خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

مسکن مهر قیمت خانه را 500 درصد افزایش داد / ثبات قیمت زمین در دولت یازدهم

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۸۹۰

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در دولت نهم و دهم 500 برابر و قیمت زمین 760 برابر افزایش پیدا کرد، گفت:‌ در دولت یازدهم قیمت زمین تغییری نداشت و قیمت مسکن تنها 10 درصد رشد پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا عباس آخوندی در هفدمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با بیان اینکه باید بپذیریم در ساختار سکونت شهری ایران تحولاتی رخ داده است اظهار داشت: باید یک تصور واحد از این تحولات ساختاری داشته باشیم و این عدم تصور واحد و یک اجماع ملی باعث شده است که انتظاراتمان از بخش مسکن با یکدیگر فاصله داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه فرآیند روند مهاجرت به شدت کند شده است ادامه داد: در حوزه جمعیت شهری به یک ثبات و تعادل جمعیتی نسبی رسیده‌ایم و در حالی که زمانی جمعیت تهران حدود 3 میلیون نفر بود این جمعیت امروز به 8.7 میلیون نفر رسیده است و می‌ـوان گفت از این پس رشد جمعیت بسیار کند خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تهران جاذب‌ترین بخش جمعیتی در کشور بوده است، ادامه داد: اوج شهرفروشی در تهران در سال های 89 تا 91 بوده است که در این بازه زمانی بیش از 760 هزار پروانه ساخت واحدهای مسکونی صادر شده است که این در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است.

وی گفت: جمعیت تهران در سال‌های 90 تا 95 چیزی حدود 400 هزار نفر رشد کرده است که این نشان می‌دهد در حال نهایی شدن مراحل رشد جمعیتی هستیم.

وی گفت: در همین الان جمعیت‌پذیری شهر تهران بدون اینکه خانه‌ای ساخته شود برای چیزی حدود 10.5 میلیون نفر است اما جمعیت تهران امروز به 8.7 میلیون نفر رسیده است. بنابراین قطعا با توجه به تحول ساختاری در جمعیت پذیری باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنیم.

آخوندی با اشاره به آمارهای سال 90 تا 95 اظهار داشت: این آمارها نشان می دهد که رشد جمعیت از 1.29 به 1.24 کاهش پیدا کرده است و دیگر رشد جمعیتی دهه 60 و 70 را تجربه نخواهیم کرد.

تفاوت پنج برابری قیمت مسکن در نقاط مختلف یک شهر

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زمانی به دلیل نرخ رشد جمعیت تولیدات انبوه مانند اکباتان، مشتری داشت ادامه داد: قطعا امروز تکرار این تجربه‌ها دیگر مشتری ندارد و باید در سیاست‌های شهرسازی خود تجدیدنظر کنیم.

آخوندی با بیان اینکه دیگر مانند دهه 60 نباید انتظار رخداد اتفاقات بزرگ کمی در حوزه شهرسازی باشیم، گفت: در حال حاضر مساله بخش مسکن مساله کیفیت سکونت و کیفیت زندگی است.

وی با اشاره به گسترش عدم عدالت شهری در کشورمان گفت: در حال حاضر تفاوت قیمت زمین در نقاط مختلف یک شهر به پنج برابر رسیده است و باید این اختلاف طبقاتی به حداقل برسد.

وجود 35 هزار واحد خالی مسکونی در منطقه یک تهران

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه رسیدن به یک اجماع در باره وضعیت مسکن کشور زمان‌بر است، گفت: در حال حاضر در تهران حدود 500 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و تنها در منطقه یک تهران با وجود 35 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه مواجه هستیم که بدون مشتری هستند.

وی با اشاره به آمار معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران گفت:‌ طبق آمار معاملات مسکن در تهران در حالی که بیشترین عرضه و ساخت و ساز را در منطقه 22 تهران داشتیم اما نرخ معاملات در این منطقه جزو نقاط کم معامله است و میزان خرید و فروش واحدها در این منطقه بسیار کم بوده است.

آخوندی تاکید کرد: معتقد هستم باید بپذیریم اتفاقات قابل توجهی در ساختار بازار مسکن رخ داده است و باید درک روشنی از این اتفاقات داشته باشیم.

افزایش 760 درصدی قیمت زمین در دولت احمدی‌نژاد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد دولت بیشترین مداخله در بازار مسکن را در سال‌های 84 تا 92 داشته است، گفت: در این سال‌ها میزان مداخله دولت در بازار مسکن معادل 8 درصد کل موجودی مسکن در کشور بوده است و بیشترین آمار شهرفروشی هم در این بازه زمانی رخ داده است.

آخوندی ادامه داد: در حالی که باید در این شرایط با وجود مداخله دولت باید قیمت‌ها به حداقل می‌رسید اما قیمت زمین در سال‌های 84 تا 92 تا 760 درصد افزایش یافت یعنی 8.6 برابر شد و این یک جهش قیمت محیر العقول بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین قیمت مسکن در شهر تهران در آن دوره تا 500 درصد رشد پیدا کرد و 6 برابر گران‌تر شد.

ثبات قیمت در چهار سال گذشته

وزیر راه  شهرسازی با اشاره به تغییرات قیمت زمین در کشور در دولت یازدهم اظهار داشت: قیمت زمین در دولت یازدهم دو صدم درصد افزایش یافت که تقریبا چیزی حدود صفر بوده است.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در سال‌های 92 تا 95 تنها 10 درصد افزایش پیدا کرد، گفت: در حالی که در دولت‌های نهم و دهم مداخله در بخش مسکن با توجیه افزایش رفاه مردم بود اما دیدیم که تورم در بخش قیمت‌های زمین 760 درصد و در بخش مسکن 500 درصد رسید.

آخوندی تاکید کرد: در حالی که مسکن مهر برای کمک به مردم به اجرا رسید اما باعث افزایش شش برابری قیمت مسکن در کشور شد و تورم را افزایش داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حتی اگر شهرداری‌ها هم سیاست تراکم فروشی را ادامه دهند دیگر خریداری برای این سیاست‌ها وجود ندارد.

افتتاح حساب در صندوق پس انداز یکم به 282 هزار نفر رسید

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید در سیاست‌های شهرسازی بازنگری شود و سیاست های دهه 60 دیگر قابل اجرا نیست تا 10 سال آینده جمعیت شهر تهران احتمال به حدود 9 میلیون و 300 هزار نفر می‌رسد اما باید دید کیفیت زندگی مردم افزایش پیدا کرده است؟

وی گفت: باید خانه‌سازی‌ها از این پس جایگزین بدمسکنی شود و نه اینکه به واحدهای مسکونی شهر اضافه شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه شهر یک سازمان اجتماعی است گفت: محله‌ها باید کانون اجتماعی باشد که روابط در آن شکل می‌گیرد نه اینکه به یک سیستم کالایی برای زندگی تبدیل شوند.

وی تاکید کرد: اینکه پنج میلیون خانه دوم و خانه خالی از سکنه در کشورمان وجود دارد افتخار آمیز نیست و این سیاست‌ها باید تغییر کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تغییر سیاست‌ها را با افزایش توانمندی ساکنان دنبال می‌کنیم گفت: صندوق پس انداز یکم در راستای تغییر سیاست‌ها به اجرا رسید و در حال حاضر 282 هزار نفر در این صندوق با میانگین 20 میلیون تومان سپرده‌گذاری در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز