خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افتتاح فاز اول بندر چابهار با حضور رییس جمهور و نمایندگان ۱۳ کشور/ اپراتوری بندر چابهار با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۶۴۹۷۶

معاون وزیر راه و شهر سازی با اعلام این خبر که یکشنبه ۱۲ آذرماه با حضور رئیس جمهوری و مقامات سیزده کشور فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار افتتاح خواهد شد، گفت: تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۶.۴ درصد و کالاهای نفتی ۴.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

به گزارش ایلنا، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز بهره برداری فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار در روز یکشنبه با حضور رئیس جمهوری و ۱۳ کشور خبر داد.

راستاد گفت: بندر شهید بهشتی چابهار یکی از بزرگترین پروژه‌های توسعه‌ای محسوب می‌شود که توانسته ظرفیت بندر شهید بهشتی را از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن یعنی به بیش از سه برابر افزایش دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که بندر چابهار حلقه واسطی بین کشورهای جنوب شرق آسیا، آسیا میانه و افغانستان است، تاکید کرد: وضعیت بندر چابهار آن را به هاب ترانزیتی در منطقه تبدیل می‌کند و به واسطه اهمیتی که این پروژه دارد تاکنون سیزده کشور اعلام آمادگی کردند تا در افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار که یکشنبه با حضور رئیس جمهوری ایران برگزار می‌شود حضور یابند.

وی تصریح کرد: توسعه بندر چابهار موتور محرک توسعه اقتصادی کشور به ویژه جنوب شرق است و فعالیت‌های بندری می‌تواند ارزش افزوده و اشتغال فراوانی در جنوب شرق ایران ایجاد کند.

راستاد ادامه داد: محدودیت قبلی که وجود داشت این بود که بادهای فصلی در حدود چهار ماه بندر شهید بهشتی چابها را در بر می گرفت و در آن بندر فاقد حوضچه آرامش بودیم که هم کنون حوضچه ایجاد شده است و طول موج شکن در آن بندر به یک هزار و ۴۷۰ متر رسیده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توسعه پایدار را در بندر شهید بهشتی یکی از ویژگی‌های توسعه‌ای آن عنوان کرد و گفت: بندر چابهار یک بندر دوستدار محیط زیست است که مسائل زیست محیطی در آن در حد قابل قبولی مورد توجه قرار گرفته است.

راستاد با اشاره به این مطلب که ۳۲ هزار کلنی مرجان های دریایی تحت نظر متخصصان محیط زیستی به مدت دو سال در آن بندر پایش شد، گفت: بندر شهید بهشتی چابهار یکی از بنادری است که شاخص‌های مهم و زیرساخت‌های لازم را برای واردات، صادرات، ترانزیت و ترانشیپ دارد و تا کنون سه کشتی حامل گندم از مبدا هندوستان به مقصد افغانستان در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

راستاد گفت: ما به محدوده بندر اکتفا نکردیم و افزایش پس کرانه‌های بندر به مساحت ۴۵۰ هکتار و تملک این مقدار زمین در دست انجام است که در آنها مراکز لجستیکی ایجاد خواهد شد.

وی درخصوص پورت اپراتوری بنادر شهید بهشتی چابهار گفت: در رابطه با اپراتوری بندر چابهار سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری برای تجهیز بندر به صورت BOT در حال انجام است که شرکت‌های هندی آنرا انجام خواهند داد.

وی گفت: منابع ای که از طریق صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار پیش بینی شده ۴۰۳ میلیون دلار است که صرف تجهیزات بندر خواهد شد و قرار‌دادی را به صورت BLT توسط شرکت ایرانی در دستور کار داریم.

 

راستاد وضعیت تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی را در بنادر کشور در ۸ ماه نخست سال جاری توضیح داد و گفت: وضعیت تخلیه و بارگیری کالاهای غیر نفتی با لغ بر ۶۶ میلیون و ۲۶۶ هزارو ۷۰۶ تن بوده است که ۶.۴ درصد نسبت به هشت ماه سال گذشته رشد داشته همچنین تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در کشور ۹۸ میلیون و ۱۴۶هزار و ۶۱۳ تن بوده که ۴.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد را تجربه کرده است.

راستاد در خصوص بانکرینگ و اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی در بندر شهید بهشتی چابهار در دستور کار دارد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه گذاری های بانکرینگ با اعطای مشوق حمایت می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مذاکراتی با شرکت نفت و انجمن بانکرینگ به منظور سوخت رسانی به کشتی ها از بنادر در حال انجام است که در صدد افزایش آن هستیم.

راستاد افزود: پیش بینی می کنیم ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار را تا سال ۱۴۰۹ (۲۰۳۰ میلادی) به ۸۰ میلیون تن برسانیم که طبیعتا رسیدن به این ظرفیت تا سال اعلام شده منوط به این است که شرایط به گونه ای رقم بخورد تا هدف گذاری محقق شود.

وی مشوق‌های درنظر گرفته شده برای حمل کالا از بندر شهیدبهشتی چابهار را ۳۰ درصد تخفیف در عوارض بندری عنوان کرد و گفت: در رابطه با اپراتورها و سرمایه گذاری در پس کرانه های بندر شهید بهشتی مشوق های مناسبی در دستور کار داریم.راستاد همچنین گفت: در بندر چابهار، سرمایه گذاری در قالب پتروشیمی در حال انجام است که برای آینده بنده بسیار مهم است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز