خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

فشار خشکسالی بر نخل‌های خوزستان/ شوره‌ زار شادگان از صید ماهی تا کساد کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۴۶۶

با اینکه شورآبه های تالاب شادگان و نفوذ آن به کارون کشاورزی را مختل کرده اما این شوری آب باعث تولید و پرورش ماهی و رونق صیادی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مردم ایران با کلمه بحران آب و خشکسالی بیگانه نیستند و سابقه کم آبی و بی آبی در ایران به چندین هزار سال می رسد. اقلیم گرم و خشک باعث شده تا مردم ایران همیشه با نگرانی نبود آب مواجه باشند اما با وجود این مشکل بزرگ که حیات را تحت تاثیر قرار می دهد، کشاورزی بر روی همین زمین خشک و اقلیم گرم ایران همیشه رونق داشته است.

اما در چند سال اخیر بحران کم آبی بیش از قبل کشور را درگیر کرده و به یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولین تبدیل شده است اما به جای حل آن به دنبال مقصران احتمالی این کم آبی ها می گردند که در این بین کشاورزان بیش از همه در مظان اتهام هستند.

در حالی که وزارت نیرو میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را 94 درصد اعلام کرده و بارها بر آن تاکید داشته و دارد اما وزارت جهاد کشاورزی این ادعا را رد می کند. مسئولان وزارت جهاد سهم بخش کشاورزی تنها حدود 60 درصد می دانند و محاسبات وزارت نیرو را خارج انصاف می خوانند.

با تمام این اوصاف اما کشاورزی هم صدمات بسیاری از کم آبی ها دیده و زمین های بسیاری به بیابان تبدیل شده است. در خوزستان و شهر های جنوبی این بحران، نخلستان هایی بسیاری را از میان برده و تولید خرما را تحت تاثیر قرار داده است.

*روزهای تلخ تالاب شادگان؛ خشکسالی به مغز استخوان نفوذ کرده است

توفیق آلبوغبیش از باغداران نمونه خوزستان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص تاثیر بی آبی و خشکسالی بر اقتصاد شادگان خاطر نشان کرد: در روستاهای توابع شهرستان شادگان کمبود آب روستایی را داریم که یکی از مشکلات اصلی اهالی این روستاها محسوب می‌شود. رودخانه جراحی که برای مصارف روستایی و آبیاری استفاده می شود خشک شده و باعث از بین رفتن نخلستان ها شده است. تالاب بین المللی شادگان هم نفس های آخر را می کشد. اقتصاد شهرستان شادگان مبنی بر کشاورزی است اما کشاورزی در این روستا در حال نابودی است.

فشار خشکسالی بر نخل‌های خوزستان/ شوره‌ زار  شادگان از صید ماهی تا کساد کشاورزی

وی در رابطه با انتقال آب کارون به جراحی اذعان داشت: بحث انتقال آب از کارون به جراحی هنوز انجام نشده و این روندِ کاهش کشاورزی باعث بیکاری و مهاجرت به شهر ها شده است. آمار بیکاری در شهرستان شادگان به بیش از 47 درصد رسیده است و شرایط اشتغال هم در نقطه بحرانی قرار دارد. مهمترین کاری که دولت می تواند برای روستاهای توابع شادگان انجام دهد حل مشکل آب و احیای رودخانه جراحی است.

این باغداران خوزستانی درباره نخل های خشک شده روستایش این گونه عنوان کرد: کم آبی و نبود اشتغال باعث مهاجرت نیروهای زبده روستاهای توابع شادگان به شهرها شده و جمعیت شهرستان به شدت درحال کاهش است. از 2 میلیون و 500 نخل در شهرستان شادگان نزدیک به یک میلیون و 200 نخل خشک شده اند که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند چیزی از نخلستان ها باقی نخواهد ماند.

*معایب و مزایای زه‌آب نیشکر

وی عامل اصلی شوری آب تالاب شادگان را زه‌آب نیشکر دانست و گفت: در کنار مشکلات کم آبی و خشک شدن تالاب شادگان ورود زه‌آب نیشکر و آلوده شدن آب هم یکی دیگر از مشکلات ما در خوزستان است که کشاورزی ما را تحت تاثیر قرار داده است. میلیون ها ماهی در تالاب کشته شدند و زه‌‌آب نیشکر باعث شوری آب تالاب شده است.

با انتقال آب تالاب شادگان به کارون این شوری آب به رودخانه کارون هم نفوذ کرده است و باعث ایجاد اختلال در کشاورزی مناطقی شده که زمین هایشان با آب رودخانه کارون آبیاری می شده است. این افزایش شوری آب معضلی جدی از نظر محیط زیست و کشاورزی برای منطقه محسوب شده و تداوم آن ممکن است خسارت های بیشتری را به دنبال داشته باشد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که وجود همین زه‌آب های نیشکر بستر مناسبی را در تالاب و رودخانه های اطراف برای پرورش و صید ماهی در فصول مختلف سال ایجاد کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز