خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

دلواپسی‌های یک وزیر/ وقتی تنها عامل بیماری مردم در نان نهفته است/ شوری نان با چربی روغن نباتی حل می‌شود یا واردات شکر؟

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۳۴۰

وزیر بهداشت این روزها با نگرانی و وسواس بالایی از شوری نان و اضافه شدن نمک به آرد گندم داخلی صحبت می کنند و عقیده دارند برای حل این مشکل باید تولید داخلی را متوقف و نیاز کشور به گندم را از طریق واردات برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این سالها یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری بحث خودکفایی گندم بوده که بارها در این چند سال درخصوص آن به وزرای جهاد کشاورزی توصیه کرده ‌اند. این امر نه تنها خواست رهبری بلکه مطالبه مردم و مسئولان نظام نیز هست که دلیل این اهمیت به خاطر مسئله اشتغال و تولیدات وطنی است که به منظور کاهش واردات و ارزآوری به کشور بر آن تاکید می‌شود.

وقتی گندم تبدیل به دغدغه دولت تبدیل شود و حمایت از تولید داخلی در دستور کار قرار گیرد برای کشور و دولت خالی از هزینه نخواهد بود. کشاورزان به امید دریافت وجه دولتی محصول خود رابه دست مسئولان می‌سپارند و این خرید محصول داخلی نیازمند تخصیص بودجه و حمایت از گندم‌کاران است.

درست است که مسئله بهداشت و درمان هم در جایگاه بالایی در کشور قرار دارد و همه در ایران به حسن نیت و درستکاری وزیر با تجربه بهداشت و درمان اشراف کامل دارند اما مسائلی که در این دوسال و پس از خودکفایی در گندم به دغدغه دکتر قاضی زاده تبدیل شده و سالی دوبار ایشان را به انتقاد وا می‌دارد نیز برای کشور نه تنها یک افتخار ملی است بلکه منت بیگانه را برای واردات یک کالای اساسی از سر کشور کم کرده است.

وزیر بهداشت در صحبت های خود به نحوی بر واردات گندم تاکید می‌کنند و خودکفایی را زیر سوال می‌برند که این خیزش بیشتر جنبه تک بعدی به خود می‌گیرد و موضع ایشان را به جای حمایت از تولید داخلی به سمت و سوی دیگر میدان رهنمون می شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. حمایت از واردات گندم به نفع تجار و بازرگانان و به ضرر گندم‌کارانی است که تلاش می‌کنند در این برهه حساس به شعار اقتصاد مقاومتی جامه‌ی عمل بپوشانند و نیازمند حمایت هستند.

*نان و نمک گندم داخلی

حسن قاضی زاده هاشمی در سخنان خود و در حضور خبرنگاران روز 23 مهر اذعان کرد: نانی را در اختیار مردم قرار می‌دهیم که سه برابر میزان مجازاست و وقتی به نانوا اعتراض می‌کنیم می‌گوید آردی که به من می‌دهند مناسب نیست، خمیر در تنور آب می‌شود و می‌ریزد. نانوا می‌گوید باید آرد وارداتی را با این آرد مخلوط کنیم تا بتوانیم میزان نمک را کم کنیم. ازیک طرف دو برابر قیمت گندم بین المللی برای گندم داخلی هزینه می‌کنیم و از طرف دیگر نمک اضافی وارد آرد می‌کنیم که باعث ابتلابه امراض مختلف اعم از فشار خون و ناراحتی قلبی می‌شود بعد باید قلب را عمل کنیم و کلی پول خرج درمان شهروندان کنیم و مردم تا آخر عمر مجبور به مصرف دارو شوند.

جناب وزیر در بخش دیگری از درد و دل‌های خود گفته‌اند: در خلال چند هفته اخیر وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین امنیت غذایی دستخوش آسیب‌های جبرانناپذیر قرار گرفته‌ است.

این صحبت ها در حالی از زبان وزیر بهداشت شنیده می‌شود که پیش از این نیز در دو سال قبل با پروژه روغن پالم در شیر دامداران قصد آجر کردن نان آنها را داشت و پس از حضور در یک دامداری و نوشیدن شیرتازه گاو بر سلامت و پاک بودن آن از هرنوع افزودنی صحه گذاشت و عملا این پروژه با شکست مواجه شد.

پس از این شکست در سال گذشته ایشان با پروژه جدید دو برابر بودن قیمت خرید تضمینی گندم داخلی نسبت به گندم بین المللی و نامرغوب بودن جنس گندم داخلی به میدان آمد تا بتواند وجهی ناقابل را برای طرح تحول سلامت برای وزارت خانه خود دریافت کند و بهارستان نشینان را به اختصاص این بودجه وادارد. اما این روزها پروژه وزیر تکمیل‌تر شده و چند بند به آن افزوده است. حالا در همایش روز غذا صحبت از سه برابر شدن نمک اضافه در آرد داخلی برای بهبود این آرد توسط ایشان به میان آمده و به نیاز نانواها به گندم وارداتی برای پخت نان را علم کرده‌ است.

*چیزی که عوض دارد، گله ندارد

حال که کار به این جا رسید آقای هاشمی گله نخواهند کرد اگر وزیر جهاد کشاورزی هم در حوزه تخصصی ایشان نظر غیر کارشناسانه بدهند و از بالا رفتن میزان آسیب های اجتماعی و روانی در کشور انتقاد کنند که به مقیاس 30 درصد رسیده است و تعداد بیماران بستری در بیمارستان های روانی از مرز یک میلیون تن گذشته است. یا آقای حجتی هم حق دارد از 500 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته به طرح تحول سلامت وزارت بهداشت ابراز ناراحتی کند و از کم بودن بودجه طرح خودکفایی گندم که تنها 15 هزار میلیارد تومان است گله‌مند باشد.  در حالی که این طرح تحول باعث ورشکستگی بسیاری از بیمه ها شد و هزینه بالایی را متوجه دولت کرد. آن وقت آقای وزیر نگران قیمت خرید تضمینی گندم شده که حاصل دسترنج قشر کم درآمد روستایی و گندم‌کار است که امسال دولت به صورت قطره‌چکانی و با کلی تاخیر مطالبات آن‌ها را به زور پرداخت کرده و در حال حاضر هم هنوز این مطالبات کامل پرداخت نشده است. اگر نگران قشر زحمت کش و فقیر هستید نگاهتان را از روی گندم که کالای استراتژیک کشور و حاصل ماه‌ها تلاش قشر مستضعف جامعه است بردارید.

توصیه می‌کنیم برای گرفتن بودجه برای طرح تحول سلامت از مجلس پایتان را از حلق کشاورزان و گندم‌کاران بردارید و به جای اعتراض مکرر تنها به بخش کشاورزی و حمایت کامل از واردات به کشور، به فکر کاهش فشارات روانی و حل مشکلات مردم فقیر و بی بضاعت باشید تا سلامت کشور بازیچه بودجه ستاندن‌تان برای طرح تحول سلامت نشود.

*نگرانی‌های قابل ستایش وزارت بهداشت

ایشان نمک موجود در نان فعلی را از قول یک نانوا (به عنوان سند) ناشی از کیفیت پایین گندم تولید داخل میدانند و در عوض از سلامت مواد غذایی وارداتی به مردم اطمینان می‌دهند در حالی که میزان نمک موجود در نان مصرفی هر ایرانی در روز بسیار کمتر از میزان نمک مصرفی در غذاهای مردم است. مردم از روی عادت در غذای روزانه خودشان هم نمک می‌ریزند، چیپس تولیدی، سرشار از نمک است و در اصل عادات بد غذایی مردم ما باعث بیماری می‌شود نه میزان نمک وارد شده در آرد گندم داخلی.

ایشان از فشار خون صحبت کردند و ناراحتی قلبی اما دیابت را نادیده گرفتند. افزایش میزان واردات شکر به کشور و میزان بالای استفاده هر ایرانی از شکر نمی تواند عامل بیماری در کشور شود؟ گرفتگی رگ بر اثر چربی روغن نباتی هم می‌تواند باعث عارضه قلبی شود و مصرف بالای روغن نباتی در کشور که طبق آمار سرانه مصرف آن در کشور 22 کیلو گرم است هم جای نگرانی دارد و به جز قلب و عروق باقی اعضا و جوارح را هم با خطر مواجه خواهد کرد اما مثل اینکه در این دو عرصه به خاطر اطمه وارد نشدن به چرخه بر حق واردات، جناب وزیر اظهارنظری نمی‌فرمایند.

*دعوای درون سازمانی مقابل چشمان افکار عمومی

از تمام این حرف‌ها که بگذریم جای این نوع بحث‌های درون تشکیلاتی و سازمانی به طور حتم در مقابل دیدگان 80 میلیون هم‌وطن نیست. حتی اصحاب رسانه هم گاهی لازم نیست در جریان بحث هایی قرار گیرند که تنها باعث تشویش اذهان عمومی و برهم خوردن تعادل کابینه دولت دوازدهم می‌شود. آن هم بحث‌هایی که با یک جلسه خصوصی بین دو وزیر به راحتی حل و فصل می‌شود.

جای این بحث‌ها را باید عوض کنید. بهتر است این مباحث را باهم به اشتراک بگذارید و دعوایتان را در وزارت‌خانه‌های خودتان و یا در محافل خصوصی انجام دهید تا مردم به جای آرامش و امنیت غذایی که هر دو وزیر در ایجاد آن نقش دارند، با نگرانی, تشویش و برهم خوردن سلامت روانی مواجه نشوند.

از واکنش نشان دادن به مسائلی که در حوزه استحفاظی و مسئولیتی‌تان نیست بپرهیزید تا این رسم جا نیفتد که هر وزیری به خود حق دهد وارد حوزه‌ای شود که راجع به آن اطلاعاتی ندارد و نمی‌تواند نظر شاخص و قانونی مطرح کند.

گزارش: عطیه حاجی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز