خبرگزاری کار ایران

اردکانیان:

کم آبی با ما همزاد است، ربطی به سیاست‌ها ندارد / باید اشتباهات‌مان را جبران کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۵۰۶

اردکانیان با بیان اینکه وقتی در یک زمینه به نتیجه نمی‌رسیم، نباید به سرعت تجمیع یا انتزاع وزارتخانه‌ها را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: مخالف اصلاح وضع موجود نیستم، اما اصلاح ساختار آخرین راه است و نباید از کارهای راهگشا غافل شویم.

به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان در نشست «فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه» اظهار داشت: با توجه به چارچوبی که برنامه وزارت نیرو را بر اساس آن تنظیم کردم، به راهنمایی‌ها، همکاری و نظارت مجلس نیاز داریم و از ظرفیت اعضای این فراکسیون نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه برنامه تقویمی وزارت نیرو بر اساس اسناد بالادستی تهیه شده است، گفت: موارد متعددی در برنامه من کاملاً همانند برنامه ششم است.

اردکانیان افزود: طراحی الگوی کشت، مقابله با ریزگردها، اصلاح قیمت آب و حامل‌های انرژی و سند راهبرد انرژی کشور، از جمله موارد مشترک برنامه ششم و برنامه وزارت نیرو است که پیشرفت این برنامه‌‌ها را در صورت کسب رأی اعتماد به مجلس گزارش می‌دهم.

وی متذکر شد: انگیزه‌های اصلی من برای پذیرش این دعوت که جزو روشن‌ترین نقاط کارنامه من است که رئیس‌جمهور، اینجانب را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کرده، اصلاح وضع موجود از طریق قانونی است.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه استفاده بهینه از ظرفیت نیروی انسانی برای حل مشکلات موجود امکان‌پذیر است، ادامه داد: یکی از امیدواری‌های ما این است که فرصت‌ها و امکانات لازم برای غلبه بر چالش‌ها را در اختیار داریم.

اردکانیان گفت: نیروی انسانی کشور به صورت بالقوه و بالفعل وجود دارد و باید مکانیزم استفاده از آنها را تدوین کنیم تا به مرحله اجرا برسیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیته امنیت آب در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: می‌توانم در کمیسیون امنیت ملی حضور یابم و به صورت جزئی‌تر مسائل را توضیح دهم، در مورد تأمین حقابه‌ها، سیاست ما برای تعامل با کشورهای همسایه با توجه به تجربه مستقیمی که داشته‌ام را می‌توان انتقال داد.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه در زمان‌های خیلی دور، جزء شروع‌کنندگان موضوع دیپلماسی آب بودیم، گفت: بعد از گذشت 30 سال از انعقاد معاهده هیرمند، این معاهده عملیاتی شد، توانستیم بدون ابزار متداول، سد بزرگ «دوستی» را روی رودخانه مرزی هریرود احداث کنیم. همچنین سد بزرگ «خداآفرین» را بر روی رودخانه مرزی ارس احداث کردیم.

اردکانیان با بیان اینکه اگر کمیته امنیت آب تشکیل می‌دهیم و در این عرصه دچار ناامنی هستیم، علت به وجود آمدن این شرایط خودمان هستیم، ادامه داد: البته تغییر اقلیم نیز اثرگذار است، ولی باید توجه داشت اگر مشکلی را به دست خودمان ایجاد کردیم، راه‌حل آن نیز در دست ما است.

وی با بیان اینکه علاوه بر فرصت نیروی انسانی، این فرصت را داریم که مشکلات خودساخته را برطرف کنیم، گفت: در گذشته مرکز قنات را احیا کردیم زیرا این موضوع، نیاز امروز کشور است.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه توجه به قنوات، دو پیام مهم به مردم و بخصوص جوانان دارد، تصریح کرد: اولاً متوجه می‌شویم که موضوع کم‌آبی با ما همزاد است و ربطی به سیاست‌ها ندارد؛ اگرچه باید اشتباهاتمان را تصحیح کنیم و پیام دیگر آن است که پدران ما توانستند بر مشکل کم‌آبی غلبه کنند و با طبیعت هماهنگ شوند؛ ما نیز محکوم هستیم تا به این هدف دست یابیم.

اردکانیان با بیان اینکه برای حل مشکل آب باید برخی اقدامات را انجام دهیم و از انجام برخی اقدامات نیز خودداری کنیم، اظهار داشت: از جمله اقداماتی که نباید انجام دهیم، آن است که مسائل بزرگ را ساده‌سازی نکنیم و به صورت استانی به آنها توجه نداشته باشیم. مجموعه نهادهایی مانند حفاظت از محیط‌زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه وزارت نیرو، نباید از یکدیگر جدا شود، بلکه باید با نگاه وسیع، مشکلات را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه گفتمان اساسی برنامه من در وزارت نیرو آن است که به گذشته نگاه منتقدانه و منصفانه داشته باشیم، افزود: دوره فعلی، دوره مدیریت تقاضا است و اقتضائات خاص خود را دارد و باید به فکر تدقیق اطلاعات پایه خود باشیم که مبنای برنامه‌ریزی برای آینده است.

وزیر پیشنهادی نیرو، موضوعاتی مانند پساب، تفکیک آب شرب از غیرشرب و توجه به هدررفت انرژی را از جمله اولویت‌های آینده وزارت نیرو دانست و گفت: در بحث انرژی‌های نو باید به سمت استفاده از روش‌هایی برویم که ما را بی‌نیاز کند و مشکلات موجود را نیز نداشته باشیم.

اردکانیان با تأکید بر اهمیت اصلاح ساختار گفت: موضوع ساختار از اهمیت بالایی برخوردار است که مرکز پژوهش‌ها و فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه می‌تواند در آسیب‌شناسی به ما کمک کند.

وی با بیان اینکه وقتی در یک زمینه به نتیجه نمی‌رسیم، نباید به سرعت تجمیع یا انتزاع وزارتخانه‌ها را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: مخالف اصلاح وضع موجود نیستم، اما اصلاح ساختار آخرین راه است و نباید از کارهای راهگشا غافل شویم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز