خبرگزاری کار ایران

احراز مالکیت کشتی های صیادی ایرانی در آب‌های ایران

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۹۲۴

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات، صید آبزیان توسط کشتی ها و شناورهای چینی را رد کرد و گفت: در حال حاضر تمام کشتی های صیادی فعال در آب های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، مالکیت و پرچم ایرانی دارند.

به گزارش ایلنا، شاپور کاکولکی سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات اعلام کرد: کشتی های صیادی در سواحل جنوب کشور با دریافت گواهینامه ثبت از سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین مجوز صید از شیلات به فعالیت صید در چارچوب مقررات مشغولند و خبر وجود شناورهای چینی در صیادی ایران کاملا غیر مستند است و احتمالا می تواند مکان تامین شناورها، خارج از کشور بوده باشد.

وی افزود: صید این کشتی ها برای گونه فانوس ماهیان که دارای سایز کوچک حداکثر هفت سانتی متری با وزن چهار تا پنج گرم و عمر کوتاه حدود یکسال است که به صورت گله ای و در حجم زیاد در مناطق عمیق بیش از 200 متر زیست می کنند و از این رو امکان صید این ماهی با شناورهای کلاس لنج و قایق (صیادان سنتی) که جامعه بهره بردار سنتی را تشکیل می دهد وجود نداشته و تداخل با صید خرد ندارد و تنها به روش صید ترال میان آبی توسط کشتی های توانمند با برداشت از آب های عمیق امکان پذیر است.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اضافه کرد:با توجه به بیولوژی این آبزی و عمر کوتاه در صورت عدم برداشت به طور طبیعی از بین خواهند رفت.

کاکولکی درباره ذخیره فانوس ماهیان تصریح کرد: ذخیره این ماهیان نزدیک به 50 سال پیش در دریای عمان شناسایی و طی اقدامات موثر و صرف هزینه هایی در طول این سال ها ذخایر ارزیابی و تکنولوژی صید از آب های عمیق شناسایی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ذخیره فانوس ماهیان حدود 2.3 میلیون تن و حداکثر میزان مجاز قابل برداشت آن 200 تا 300 تن در هر سال می باشد.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: امروزه کمتر از 10 درصد از میزان مجاز قابل برداشت، توسط کل کشتی های فعال برداشت می شود.

وی اذعان داشت: برنامه توسعه بهره برداری از این ذخایر از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی سازمان شیلات است که اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی را نصیب کشور می کند.

کاکولکی با بیان این که تجهیزات نظارتی مانند سیستم کمترل از راه دور VMS واف لاین بر روی تمام کشتی ها نصب است، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با نظارت دقیق بر تخلیه، پایش مستمر تمام کشتی ها صورت می گیرد و با کوچکترین تخلف برابر ضوابط و مقررات برخورد می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز