خبرگزاری کار ایران

سازمان تحقیقات پیش رو در تبادل دانش فنی با دنیا/ ٥٠٠میلیون دلار اعتبار از مبادی خارجی دریافت میکنیم

asdasd
کد خبر : ۵۹۱۰۱۸

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: این سازمان با ١٤ کشور خارجی در تعامل است و به ازای تحقیقات انجام شده ٥٠٠ میلیون دلار دریافت می کند.

به گزارش‌خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ اسکندرزند، معاون وزیر و رئیس سازمان‌تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست‌خبری امروز سه‌شنبه ١٧ بهمن در سالن‌اجتماعات این سازمان‌اظهار کرد: ما با ١٤ موسسه‌تحقیقاتی‌بین المللی‌مانند ایکاردا و سیمید همکاری داریم و ٥٠٠ میلیون دلار از آنها بابت تحقیقات کشاورزی دریافت می‌کنیم که امیدواریم به یک میلیارد دلار برسد. 

وی افزود: کشورهایی مانند ترکیه نیازمند دانش فنی ما هستند و به دنبال راه‌های دیپلماسی برای تبادل دانش فنی با دنیا هستیم.

زند در رابطه با بخش پژوهش و فن‌آوری خاطر نشان کرد: در بخش پژوهش و فناوری تا پایان سال جاری ۲۵ رقم جدید معرفی می‌کنیم که بخشی از این تعداد تا به امروز معرفی شده که این ارقام مربوط به محصولات گندم، جو، نخود، سیب‌زمینی، لوبیا، چغندر قند و برنج است.

وی افزود: رقم برنجی که معرفی می‌شود پرمحصول و از ارقام داخلی منشاء گرفته که ویژگی‌های آن بهبود یافته است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: ۱۳۰ آفت‌کش کم‌خطر و کم‌مصرف نیز در این بخش معرفی کرده و می‌کنیم و تا آخر سال ۱۵۰ یافته در مجموع در بخش کشاورزی معرفی می‌کنیم که بخشی از آنها نیز معرفی شده است.

وی عنوان کرد: تا پایان سال جاری ۵ قرارداد انتقال دانش فنی به بخش خصوصی در بخش‌های بذر، نهال و شیلات، کود به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد ۱۲ شرکت دانش‌بیان جدید تشریح کرد: در حوزه تحقیقات بین‌المللی پروژه بزرگی با موسسه تحقیقات گندم و ذرت سیمیت به امضا رسانده‌ایم که در این پروژه حدود ۱۷۰۰ لاین پیشرفته و امیدبخش به بخش کشاورزی کشورمان منتقل می‌شود.

زند در هصوص تخم چشم زده ماهی اظهار کرد: در تامین تخم ماهی چشم‌زده قزل‌آلا هنوز وابستگی داریم به همین منظور طرحی علمی در سازمان تحقیقات شروع شد تا تخم چشم زده قزل‌آلا عاری از بیماری در کشور خودمان تولید شود.

وی افزود: در این راستا ۵۰۰ جفت از این تخم ماهی را در مرحله اول تکثیر کرده‌ایم و امیدواریم که به زودی و با کمک بخش خصوصی بتوانیم میزان مصرف تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا را در کشورمان از منابع داخلی و بدون بیماری تامین و تولید کنیم.

زند تصریح کرد: مراحل تکمیل این پروژه علمی در حال انجام است که تمام مراحل آن به طور کامل در داخل انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت: سالانه ۲۰ میلیون دلار تخم ماهی چشم‌زده قزل‌آلا از ۲۰ کشور دنیا به ایران وارد می‌شود که واردات تخم ماهی یاد شده در کشورهای دیگر خود می‌تواند عامل بروز بیماری در تولیدات داخلی باشد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز