خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

اولویت اوپراتوری شهید بهشتی با هندی‌هاست/ ظرفیت بندر شهید بهشتی به 85 درصد میلیون تن می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۵۶۳۵۲۳

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در پایان طرح توسعه بندر شهید بهشتی ، ظرفیت این بندر به 85 میلیون تن می‌رسد، گفت: اولویت اوپراتوری در این بندر با سرمایه‌گذاران هندی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهروز آقایی در نشست خبری صبح امروز خود در چابهار با اشاره به اهمیت توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار اظهار داشت: بندر چابهار به عنوان تنها بندر و بزرگ‌ترین بندر اقیانوسیه کشورمان که خارج از حوزه خلیج فارس قرار دارد می‌تواند سوپاپ اطمینان تمام بنادر کشورمان باشد.

وی با اشاره به اهمیت بندر چابهار در حوزه ترانشیت گفت: امروز بندر چابهار پس از بندر جبلعلی دومین بندر حائز اهمیت در منطقه است و از 14 میلیون تن بانکرینگی که در منطقه انجام می‌شود، 85 درصد این سوخت‌رسانی‌ها از بنادر ایران تامین می‌شود که بندر چابهار می‌تواند سهم قابل توجهی از آن را داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه ترانزیت از مسیر بندر چابهار می‌تواند بسیار کم‌هزینه‌تر از سایر بنادر در حوزه کشورهای CIF باشد، ادامه داد: ترانزیت از بندر چابهار به مقصد کشورهای CIF کم‌هزینه‌تر و امن‌تر از سایر مسیرهاست و در این مسیر، عملیات ترانزیت یک مرحله کمتر از عملیات ترانزیت در بندر سحار عنوان انجام می‌شود که می‌تواند هزینه‌ها را بسیار کاهش دهد. از سوی دیگر بندر چابهار تنها بندری است که بیرون از حوزه خلیج فارس می‌تواند خدمات‌رسانی کند.

آقایی با اشاره به اهمیت بندر چابهار از حیث نزدیکی به کشور افغانستان گفت: جمعیت 32 میلیون نفری افغانستان که از پس‌کرانه‌های بندر چابهار محسوب می‌شود می‌تواند حوزه قابل توجهی برای ترانزیت دریایی برای چابهار باشد.

وی تاکید کرد: هیچ مسیری امن‌تر و باصرفه‌تر از چابهار برای انتقال گاز به افغانستان نیست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌و بلوچستان با اشاره به مزیت‌های ترانزیت باد از طریق بندر شهید بهشتی چابهار گفت: در محموله‌های گندم هزینه ترانزیت جابه‌جایی بار در چابهار در هر کانتینر هزار دلار نسبت به قیمت‌های منطقه پاکستان ارزان‌تر است و نسبت به بندر شهید رجایی این قیمت به یک و نیم میلیون تومان در هر کانتینر می‌رسد. یعنی یک و نیم میلیون تومان در هر کانتینر ارزان‌تر از بندر شهید رجایی است.

وی با بیان اینکه 95 درصد نیازمندی‌های کشور افغانستان از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: همین موضوع جایگاه بندر شهید بهشتی در چابهار را برای ترانزیت کالا به افغانستان پررنگ‌تر می‌کند و هیچ مسیری مانند بندر چابهار برای افغانستان امن‌تر و ارزان‌تر نیست.

بندر چابهار سوپاپ اطمینان بنادر کشور در شرایط بحرانی

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به میزان واردات کالاهای اساسی در کشور گفت: از سال 94 تا 96، 41 میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده است هر چند که شاید سهم بندر چابهار در این واردات زیاد نباشد اما در شرایط بحران بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسیه کشور محسوب می‌شود می‌تواند سوپاپ اطمینان همه بنادر کشورمان محسوب شود.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان رنگین‌کمانی از مواد معدنی است که 2/1 میلیارد تن مواد معدنی صادر می‌کند و این می‌تواند ترانزیت دریای کشور را افزایش دهد.

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در بندر شهید بهشتی چابهار

آقایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توسعه بندر چابهار اظهار داشت: سال 82 که مقام معظم رهبری بندر چابهار را به عنوان نقطه اصلی کشور در حوزه دریایی مطرح کردند طرح توسعه این بندر مطرح شد و در نهایت از سال 86 توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار کلید خورد و تاکنون یک میلیارد دلار در این بندر سرمایه‌گذاری شده است.

آقایی با اشاره به اقدامات انجام شده در طرح توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار گفت: تاکنون 1650 متر موج‌شکن و 1700 متر اسکله در بندر شهید بهشتی چابهار ایجاد شده است که احداث این میزان اسکله در بنادر کشور در این بازه زمانی بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون 203 هکتار از دریای چابهار استحصال و به خارج از کشور اضافه شده است.

ساخت تجهیزات بندری مشترک بین ایران و آلمان برای اولین بار

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه LC تجهیز بندر شهید بهشتی خردادماه سال گذشته گشایش یافت و در نهایت اولین محموله تجهیزات بهمن ماه سال گذشته وارد کشور شد. در کوتاه‌ترین زمان ممکن این تجهیزات در بندر شهید بهشتی مونتاژ و قابل بهره‌برداری شدند.

آقایی ادامه داد: دومین محموله تجهیزاتی بندر شهید بهشتی در اردیبهشت ماه امسال وارد کشور شد که این تجهیزات از بهترین برندهای اروپایی هستند.

وی از ورود سومین و چهارمین محموله تجهیزات بندر شهید بهشتی در چابهار در ماه گذشته خبر داد و گفت: چهار دستگاه مکنده وارد بندر شد که در حال حاضر مراحل مونتاژ دو دستگاه از این مکنده‌ها انجام شده است.

آقایی تاکید کرد: یکی از دستاوردهای مهم این است که تجهیزات بندر شهید بهشتی در چابهار به صورت مشترک با آلمان و ماشین‌سازی اراک انجام می‌شود و بخشی از استراکچرها را ماشین‌سازی اراک ساخته است.

ظرفیت بندر شهید بهشتی به 85 میلیون تن می‌رسد

آقایی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت بندر شهید بهشتی هشت میلیون تن است که با احتساب پس‌کرانه‌ها به 15 میلیون تن می‌رسد گفت: جای خوشحالی است که در یک منطقه محروم ظرفیت بندری به اندازه ظرفیت تمام بنادر شمالی کشور است.

وی با بیان اینکه برای توسعه بندر شهید بهشتی پنج فاز طراحی کردیم گفت: با احداث این پنج فاز ظرفیت بندر شهید بهشتی به 82 تا 85 میلیون تن ارتقا پیدا می‌کند.

آقایی با بیان اینکه بندر شهید بهشتی می‌تواند یکی از بنادر اصلی کشور و بنادر مکمل منطقه محسوب شود، گفت: در حال حاضر بندر گوادر در حال توسعه و ارتقای ظرفیت به 400 میلیون تن است که بندر شهید بهشتی در کنار آن می‌تواند از بنادر مکمل منطقه باشد.

وی ادامه داد: همچنین بندر سحار در عمان یکی از بنادر اصلی در جابه‌جایی مواد معدنی است که با توجه به نزدیکی بندر شهید بهشتی به این بندر و روابط سیاسی و تجاری مناسب بین این دو کشور می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم.

پیشرفت فیزیکی 25 درصدی راه‌آهن چابهار زاهدان

مدیرکل سازمان بنارد و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای افزایش سهم تجارت دریایی در کشور چاره‌ای جز توسعه بندر شهید بهشتی نداریم اظهار داشت: این توسعه بندر شهید بهشتی می‌تواند سهم ما در تجارت بین‌المللی دریایی را افزایش دهد.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت اتصال بندر شهید بهشتی به حمل و نقل ریلی گفت‌: در حال حاضر پروژه اتصال این بندر به راه‌آهن سراسری در دستور کار است و راه‌آهن چابهار – زاهدان به طول 610 کیلومتر پیشرفت فیزیکی 25 درصدی دارد.

وی افزود: این راه‌آهن 610 کیلومتری دارای دو فاز است که در فاز اول 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما پیشرفت فیزیکی کل پروژه 25 درصد است.

وی تاکید کرد: تا دو سال آینده این راه‌آهن راه‌اندازی می‌شود و می‌تواند پتانسیل آن استفاده کرد.

برجام مشکل ورود تجهیزات بندری را رفع کرد

آقایی با اشاره به تاثیر برجام در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: تا پنج سال گذشته تامین یک قطعه برای تجهیز بندر شهید رجایی امکان‌پذیر نبود و برای تامین جزئی‌ترین قطعات باید دو الی سه کشور را دور می‌زدیم.

وی تاکید کرد: امروز در شرایط پسابرجام تمام ماشین‌آلات مورد نیاز را بدون مانع از کشورهای اروپایی وارد می‌کنیم.

اوپراتوری بندر شهید بهشتی به هندی‌ها واگذار می‌شود

آقایی با بیان اینکه برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 403 میلیون دلار از صندوق پستی ملی تسهیلات گرفتیم گفت: بخشی از تجهیزات مورد نیاز از محل این تسهیلات وارد کشور شده و بخش دیگر مانند لایروب‌ها و ماشین‌آلات تجسس و نجات در مرحله انعقاد است.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به قرارداد با هندی‌ها برای توسعه بندر شهید بهشتی گفت: یکی از قرارداد با هندی‌ها برای توسعه بندر شهید بهشتی یکی از بهترین مدل‌های قرارداد خارجی در کشور است. در حالی که میزان سرمایه‌گذاری هندی‌ها 85 میلیون دلار و فاینانس 150 میلیون دلاری است اما نکته بسیار مهم قرارداد، استفاده از فرصت جابه‌جایی بار بین سه کشور هند، افغانستان و روسیه است.

وی در این‌باره توضیح داد: باری که بین هند، افغانستان و روسیه جابه‌جا می‌شود 16 میلیون تن است و با حضور هندی‌ها در پروژه توسعه بندر شهید بهشتی این بار از چابهار عبور می‌کند و به همین دلیل هندی‌ها را در توسعه بندر شهید بهشتی مشارکت دادیم.

وی افزود: بخشی از قراردادها در بخش سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری در حال انعقاد است و چهار دستگاه گنتری گرین انجام شده است و امیدواریم ماه آینده مراحل پایانی این قرارداد انجام شود.

آقایی ادامه داد: قرارداد ما با هندی‌ها ده ساله است اما سهم درآمد ایران نسبت به هندی‌ها در حوزه ترانزیت، ترانشیت و صادرات بیشتر است.

وی تاکید کرد: این قرارداد با هندی‌ها BOT منعقد شده و همه تجهیزات بندر شهید بهشتی پس از پایان ده سال (پایان مدت قرارداد) تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره تامین اپراتور بندر شهید بهشتی گفت: از آنجایی که تامین تجهیزات با هندی‌ها بوده است اپراتوری هندی‌ها می‌تواند تامین تجهیزات را سرعت دهد بنابراین اولویت اوپراتوری این بندر با هندی‌هاست.

وی ادامه داد: اگر هندی‌ها تمایل نداشته باشند که قبل از ورود تمام تجهیزات اپراتور بندر شهید بهشتی باشند در این صورت اپراتور دیگری انتخاب می‌شود.

وی درباره اپراتوری شرکت سینا گفت: اگر هندی‌ها برای اپراتوری شهید بهشتی ابراز تمایل کنند قرارداد شرکت سینا ابلاغ نمی‌شود و در حال حاضر این قرارداد ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری هندی ها در چابهار شروع شده است و برای جابه‌جایی 110 هزار تن کالا قرارداد منعقد کرده‌ایم و ترافیک بار کالا در چابهار با این قرارداد افزایش می‌یابد. بیش از 47 هزار کانتینر بار و حمل و نقل 47 تریلر در جاده‌ها است.

وی تاکید کرد: قرارداد هندی‌ها برای جابه‌جایی کالا با افغانستان یک میلیون و 100 هزار تن است که این به معنی 47 هزار کانتینر. کانتینربار. و اگر هندی‌ها بخواهند بار را از مسیر چابهار عبور دهند تنها گردش مالی در رستوران‌های سیستان و بلوچستان پنج میلیارد تومان خواهد بود.

وی همچنین درباره احتمال جابه‌جایی محموله‌های آمریکایی از بندر چابهار  با توجه به اینکه آمریکا در افغانستان حضور دارد، گفت: در کشورمان برای ترانزیت قوانین مشخص وجود دارد و اگر قرار باشد محموله خاصی را ترانزیت کنیم باید مجوز خاص داشته باشیم و تمام این مراحل طی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت قرارداد با هندی‌ها گفت: هر قرارداد خارجی طرف قرارداد می‌تواند 10 الی 12 درصد از تجهیزات را از تولیدات کشور خود استفاده کند اما این آیتم با هندی‌ها حذف شد و قرار بر این است تنها تجهیزاتی که مورد نظر ما هستند خریداری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز