خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه رای‌اعتماد:

علت دعوت اردکانیان تخصص ایشان در مساله آب بود

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۱۴۷

روحانی گفت: علت دعوت اردکانیان بخاطر تخصص و دانش ایشان در مساله آب بود این بدین معنا نیست که از بقیه موضوعات غافل هستیم وزیر پیشنهادی به طرح‌های که در زمینه آب در دنیا اجرا شده آشنا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌السالام حسن روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس گفت: خوشحالم که در این روز در خدمت شما هستم. البته معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو قدری با تاخیر اتفاق افتاد. شاید این تاخیر خواصی هم داشت و نشان داد که فضای جامعه ما و به ویژه دانشگاهیان عزیزمان نسبت به آینده سرنوشت دانشگاه علم و محیط دانشگاه و آینده پژوهش در کشور تا چه حد حساسیت دارند.

در وزارت نیرو بیشتر باید از تدبیر سخن بگویم

رئیس‌جمهور با اشاره بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو، گفت:‌ نمایندگان محترم، اگر در وزارت علوم از امید به امروز و فردا بیشتر سخن گفتم، در وزارت نیرو بیشتر باید از تدبیر سخن بگویم، یکی از مسائل مهم ما مساله آب در کشور است. از آب برای نیازهای ضروری، آشامیدن، حوزه صنعت و  کشاورزی و آبادانی کشور استفاده می کنیم؛ همه ما میدانیم که یکی از مسائل مهم امروز و فردای ما مساله آب است.

روحانی با بیان اینکه در زمینه آب در کشور بعد از جنگ تحمیلی اقدامات فراوانی انجام گرفت، افزود: در آن زمان سدهای زیادی ساخته شد؛ تلاش های زیادی انجام گرفت؛ در زمینه عرضه آب تقریبا بیشترین کارها انجام گرفته است. دورانی بود به نام دوران سدسازی در دنیا که یک رقمی حدود ۴۶ هزار سد بزرگ ساخته شد. این ۴۶ هزار سد، نصفش در چین بود و بقیه در کشورهای دیگر. ما هم درجنگ مقداری عقب ماندگی‌هایی داشتیم و در جنگ سدهای فراوانی برای مهار آب ساختیم.

برای واردات آب مذاکرات فراوانی صورت گرفته است

رییس جمهور با تاکید بر اینکه امروز این فضا دیگر مثل گذشته نیست، گفت:‌ امروز برخی سدهایی که ساختیم به آن اندازه آب پشت سدها وجود ندارد. مراحل اساسی که می‌شد سد ساخت، در حال سپری شدن است ولی از این به بعد دست ما خیلی باز نیست. یک روزی بحث بر این بود که ما وارد کننده آب باشیم و آب مورد نیاز را از کشورهای دیگر وارد کنیم؛ در این زمینه مذاکرات فراوانی صورت گرفته و امروز هم صورت می‌گیرد. این مورد متنفی نیست. اما در عین حال آنچه در سال‌های قبل روی آن امید بسته شده بود، در آن حد نیست و نخواهد بود.

روحانی عنوان کرد:‌ البته در همین راستا برخی کشورها از لحاظ سیاسی با مشکلاتی توام هستند و برخی کشورها هم هستند که ما می‌توانیم از آن‌ها آب خریداری کنیم و این کار ادامه می‌یابد. در دولت یازدهم به من می‌گفتند که می‌توان آب استان ما را از فلان دریا و یا دریاچه شمال یا جنوب تامین شود؛ بله این هم راهی است  که باید فکر و برنامه‌ریزی کرد . اقدامات عملی هم در این راستا شروع شده است. اما در عین حال باید بدانیم که از چه محلی آب به محل مصرف خواهد رسید. باید در این زمینه کار کنیم و همانطور که فعالیت‌های زیادی صورت گرفته نیاز به مشارکت بخش خصوصی و سرمایه خارجی داریم و تلاشمان را ادامه می‌دهیم.

هیچ یک از موضوعات مورد توجه محیط زیست در فعالیت‌های دولت خط نخورده است

رییس‌جمهور افزود: مساله پس‌آب و گردش آن جز مواردی بوده که دولت وارد آن شده و برای آن سرمایه‌گذاری کرده است این موضوع برای محیط زیست ضروری است پس‌آب‌ها بعد از تصفیه مصارفی دارد که آن بحث دیگری است.

 وی تاکید کرد: بحث‌هایی است که ما از منابع آب‌های ژرف استفاده کنیم اما هیچ یک از این موضوعات در فعالیت‌های دولت خط نخورده است، ما مشغول تلاش هستیم. تردید نکنید که بیشترین سرمایه‌گذاری را باید در سمت تقاضا کنیم و ببینیم از آب موجود چگونه بهره‌برداری کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: بهره‌برداری از آب موجود و عدم اسراف، از نکات ارزشمند است دولت و مجلس باید با هم تلاش کنند. بیشترین آب ما در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود. باید دید آیا محصولاتی که آب زیاد نیاز دارد در داخل کشور باید کشت شوند آیا از کشت فرا سرزمینی نباید استفاده شود؟ این کار آغاز شده است.

معضل آب با تدبیر حل می‌شود

رییس جمهور بیان کرد: بنابراین ما در زمینه تقاضا قدم‌های زیادی باید برداریم. تلاش دولت یازدهم برای بالا بردن بهره‌برداری آب بود. باید از شیوه سنتی فاصله بگیریم و از شیوه‌های مدرن استفاده کنیم. من از وزیر نیرو سابق تشکر می‌کنم از وزیر کشاورزی نیز تشکر می‌کنم. تلاش ما بر این است که با زمین کمتر آب کمتر، محصول بیشتر برداشت کنیم؛ راه عملی را می‌دانیم اجرا و پیاده شده است و قدم‌های خوبی در ایلام، خوزستان، کرمانشاه و دیگر استان‌ها برداشته شده است، این راه اصلی ماست.

وی با بیان اینکه  مصرف آب کشاورزی ما تا ۸۵ درصد از کل است اگر بتوانیم ۲۰درصد صرفه جویی کنیم دست ما باز می‌شود، گفت: البته در این زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کمک دولت لازم است. همیشه اولین موضوع منبع مالی است که چه مقدار از بخش خصوصی و سرمایه خارجی استفاده کنیم. معضل آب با تدبیر حل می‌شود ما باید برای نسل بعدی فکر کنیم موضوع  آب مساله میان نسلی است

مشکل آب در دوره آیت‌الله هاشمی و خاتمی پیگیری شد

وی یادآور شد:  وزارت نیرو وزارت تدبیر است. باید برای آینده اقلیم ایران تصمیم بگیرند و فکر کنند چه مقدار آب برای ۲۰سال دیگر با توجه به توسعه جمعیت مردم لازم است. اینکار شدنی است.

روحانی با اشاره به اینکه باید به حق آب دریاچه و تالاب‌ها توجه شود گفت: دیدیم در گذشته دقت لازم نشده است؛ سدی ساختیم اما حق تالاب‌های زیر دست را مد نظر ندادیم اگر حق آبه این‌ها تامین نشود محیط زیست دچار مشکل می‌شود همه باید دست به دست بدهند مشکلات قابل رفع است اما حتما راه حل وجود دارد .

وی خاطر نشان کرد: علت دعوت اردکانیان بخاطر تخصص و دانش ایشان در مساله آب بود این بدین معنا نیست که از بقیه موضوعات غافل هستیم وزیر پیشنهادی به طرح‌های که در زمینه آب در دنیا اجرا شده آشنا است. ایشان شخصیت با تجربه‌ای است که با شهید عباسپور همکار بوده در وزارت کشور و نیرو فعالیت کرده  و آشنایی من با ایشان از پیش‌تر است.

روحانی افزود: در شورای امنیت ملی درباره آب مشکلاتی بود طرحی آماده کرده بودیم این موضوع در اواخر ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی بود که ایشان پیگیر آن بود در دوران رییس‌جمهور بعدی یعنی خاتمی هم پیگیری می‌شد. حتی ایت الله هاشمی در دوره بعدی که خیلی به این موضوع امیدوار نبودیم آن‌را دنبال می‌کردند.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ساخته شدن ایران شب و روزش را گذاشته بود

وی بیان این که ایران شخصیت بزرگی مانند آیت الله هاشمی دارد، گفت: آقای اردکانیان می‌داند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ساخته شدن ایران شب و روزش را گذاشته بود همین بود، آقای هاشمی رفسنجانی بعداز نماز صبحش به فکر آب،‌ برق، سد،‌ سازندگی و کشور بود و تا شب به این‌ها فکر می‌کرد. 

روحانی ادامه داد: من کمتر کسی را در تاریخ ایران دیدم برای آبادانی کشور این همه دلسوز باشد، طرح و برنامه داشته باشد، با هر رئیس‌جمهوری نشست و برخاست می‌کرد می‌پرسید چقدر آب دارید، آبیاری شما سنتی و یا مدرن است؟ چند سد دارید؟ می‌خواست از همه تجربه دنیا برای آبادانی ایران استفاده کند.

وی افزود: اگر بخواهیم لقبی را به آیت هاشمی رفسنجانی بدهیم شخصیتی بود که همه فکر وتلاش را برای آبادانی ایران گذاشت ما یک سند در دبیرخانه داشتیم به نام آب من با دانش و اخلاق از ایشان دیدم همیشه می‌خواستم نظر دهند و در آن دوران دیدم همواره این مسیر را چگونه پیگیر بودند. 

منتظریم تکلیف دو وزیر را باقی مانده مشخص شود

روحانی خطاب به بهارستان‌نشینان گفت: از شما نمایندگان می‌خواهم در بودجه امسال و سال‌های آینده یکی از برنامه‌های اصلی ما مسئله مهار تقاضا در آب باشد، ما هم در آب و هم در برق در مسیر انتقال، آب از دست می‌دهیم گرچه خود نیروگاه‌ها برای این مهم برنامه دارند اما همه باید برنامه داشته باشند. 

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: ایران می‌تواند هاب منطقه در برق باشد کشورهای شرقی و غربی از ما برق می‌خواهند، ما خودمان نیروگاه‌ساز هستیم، انرژی داریم و دارای اندیشمندان هستیم خدمات فنی و مهندسی ما باید مرکزیت برق در منطقه باشند که در آب این گونه نیستیم.

وی ادامه داد: در زمینه برق دست‌مان باز تر است از نمایندگان تقاضا دارم همان‌طور که در معرفی کابینه ما را یاری دادید و از ۱۷ وزیر به ۱۶ وزیر رای دادید، منتظریم که تکلیف دو وزیر را باقی مانده مشخص شود تا هر چه سریعتر کار خود را شروع کنند.

اگر دولتی وفای به عهد نکرد اعتبار خودش را در افکار عمومی به حراج گذاشته است

رئیس کابینه دوزادهم تاکید کرد: در هر دو زمینه ما افراد صاحب تخصص را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز