خبرگزاری کار ایران

خدارحمی در گفتگو با ایلنا:

پولشویی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق دارو و اسلحه با بیت‌کویین امکان پذیر است

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۷۶۴

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: دور از انتظار نیست که از بیت کویین در پولشویی و سایر اعمال مجرمانه استفاده شود.

بهروزخدارحمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص‌استفاده از ارزهای دیجیتالی و بهره‌گیری از آن در خرید و فروش کالا گفت: بانک مرکزی باید در مورد بیت‌کویین چاره‌اندیشی کند و مانند سایر کشورها از‌ این پتانسیلی‌که فناوری ایجاد کرده تا ارز دیجیتال به وجود آید به نفع خود استفاده کند.

وی افزود: البته این موضوع به این معنی نیست که لزوما باید از بیت‌کویین استفاده شود بلکه باید از هر نوع ارزی که در بستر فناوری است استفاده کرد و بانک مرکزی هر کشوری ارز دیجیتال مربوط به خود را داشته باشد.

خدارحمی تصریح کرد: با امکاناتی که در زمینه ارز دیجیتال وجود دارد از سرعت نقل و انتقال گرفته تا سهولت در خرید و فروش کالا و غیره می‌توان در خرید و فروش کالا بهره برد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: ما هم در ایران خوشبختانه تقریبا همزمان با سایر کشورهای پیشرفته در حال کار کردن بر روی این ارزها هستیم و تیم‌های تحقیقاتی‌خوبی هم در نهادهای ناظر بانک مرکزی فعال شده‌اند.

وی با اعلام این خبر که زمزمه‌هایی برای فروش کالا همانند بورس شیکاگو وجود دارد افزود: ما هم میتوانیم همانند بورس شیکاگو که قراردادهای آتی را در بیت کویین اجرایی کرده چنین پیشنهادهایی داشته باشیم و با صلاحدید کشور چنین اوراق هایی را منتشر کنیم.

خدارحمی در مورد احتمال پولشویی از طریق بیت‌کویین افزود: بیت کویین از معدود ارزهای دیجیتالی است که از ابتدا تا انتها شفافیت را زیر پا گذشته و امکان رهگیری و ردیابی آن سخت است ودر قاچاق مواد مخدر، قاچاق دارو و خرید و فروش اسلحه از آن استفاده می‌شود.

 وی ادامه داد: دور از انتظار هم نیست که در پولشویی و سایر اعمال مجرمانه از آن استفاده شود.

 خدارحمی ادامه داد: واقعیت این است که در سایتهای فعالیتهای متخلفانه و متقلبانه می‌توانیم ردپایی از بیت کویین را پیدا کنیم و در برخی از موراد تنها شیوه پرداختی‌ خریدها از طریق بیت کویین بوده و همین نشان می‌دهد که بیت کویین دنیایی از پتانسیل است که به دلیل اینکه از خود ردی به جا نمی‌گذارد از این ارز استفاده می شود.

خدارحمی افزود: مهمترین مشکلی که در سطح بالاتر در مورد ارزهای دیجیتالی به وجود می‌اید بحث مالیات است، زیرا از این معاملات ردی باقی نمی‌ماند و امکان این موضوع که از سوی نهادهای ناظر مالیاتی به توان آن را ردیابی کرد وجود ندارد.

 خدارحمی گفت: البته لزوما همه رمز ارزها اینگونه نیستند و باید بگردیم به دنبال پیدا کردن رمز ارزهایی که چنین محدودیتهایی نداشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد این سرمایه گذاری از سوی مردم باعث زیان نشود؟ گفت:این اتفاق ممکن است رخ دهد زیرا این سرمایه‌گذاری در دنیا پرمخاطره و های ریسک است و ریسک های بسیار زیادی را شامل می‌شود اما متاسفانه افرادی که در ایران این ارز را خرید و فروش می کنند از این موضوع آگاهی ندارند بنابراین خیلی راحت می‌تواند فردی که با آگاهی کامل برای خرید اقدام کرده منتفع شود زیرا می داند که چه میزان از سرمایه گذاری خود را به این بخش اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: اما نقطه مقابل این است که اگر کسی ناآگاهانه اقدام به سرمایه گذاری کند و تخصیص دارایی درستی نداشته باشد  بخش قابل توجهی از سرمایه‌اش در این حوزه از بین می رود و می‌تواند عواقب ناگواری برایش به همراه داشته باشد.

خدارحمی گفت: در جامعه جهانی نهادهای لازم به دنبال قانونمند کردن این حوزه هستند و به نظر می‌رسد ما هم می توانیم تدبیری در این خصوص باندیشیم.

این فعل حوزه بازار سرمایه خاطر نشان کرد: صرف نظر از اینکه نتیجه چه باشد، هر روز چندین هزار نفر به خیل مشتاقان معامله در این حوزه اضافه می‌شوند و این موضوع می‌طلبد نهادهای ناظر در این بخش قانون گذاری کنند و امنیت این حوزه را پشتیبانی کنند.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز