خبرگزاری کار ایران

جهانگیری مطرح کرد:

اقتصاد آب‌و‌برق موضوع کلیدی وزارت‌نیرو است/ریزگردهای خوزستان تلخ‌ترین اتفاق وزارت‌نیرو در دولت‌یازدهم

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۲۹۲

معاون اول رییس جمهور اقتصاد آب‌و‌برق را موضوع کلیدی وزارت‌نیرو دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع حمید چیت‌چیان و معارفه رضا اردکانیان که عصر امروز در وزارت نیرو برگزار شد، گفت: حمید چیت‌چیان از جمله مدیرانی است که تلاش کرده در دوره‌ خاصی از وزارت‌نیرو در میدان حضور جدی و عملیاتی داشته باشد و  در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به عنوان اندیشمندی سیاست‌گذار حضور موثری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو از جمله مجموعه‌های کارآمد، توانا و متخصص و جزو مهمترین مجموعه‌های سطح دولت است، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه مجموعه‌ای از نیروهای فنی، متخصص، کاردان و دلسوز را در دل خود دارد و در رأس آنها چیت‌چیان در دولت یازدهم کارنامه قابل قبولی از خود ارایه داده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه برخی اتفاقات سخت که منجر به قطعی برق می‌شد نیز داشته‌ایم، تصریح کرد: در این مدت مجموعه وزارت نیرو تمام تلاش خود را به کار بسته مردم دچار آسیب نشوند.

جهانگیری ادامه داد: تلخ‌ترین اتفاق در وزارت نیرو و مجموعه دولت را دچار نگرانی کرد نیز مربوط به ریزگردهای خوزستان در سال گذشته است که منجر به ایجاد شرایط ویژه‌ای شد و آب و برق منطقه قطع و  ریزگردها نیز هم مردم را آزار می‌دادند اما در آن شرایط وزارت‌نیرو تلاش کرده بتواند بخشی از آلام مردم را تسکین دهد.

وی تاکید کرد: بنده هیچ مدیری را ندیده‌ام این‌گونه به زیر مجموعه خود دلسوزی داشته باشد. مثلا زمانی که مهاب قدس به آستان‌قدس داده شد چیت‌چیان پای کار ایستاد و با نامه‌نگاری‌هایی که در سطح دولت، رهبری و قوه قضاییه داشت خواستار این شد که بیست هزار میلیارد تومان از اموال وزارت‌نیرو را برگرداند.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین گفت: چیت‌چیان همواره در جلسات هیات دولت بحث کمبود منابع مالی را مطرح می‌کرد و به این ترتیب توانست سه هزار و ششصد میلیون تومان را که در شروع دولت‌یازدهم بابت هدفمندی یارانه از وزارت‌نیرو اخذ می‌شد منتفی کند.

وی یادآور شد: البته خود بنده نیز متحیر بودم این چه نظام تصمیم‌گیری است که حساس‌ترین بخش کشور باید سه هزار و ششصد میلیارد تومان سالانه بابت هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند اما براساس پیگیری چیت‌چیان این وزارتخانه سال‌های 95 و 96 هیچ پرداخته‌ای به سازمان هدفمندی یارانه‌ها نداشت و این موضوع جزو اقدامات مهم این وزارتخانه در دولت یازدهم بوده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه هیچ وزارتخانه‌ای به گستردگی وزارت نیرو در ارتباط مستقیم با مردم قرار ندارد، تاکید کرد: سرنوشت کشور بستگی به عملکرد وزارت نیرو دارد و مجموعه آب و برق و وزارت نیرو از اصلی‌ترین زیر ساخت‌های توسعه کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب توفیق زیادی در عرصه صنعت برق کشور داشته‌ایم، بیان کرد: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تجهیزات صنعت برق کشور یکی از اقلام مهم صادرات کشور هستند به نحوی که مپنا بیش از دو میلیارد دلار در مناقصه برای ساخت نیروگاه در خارج از کشور برنده شده است.

جهانگیری با قدردانی از حضور خوب بخش‌خصوصی به صنعت برق کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک این بخش موانع صنعت‌برق را برطرف کنیم و بخش‌خصوصی کنار دولت از عملکرد خود راضی باشد.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ما در حال حاضر در بخش آب چالش جدی داریم، تصریح کرد: باید با میزان کنونی منابع آب که در اختیار داریم ایران را حفاظت کنیم. اینکه دائم بگوییم وضع بحرانی است اتفاقی نمی‌افتد. مسوولیت وزارت نیرو این است که منابع آب را به خدمت آورده و مردم را نیز تشویق کنند که مصرف بهینه داشته باشند و صنایع در جایی مستقر شوند که منابع آب وجود داشته باشد. همچنین باید استفاده از روش‌های مدرن آبیاری و بهره‌گیری از آب‌های ژرف مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه اردکانیان مدیری باسابقه با تجربه و دانش و مسوولیت‌های ملی است، تاکید کرد: او در بخش آب می‌تواند کمک زیادی به کشور کند و امیدواریم با حضور وی بتوانیم تا حدی دغدغه‌ها را حل کرده، در مسیر صحیح قرار گیریم و با همین منابع آب کشور را توسعه دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه اقتصاد آب و برق موضوعاتی کلیدی هستند که وزارت نیرو باید نسبت به حل آنها مبادرت ورزد، بیان کرد:  باید راهکار خوب پیدا شود و بدون شک قادر خواهیم بود از مشکلات عبور کنیم.

وی آب‌رسانی به روستاها را از جمله اقدامات تاثیر برانگیز دولت‌یازدهم برشمرد و افزود: آب‌رسانی به شش هزار و 400 روستا اقدامی بزرگ و شایسته بوده است.

جهانگیری با اشاره به بحث‌ آب‌های مرزی و اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته اظهار داشت: موضوع آب‌های مرزی در جلساتی مطرح شد و عنوان شد این طرح‌های عظیم نیاز به پول زیادی دارد و بر این مبنا هشت هزار میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تخصیص این بخش در نظر گرفته شد که اقدام بزرگی بود.

وی در پایان با بیان اینکه بدون‌شک از توانمندی چیت‌چیان در اداره کشور استفاده می‌شود ابراز امیداری کرد با حضور اردکانی مسیر توسعه کشور پیش برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز