خبرگزاری کار ایران

نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا به میزبانی اتاق تهران برگزار شد

همکاری ایران و اتحادیه اروپا موفقیت‌آمیز خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۰۴۹

فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران و هیات بلندپایه اروپایی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با هم ملاقات و گفت‌وگ کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از اتاق بازرگانی تهران در حالی که آمریکا و برخی متحدانش در تلاش هستند تا همکاری سایر کشورها و به ویژه اتحادیه اروپا با اقتصاد ایران را دچار تشتت و ناامنی جلو دهند، یک هیات 70 نفره از 40 شرکت اروپایی وارد ایران شد تا با میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با فعالان بخش خصوصی کشور دیدار و مذاکره کند.

در این نشست که با هدف توسعه همکاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و توسعه روستایی برگزار شد، فعالانی از 19 کشور اروپایی حاضر بودند که با هدف ارزیابی بازار ایران برای صادرات کالا، خرید مواد مورد نیاز، ایجاد شرکت‌های مشترک و سرمایه‌گذاری مشترک برای تامین نیازهای بازار دو طرف و بازارهای سوم به تهران سفر کرده بودند.

سرپرستی این هیات با فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا بود که در کنار مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران روی موفقیت‌آمیز بودن روابط دو طرف با ایجاد بسترهایی مانند روابط بانکی مناسب تاکید کردند.

 

تلاش ایران و اروپا برای بازگشایی روابط بانکی

در ابتدای این نشست، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که میزبان این گردهمایی تجاری بود، در سخنانی با اشاره به افزایش 60 درصدی حجم مبادلات تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا در دوره پس از توافق هسته‌ای، گفت: به‌رغم جهش قابل توجه در حجم تجارت دو طرف، همچنان مشکلات بانکی گرهی سخت در روابط اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

مسعود خوانساری افزود: در حال حاضر اتحادیه اروپا به عنوان دومین بازار صادراتی ایران مطرح است و این منطقه، 13 درصد از حجم تجارت خارجی ایران در سال را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه ایران از موقعیت جغرافیایی ایده‌آل برای همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی برخوردار است و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران، فراوان و بالقوه است، ادامه داد: میزان تولیدات کشاورزی ایران در حال حاضر رقمی بیش از 100 میلیون تن در سال است و حجم بالایی از تولیدات این بخش نیز به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

رییس اتاق تهران با اشاره به جمعیت 80 میلیون نفری ایران و بازار 400 میلیون نفری کشورهای اطراف ایران در منطقه، گفت: شرکت‌های اروپایی و سرمایه‌گذاران این منطقه به خوبی می‌توانند طی همکاری با بنگاه‌های ایرانی از ظرفیت اقتصادی ایران برای رشد و توسعه خود استفاده کنند.

خوانساری یکی از فرصت‌های همکاری میان ایران و سرمایه‌گذاران از اتحادیه اروپا را حوزه صنایع غذایی در کشور عنوان کرد و افزود: طی سال‌های اخیر، این بخش از رشد مناسبی برخوردار شده و تولیدات غذایی ایران در حال حاضر سهم بالایی در صادرات غیرنفتی کشور دارد. از این رو، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های اروپایی فعال در این بخش می‌توانند طی همکاری با شرکای ایرانی خود، به سایر بازارهای پرجمعیت منطقه نیز دست یابند.

 

شرکت‌های اروپایی باید ظرفیت‌های ‌سرمایه‌گذاری در ایران را بشناسند

در ادامه این نشست، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا، سخنانش را با این پیش بینی مهم آغاز کرد که «همکاری اتحادیه اروپا با ایران بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود.

فیل هوگان در ادامه سخنانش گفت: همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا باید به ویژه در حوزه صنایع غذایی افزایش پیدا کند. ما در این سفر به دنبال تحکیم روابط دوجانبه هستیم. روابطی که برای هر دو طرف، یعنی ایران و اتحادیه اروپا، منافعی را به دنبال داشته باشد.

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا، سپس به معرفی هیات همراه خود پرداخت و گفت: بیش از 40 شرکت از 19 کشور اتحادیه اروپا در این هیات حضور دارند. این شرکت‌ها از ظرفیت‌های بالایی برای همکاری در صنایع لبنی، گوشت، سبزیجات، شکلات، دانه‌های روغنی و خوراک دام و نیز سایر مواد غذایی برخوردار هستند.

او افزود: ایران به عنوان کشوری شناخته ‌می‌شود که نیمی از جمعیت آن جوان بوده و در سنین کمتر از 35 سال قرار دارند و آنها سهم بالایی در مصرف مواد غذایی به خود اختصاص ‌می‌دهند.

هوگان با بیان اینکه دولت ایران به دنبال ارتقای استانداردهای تولید مواد غذایی است، ادامه داد: صنایع غذایی و شرکت‌های اروپایی در این بخش، دارای تجربیات ارزنده‌ای هستند و ترسیم چارچوب مناسب برای همکاری‌ها در بخش کشاورزی و صنایع غذایی ایجاب ‌می‌کند که دو طرف نیازهای مشتریان خود را بشناسند و محصولات درخوری عرضه کنند.

او ضمن تاکید بر شناخت متقابل طرفین برای توسعه همکاری‌ها گفت: شرکت‌های اروپایی باید ظرفیت‌های ‌سرمایه‌گذاری در ایران را مورد شناسایی قرار دهند و با قوانین و مقررات ‌سرمایه‌گذاری در این کشور آشنا شوند. ضمن آنکه ایجاد روابط موفقیت‌آمیز مستلزم آن است که همکاری‌ها از ابتدای زنجیره مواد غذایی آغاز شود.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا با بیان اینکه، استانداردهای محکمی بر صنایع غذایی این اتحادیه حاکم است، افزود: این استانداردها که کیفیت محصولات تولیدی را تضمین ‌می‌کند، توسط وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا وضع ‌می‌شود و همه اعضا موظف به اجرای آن هستند. در عین حال، «سازگاری با محیط زیست»، «توازن محیط زیست و مصرف» و «رقابت‌پذیری»، سه سیاست مهم اتحادیه اروپا در تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است.

او برگزاری این گردهمایی را به عنوان نخستین گام در توسعه همکاری‌ها برشمرد و اعلام کرد که در آینده، برای برگزاری سمینارهایی با حضور شرکت‌های بیشتر برنامه‌ریزی خواهد شد.

 

درخواست برای بازنگری اروپا در تعرفه‌های واردات از ایران

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی نیز در این همایش، خواستار بازنگری اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه در تعرفه واردات محصولات غذایی و کشاورزی از ایران شد.

علی‌اکبر مهرفرد با بیان اینکه در حال حاضر تعرفه واردات مواد غذایی و کشاورزی از ایران در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در بالاترین حد خود قرار دارد، افزود: با توجه به اینکه دولت ایران عزم جدی برای عضویت کشور در سازمان تجارت جهانی را دارد، نیاز به بازنگری در تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی و غذایی از ایران برای کشورهای اروپایی کاملا ضروری است و امیدواریم که این اتحادیه نسبت به کاهش میزان تعرفه‌های این بخش برای ایران اقدام کند.

وی در عین حال از روند رو به جلوی توافقات منطقه‌ای ایران از جمله با اتحادیه اوراسیا خبر داد و یکی از بخش‌های مورد نیاز جذب سرمایه‌گذاری خارجی را توسعه زیربناها و استانداردها در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی عنوان کرد.

 

ضرورت همنشینی وهمفکری عقلای جهان

در ادامه این نشست، محمدرضا مرتضوی، رییس هیات مدیره کانون صنایع غذایی ایران پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدا به این نکته اشاره کرد که گردهمایی امروز حاصل یک سال رفت‌وآمد و مذاکرات مستمر میان نمایندگان اتاق تهران، فدراسیون صنایع غذایی ایران و کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپاست.

او با بیان اینکه نقش اتحادیه اروپا در توسعه کره خاکی از دیرباز تعیین‌کننده بوده است، ادامه داد: این نقش ناشی از درک صحیح قاره سبز از نیازها و دارایی کره خاکی بوده است. ما در زمینی زندگی ‌می‌کنیم که دارایی‌ها و امکانات آن محدود است. در واقع با درک این محدودیت‌هاست که ‌می‌توانیم سعادت را به بشر عرضه کنیم.

مرتضوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مقطعی قرار گرفته‌ایم که متاسفانه، قدرت‌های بزرگ با اتکا به توان اقتصادی و نظامی به عقل سلیم پشت ‌می‌کنند و هر روز خبر جدیدی از خروج برخی از این قدرت‌ها نظیر آمریکا از پیمان‌های بشری منتشر ‌می‌شود. حال آنکه تعادل‌بخشی و بازگشت به مسیر خردگرایی و نجات کره زمین از پوپولیسم سیاسی به سمت توسعه پایدار مستلزم اعتماد به عقلاست.

او گفت: ایران اسلامی، در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه با اتکا به تاریخ چند هزار ساله خود، سکان و لنگر مطمئنی برای بازگشت بر مدار عقل است. نمی‌توان با اتکا به دلار‌های نفتی تازه به دوران رسیده‌های منطقه، این بخش از جغرافیای سیاسی جهان را به دست افراطیون سپرد.

مرتضوی با بیان اینکه زمان به سرعت در حال از دست رفتن است، ادامه داد: برای تضمین آرامش نیاز به همکاری، همفکری و همنشینی عقلای جهان و پرهیز از ناشی‌گری سیاسی و اقتصادی است. این یک باید تاریخی است نه یک گزینه روی میز.

او گفت که تجربه یک دهه اخیر از ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه که با تبعاتی چون آوارگی میلیون‌ها زن و کودک و نابودی بخش‌هایی از میراث بشری همراه بوده، نمونه‌هایی از نابخردی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به نمایش ‌می‌گذارد. مرتضوی ادامه داد: اگر مقاومت‌های ایران نبود، جهان اکنون باید شاهد رقص شمشیر‌های تشنه داعش بر تمدن بشری ‌می‌بود.

 مرتضوی در ادامه سخنانش، پایداری کره خاکی بر مدار عقل، خرد و انسانیت و همکاری‌های مشترک را حاصل درک صحیح از مقتضیات زمان خواند و گفت: نقش اتحادیه اروپا در جلوگیری از وقوع اشتباهات بزرگ که منجر به نابودی کره خاکی ‌می‌شود، بی‌بدیل است.

او ابراز امیدواری کرد که بخش‌های خصوصی دو طرف یعنی ایران و اتحادیه اروپا، جهان در حال تغییر را به روی مدار عقل بازگردانند.

 

تلاش برای تجارت با تمامی کشورهای اروپایی

دبیرکل کانون انجمن صنایع غذایی ایران نیز در این همایش، انتقال دانش و تکنولوژی، تشکیل گروه‌های مشترک تحقیق و توسعه، تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات و نیز تجارت محصولات غذایی را از جمله زمینه‌های آماده برای همکاری و سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اروپایی در بخش صنایع غذایی و کشاورزی ایران عنوان کرد.

کاوه زرگران با بیان اینکه ارزش افزوده صنایع غذایی ایران طی سال‌های اخیر رشد 26 درصدی داشته است، افزود: در سال 2016، ارزش صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی ایران رقمی معادل 6 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است.

وی با این حال تصریح کرد که سهم اتحادیه اروپا از واردات مواد غذایی ایران بسیار ناچیز است و عمده محصولات کشاورزی و غذایی ایران در منطقه اروپا به کشورهای آلمان، اسپانیا و ایتالیا صادرات می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران همچنین از کاهش 18 درصدی صادرات مواد غذایی و آشامیدنی ایران با اتحادیه اروپا طی هفت ماه سال جاری خبر داد و گفت: به دلیل نبود کانال بانکی و مراودات مالی میان دو طرف، هزینه‌های سنگینی متوجه شرکت‌های ایران برای همکاری با کشورهای اروپایی شده است از این رو، برای توسعه همکاری‌ها هرچه سریع‌تر باید نسبت به تسهیل روابط بانکی میان دو طرف اقدام شود.

زرگران همچنین به آمادگی دولت ایران برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به کشور اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی ایران نیز برای جلب سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های مشترک با شرکت‌های خارجی آماده است.

طرح‌های آماده جلب سرمایه‌گذاری خارجی

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز طی سخنانی به برخی زمینه‌های همکاری مشترک و امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: در زنجیره پیش از تولید، امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در تولید بذر و نهال اصلاح شده و همچنین دام و طیور در ایران وجود دارد.

محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه در بخش ماشین‌آلات و نهاده‌های کشاورزی زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم است، به برخی طرح‌های در دست آماده وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: شرکت‌های اروپایی می‌توانند در بخش آبیاری تحت فشار در ایران سرمایه‌گذاری کنند و در حال حاضر دولت برای این بخش در حدود 3 هزار میلیارد تومان سرمایه تخصیص داده و طبق برنامه‌ریزی‌ها، سالانه 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشور تحت پوشش این سیستم قرار خواهد گرفت.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین به طرح وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ششم توسعه، 48 هزار هکتار به سطح گلخانه‌ای کشور افزوده خواهد شد.

طهماسبی همچنین از جمله زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های پس از تولید را، ماشین‌آلات برداشت، سردخانه‌ها و ماشین‌آلات حمل‌ونقل در بخش کشاورزی و صنایع غذایی عنوان کرد و افزود: امکان جلب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش تولید محصولات ارگانیک در کشور نیز فراهم است.

 

ایران به‌ مرکز تولید محصولات کشاورزی در منطقه تبدیل شود

غلامعلی فارغی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز که سخنران بعدی این نشست بود، ابراز امیدواری کرد که ایران با افزایش ‌سرمایه‌گذاری‌های مشترک به‌ مرکز تولیدات محصولات کشاورزی برای 400 میلیون نفر جمعیت کشورهای همجوار ایران تبدیل شود. او عنوان کرد که تبدیل ایران به ‌هاب منطقه، مستلزم آن است که فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا به توانمندی‌های ایران باور داشته و به ‌سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایرانی‌ها و انتقال تکنولوژی روی بیاورند.

او در ادامه پیشنهاد انعقاد تفاهمنامه‌ای میان اتاق ایران و کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا را مطرح کرد که به موجب آن کارگروهی مشترک و پیگیر میان دو طرف تشکیل شده و تداوم این همکاری‌ها منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌های اجرایی شود.

«‌سرمایه‌گذاری مشترک و ارتقا بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی»، «‌سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد ‌هاب مواد غذایی در ایران»، «مشارکت و کمک به ایجاد سامانه هوشمند سنجش سلامت دام و طیور»، «ایجاد ‌هاب و مرکز آموزش و تحقیقات علمی با محوریت تامین امنیت غذایی» و «‌سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید بذر اصلاح شده ژنتیکی مقاوم به کم‌آبی و شوری خاک» از جمله پیشنهادات فارغی به عنوان زمینه‌های همکاری ایران با کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا بود.

پس از این سخنان افتتاحیه، افرادی از دو طرف به ارائه اطلاعاتی در زمینه توانمندی‌های ایران و اتحادیه اروپا در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی پرداختند و تا تصویری کلی از وضعیت اقتصاد ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به حاضران ارائه دهند. این نشست با مذاکره مستقیم و دوجانبه فعالان اقتصادی دو طرف به پایان رسید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز