خبرگزاری کار ایران

نوبخت به کمیسیون انرژی می‌رود/ افزایش قیمت بنزین روی میز نمایندگان

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۵۲۳

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از حضور رییس سازمان برنامه و بودجه در این کمیسیون برای بررسی افزایش احتمالی قیمت بنزین و گازوییل خبر داد.

به گزارش ایلنا، اسدالله قره خانی با اشاره به انتشار اخباری درباره افزایش قیمت بنزین تا هزار و ۵۰۰ تومان، گفت: در تبصره ۱۸ دولت یک مبلغ کلانی را به شکل عددی از طریق افزایش قیمت حامل های انرژی در نظر گرفته و طریقه مصرف آن را مشخص کرده است که گفته شده درآمدهای حاصله از افزایش قیمت های حامل های انرژی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای احصاء و تحقق ۱۷ هزار میلیارد تومان لزوما بنزین باید افزایش قیمت بالایی داشته باشد، افزود: مقرر شده تا محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه باید برای ارائه توضیحات درباره افزایش قیمت بنزین در مجلس حضور یابد و دلایل خود را برای نمایندگان مجلس تشریح کند تا مجلس با در نظر گرفتن آثار و عواقب این تصمیم و میزان فشار بر خانوارها اظهارنظر کند.

وی با اشاره به اینکه گرانی قیمت بنزین در سبد هزینه خانوار عدد و رقم بزرگی را نشان نمی دهد، ادامه داد: اگر هر خانواده ماهانه ۱۰۰ لیتر بنزین مصرف کند و بنزین۵۰ درصد افزایش یابد، ۵۰ هزار تومان به هزینه خانوارها افزوده می شود، اما متاسفانه افزایش قیمت بنزین محدود به همین مبلغ نیست و تبعات خاص خود را دارد.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از شاخص ها و زنگ خطرهای تورم افزایش قیمت بنزین است که سابقه تاریخی دارد، یادآور شد: از گذشته چنین بوده که هر زمانی که قیمت بنزین افزایش می‌یابد بلافاصله احساس عمومی بر این است که سایر اقلام دیگر نیز باید افزایش پیدا کند، یعنی افزایش قیمت بنزین با ایجاد تورم به صورت زنجیره وار به سایر کالاها سرایت می کند و  شاید کالای دیگری که در سبد هزینه ای خانوارها سهمش به مراتب بیشتر از بنزین است با افزایش خیلی خود را نشان ندهد.

وی با اشاره به اینکه بنزین همانند دلار و از جنس آن است، افزود: هرگاه دلار گران می شود بلافاصله همه چیز گران شده است، بنابراین همه تاثیرات افزایش قیمت بنزین باید برآورد و ارزیابی صحیح شود.

قره خانی ادامه داد: درست است که اگر بنزین به قیمت واقعی نزدیک شود برای دولت ایجاد درآمد ایجاد کرده و از قاچاق جلوگیری می کند و ممکن است اشتغال ایجاد کند، اما باید دید که هزینه-فایده آن چقدر است.

سخنگوی انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مقرر شده  نوبخت در کمیسیون انرژی حضور یابد و توضیح دهد که چرا چنین تصمیمی اتخاذ شده، تصریح کرد: رییس سازمان برنامه و بودجه باید توضیح دهد که دلایلشان چه بوده و آیا مطالعات جنبی داشته‌اند یا خیر، چراکه کمیسیون انرژی هنوز توجیه نیست که آیا جامعه کشش این افزایش قیمت را دارد که به یکباره تورم ۲ برابر شود و با افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان سازگار است یا خیر و باید مطالعه شود که چند واحد روی تورم تاثیر می گذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز