خبرگزاری کار ایران

میدانی:

راهی جز انتقال آب نداریم / 1650 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۳۶۵

رحیم میدانی گفت: به اعتقاد بنده که 30 سال با آب کشور سروکار دارم ناگزیر هستیم پروژه‌های انتقال آب را مطالعه و اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رحیم میدانی، معاون آب و آب و فاضلاب وزیر نیرو  در نشست حاشیه‌ای سیزدهمین نمایشگاه بین المللی آب، با اشاره به اینکه در طرح تعادل بخشی در برنامه ششم باید یازده میلیارد مترمکعب برداشت از منابع آب زیرزمینی کاهش یابد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود شش میلیارد متر مکعب از سفره‌های آب زیرزمینی بیشتر برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ابلاغیه رئیس جمهور به وزیر جهاد کشاورزی دستور داده شده که این وزارتخانه باید در طرح تعادل بخشی با وزارت نیرو همکاری کند. بنابراین  خوشبختانه این ابلاغیه که قبلا ادبیات آن را نداشتیم روی کاغذ آمده و ما را امیدوار کرد.

وی  با اشاره به پروژه‌های در حال مطالعه که استارت آن در مشهد زده شده تصریح کرد: ما به دنبال بازیافت آب در کشور هستیم که بزرگترین پروژه آن قرار است در مشهد با همکاری آلمان و آمریکا و اسپانیا آغاز شود که این پروژه سالانه صد میلیون مترمکعب توان بازیافت پساب را خواهد داشت.

میدانی با اشاره به وضعیت بارش‌های کشور اظهار داشت: بارش‌ها در حوزه آبریز خزر 60 میلی‌متر بوده که نسبت به درازمدت 92 درصد رشد داشته است اما وضعیت حوزه ابریز خلیج فارس و عمان مناسب نیست و حوزه دریاچه ارومیه نیز هشت میلی‌متر بوده که نسبت به درازمدت منفی بوده است.

وی درباره طرح‌های انتقال آب گفت: به اعتقاد بنده که 30 سال با آب کشور سروکار دارم ناگزیر هستیم پروژه‌های انتقال آب را مطالعه و اجرا کنیم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: فلات مرکزی 45 درصد جمعیت کشور را در خود دارد اما منطقه‌ای بی‌آب است پس ما باید یا جمعیت را به مناطق پرآب ببریم و یا جمعیت در همان جا باقی مانده و آب را منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در سال 93 حجت را تمام کردند و انتقال حوزه به حوزه فقط برای شرب صورت می‌گیرد بنابراین ما هم به این مهم عمل می‌کنیم.

وی در باره طرح تعادل بخشی آب تصریح کرد: امسال در قالب این طرح 115 هزار حلقه چاه باید مسدود شود که تاکنون 1650 حلقه چاه مسدود شده است.

وی با بیان اینکه انسداد چاه‌ها نیازمند تامین منابع مالی است، ابراز تاسف کرد که از 400 میلیارد تومان اعتبار تنها 114 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی درباره پروژه‌های شیرین سازی آب دریا اظهار داشت: در حال حاضر کشور ما از این بابت عقب نیست به طوری که بخش خصوصی برای شیرین سازی یک میلیارد متر مکعب آب دریا مجوز گرفته که نیاز آب شرب حاشیه دریا را پاسخ می‌دهد.

میدانی درباره انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی نیز گفت: در حال حاضر انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی برای 18 استان در حال مطالعه است که باید ببینیم در افق 1450 چه میزان منابع آبی در کشور داریم و چه میزان می توانیم انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس در شبانه روز اقدام به شیرین سازی 25 میلیون مترمکعب آب دریا می‌کنند تصریح کرد: ریشه بحران آب در ایران عدم تعادل بین منابع و مصارف است و این عدم تعادل باعث شده که نسبت به داشته‌ها مصرف آب نداشته باشیم.

وی درباره توسعه افقی کشاورزی در برخی مناطق و تاثیر آن در ایجاد ریزگردها نیز گفت: بخشی از کانون های جدید ریزگردها در اهواز به این دلیل است که در حوزه مارون ما مرتب به دنبال توسعه کشاورزی هستیم و به این ترتیب زمین‌هایی که در ادامه تالاب شادگان در زیر آب بود خشک شده است.

وی ادامه داد: درصد کانون‌های ریزگرد در کشور قبلا 7.8 درصد بود اما اکنون به 15 درصد رسیده است و دلیل آن این است که حقابه تالاب‌ها و محیط زیست بازگردانده نمی‌شود.

میدانی درباره انتخاب اردکانیان به عنوان وزیر نیرو اظهار داشت: قطعا وی به پشتوانه منابع علمی به دنبال مدیریت آب کشور خواهد بود و قطعا تعادل بین منابع و مصارف آب از مهمترین برنامه‌ریزی‌های وی در دوران وزارت خواهد بود.

وی ادامه داد: اردکانیان سیاستی مبنی بر سدسازی برای رفع بحران آب ندارد بلکه پشتوانه اصلی وی منابع علمی است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که طرح تعادل بخشی را کنار بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا سدسازی می‌تواند در شرایطی خاص در مدیریت منابع آب کارساز باشد اما باید تمام تصمیماتی که در این حوزه اتخاذ می‌شود با حساب و کتاب صورت گیرد ضمن اینکه به اعتقاد بنده اردکانیان در این زمینه فعالیت خوبی خواهد داشت و امیدواریم که با حمایت نمایندگان مجلس فعالیت خوبی را در وزارت نیرو آغاز کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز