خبرگزاری کار ایران

/این خبر به روز رسانی می‌شود/

۳۶ پیکر هنوز پیدا نشده است/ احتمال تداوم عملیات تا روز جمعه

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۸۱۷

نماینده مردم دنا درباره آخرین وضعیت انتقال اجساد مسافران هواپیمای آسمان گفت: دسترسی به منطقه ای که لاشه هواپیما در آنجا یافت شده بسیار سخت است و امکان اینکه نیروی زمینی درمدت کوتاهی بتوانند به محل حادثه دسترسی پیدا کنند مشکل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان از نوع ای تی آر ۷۲ با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه ساعت ۸ صبح یکشنبه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد اما پس از ۵۵ دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد و در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرد. از همان ساعات اولیه جست‌ و جو برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما و جانباختگان این حادثه آغاز شد و در روز سوم حادثه سخنگوی سپاه از کشف لاشه هواپیما خبر داد. 

وضعیت جوی منطقه شرایط را برای انتقال اجساد طولانی مدت می‌کند

سردار مجتبی فدا در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: بعد از شناسایی محل سقوط و پیدا کردن لاشه هواپیما این تصمیم اتخاذ شد که تکاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه امدادگران هلال احمر و نیروهای داوطلب به منطقه منتقل شوند. 

وی با بیان اینکه این نیروها هم‌اینک در منطقه سقوط هواپیما قرار دارند، اظهار داشت: این نیروها هم‌اینک مشغول اقدامات اولیه برای ایجاد کمپ و جمع‌آوری و فراهم کردن شرایط برای انتقال هستند.

جانشین سپاه صاحب‌الزمان اصفهان با اشاره به وضعیت جوی تصریح کرد: وضعیت جوی منطقه شرایط را برای انتقال اجساد طولانی مدت می‌کند و احتمالا این مسئله تا اوایل هفته دیگر به درازا کشیده خواهد شد.

فدا ادامه داد: امیدواریم این عملیات و انتقال اجساد به خاطر شرایط جوی با مشکل روبه‌رو نشود.

امکان نشستن بالگرد در منطقه برای انتقال اجساد وجود ندارد

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: تکاوران تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش و تیم آفرود و هوابرد شیراز به همراه تعدادی از امدادگران هلال احمر و کوهنوردان و نیروهای دواطلب و بسیجی عصر امروز توانستند به قله سعود کنند. 

وی ادامه داد: این نیروها در حال ایجاد کمپ بوده و تعدادی از پیکرها نیز شناسایی شده‌اند. با این حال، امکان نشستن بالگرد در منطقه برای انتقال اجساد وجود ندارد. 

امکان انتقال پیکرها در شرایط کنونی ممکن نیست/ احتمالا عملیات تا روز جمعه ادامه یابد

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: هشت تیم متشکل از ۴۰ نفر از نیروهای هلال احمر و تکاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران به محل سقوط هواپیما اعزام شده و در آنجا چادر زده‌اند.

وی با بیان اینکه امکان نشستن بالگرد در منطقه وجود ندارد، اظهار داشت: البته بالگردها وسایل و امکانات مورد نیاز را به منطقه برده و تحویل می‌دهند. باد شدیدی در حال وزیدن است به طوری که بالگردها مجبور هستند کیلومترها آنسوتر از لاشه هواپیما وسایل را پیاده می‌کنند.

استاندار اصفهان ادامه داد: هم‌اینک ابرها در حال افزوده شدن هستند و می‌توان گفت شرایط آزاردهنده است. هوا در حال تاریک شدن است. در آن منطقه شدت برودت ۱۵ درجه زیر صفر است و ممکن است به منفی ۳۰ درجه هم برسد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه نیروهای اعزام شده از ارتش و هلال احمر کوهنوردهای مهاری هستند، تصریح کرد: تکه‌هایی از پیکرها پیدا شده و در کاورها و پلاستیک‌ها قرار داده شده‌اند. امکان انتقال این پیکرها در شرایط کنونی ممکن نیست زیرا شرایط جوی امکان انتقال آنها را سخت و دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه تا ساعت ۱۰ صبح فردا امکان هلی‌برن برای انتقال اجساد وجود دارد، خاطرنشان کرد: از ساعت ۱۰ صبح فردا به شدت ابرها افزوده خواهد شد و شدت برف و بوران افزایش خواهد یافت و شاید عملیات جستجو برای کسانی که در کمپ‌ها هستند نیز دشوار شود به گونه‌ای که احتمالا عملیات تا روز جمعه ادامه یابد.

جعبه سیاه هواپیما تا این لحظه پیدا نشده است

 

محمد سعید شرفی، مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین اخبار از کشف جعبه سیاه هواپیما گفت: تیم کارشناسان سازمان هواپیمایی در محل سقوط هواپیما مستقر هستند اما تا این لحظه جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده است.

وی با بیان اینکه تنها افراد حرفه‌ای و تکاورها می‌توانند خود را به نقطه سقوط هواپیما برسانند، ادامه داد: در حال حاضر تیم ۲۰ نفره از کارشناسان سازمان هواپیمایی در محل مستقر و تعدادی از افراد هم خود را به نقطه سقوط هواپیما رسانده اند.

مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: هر لحظه‌ای که جعبه سیاه این هواپیما پیدا شود، توسط کارشناسان و متخصصان مُهر و پلمپ خواهد شد و با اولین پرواز به تهران منتقل می‌شود.

شرفی ادامه داد: یافتن جعبه سیاه هواپیما عملیات ساده‌ای نیست و باید پروتکل‌های بین‌المللی برای انتقال آن رعایت شود.

هنوز ۳۶ پیکر از سرنشینان هواپیمای آسمان پیدا نشده است/اجساد فردا منتقل می شوند

غلام‌محمد زارعی، نماینده مردم دنا در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه تمام تجهیزات برای انتقال اجساد به منطقه لاشه هواپیما رسیده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه به غروب آفتاب نزدیک هستیم و با تاریکی هوا امکان پرواز بالگردها دیگر وجود ندارد و انتقال اجساد فردا انجام می شود.

وی ادامه داد: در ارتفاعات دنا هم به سمت شمال و هم به سمت جنوب ارتفاعات مسیر بسیار صعب العبور و سرمای هوا در آن منطقه بسیار شدید است بنابراین در حال حاضر امکان انتقال اجساد وجود ندارد.

این نماینده مجلس که در منطقه حضور دارد، گفت: چندین تیم در منطقه کمپ زده‌اند و شب را در محل سقوط هواپیما خواهند ماند.

زارعی با بیان اینکه هنوز ۳۶ پیکر از سرنشینان این هواپیما یافت نشده است،ادامه داد: تا فردا باقی اجساد هم پیدا می شوند.

وی افزود: از ۳۰ پیکر یافت شده، ۱۵ پیکر به راحتی و بدون انجام آزمایش‌های دی ان ای قابل شناسایی هستند. 

تیم‌های امدادی امشب در نزدیکی لاشه هواپیما می‌مانند/ نیروها در حال جمع‌آوری اجساد هستند

شاهین فتحی، ​معاون عملیات امداد و نجات سازمان هلال احمر درباره آخرین وضعیت انتقال اجساد مسافران هواپیمای تهران یاسوج گفت: تعامل بین دستگاه و مسئولان محلی روند بسیار خوبی دارد. با مشخص شدن منطقه سقوط هواپیما تیم‌های تخصصی امدادی با بالگرد به ارتفاع ۴ هزارمتر و بالاتر اعزام شدند.

او با بیان اینکه شرایط بسیار سخت است خاطر نشان کرد: دسترسی به نقطه سقوط هواپیما بسیار مشکل است و تیم های هلال احمر، دستگاههای محلی و دیگر ارگانها به محل حادثه رسیدند و در حال جمع آوری اجساد هستند.

معاون عملیات امداد و نجات خاطر نشان کرد: تیم های امدادی امشب در همان نقطه می‌مانند تا بتوانیم فردا با افزایش تیم‌ها اجساد را به پایین منتقل کنیم.

فتحی با اشاره به احتمال بارندگی در منطقه گفت: تمام امکانات فراهم شده تا زودتر اجساد را به پایین منتقل کنیم و به خانواده‌های بی‌تاب تحویل دهیم.

تیم‌های عملیاتی اجساد را از لاشه هواپیما خارج کرده‌اند

کبادی، مسئول عملیات هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: منطقه شرایط بسیار خطرناکی دارد. امکان حضور بالگردها در منطقه بسیار خطرناک است. تیم‌های عملیاتی پیکرها و اجساد سرنشینان را از لاشه هواپیما خارج کرده و در حال قرار دادن آنها در کاورها برای انتقال هستند.

وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا حداقل امروز تعدادی از پیکرها را منتقل کنیم ولی شرایط بسیار سخت است.

مسئول عملیات هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج با بیان اینکه نیروهای عملیات امداد و نجات با از خودگذشتگی در حال انجام عملیات هستند، اظهار داشت: قسمت جزئی و کوچکی از هواپیما مشهود است و بخش اعظمی از لاشه هواپیما در قعر برف فرو رفته است. برف زیادی وجود دارد و این مسئله امکان دسترسی را سخت کرده است.

کبادی با تاکید بر اینکه هشت تیم عملیاتی هم‌اینک در محل سقوط هواپیما قرار دارد، تصریح کرد: تیم‌های عملیاتی بیشتری از خطر‌الراس در حال نزدیک شدن به محل سقوط هواپیما هستند. ۳۰ نفر از جبهه‌های مختلف با امکانات مورد نیاز در حال فرود آمدن هستند و تلاش می‌کنند تا خود را به هواپیما برسانند.

وی با یادآوری اینکه امکان نزدیک شدن یا نشستن بالگرد به محل سقوط هواپیما وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نزدیک شدن بالگردها به محل سقوط هواپیما ممکن است موجب بهمن و ایجاد خطر شود.

ضخامت ابرها از امشب افزایش می‌یابد/ موج بارشی از فردا عملیات هوایی را متوقف می‌کند

احد وظیفه در رابطه با شرایط آب‌وهوای منطقه سقوط هواپیما تهران - یاسوج گفت: در حال حاضر آسمان منطقه صاف و بدون پوشش ابر است اما تا اواخر روز، هوا ابری شده و به تدریج به ضخامت ابرها اضافه خواهد شد و تا فردا صبح به تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی فردا به صورتی خواهد بود که امکان پرواز بالگرد وجود نخواهد داشت و فردا عملیات به صورت زمینی ادامه پیدا می‌کند. 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه این موج تا آخر هفته ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: فردا شاهد بارش ضعیفی از ساعت ۹ تا ۱۰ خواهیم بود که به تدریج افزایش می‌یابد. این موج تا یکشنبه تداوم خواهد داشت و به صورت متناوب شاهد بارش باران و برف خواهیم بود.

وظیفه در رابطه با پیشینه و کمینه دما تصریح کرد: شب گذشته کمینه دما در یاسوج منفی یک درجه بود، شب آینده کمینه افزایش خواهد یافت. البته در منطقه‌ و ارتفاعی که لاشه هواپیما وجود دارد دما همیشه منفی است و هر هزار متر دما هفت درجه سقوط می‌کند. 

اعزام تیم‌های عملیاتی جدید به منطقه سقوط هواپیما برای انتقال اجساد

علی‌محمد احمدی در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: با تمهیدات صورت گرفته، محل سقوط هواپیما شناسایی شد و با هماهنگی‌هایی که با ارتش، سپاه و دیگر دستگاه صورت گرفت، امکانات برای دسترسی بیشتر فراهم شده است.

وی ادامه داد: سقوط هواپیما در قله کوه بوده و ارتفاع آن بیش از چهار هزار کیلومتر است که موجب می‌شود امکان هلی‌‌برن در منطقه وجود نداشته باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تیم‌های عملیاتی که از روز گذشته اعزام شده بودند به منطقه محل سقوط هواپیما رسیده‌اند، اظهار داشت: تا آنجایی که وجود داشته، هلی برن صورت گرفته است. تیم‌های عملیاتی به منطقه اعزام شدند تا تمهیدات لازم برای انتقال اجساد صورت بگیرد.

درخواست از هلال احمر برای ایجاد کمپ در محل سقوط هواپیما

محسن مهرعلیزاده در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: تیم‌های عملیاتی پس از مشخص شدن محل سقوط و پیدا شدن لاشه هواپیما مشغول به انجام عملیات برای رسیدن به لاشه و دستیابی به اجساد سرنشینان این هواپیما هستند. 

وی با بیان اینکه چهار نفر در محل سقوط این هواپیما هلی‌برن شده‌اند، اظهار داشت: در زمان غروب، امکان ماندن نیروها وجود ندارد. از هلال احمر خواسته‌ایم امکانات خود را برای امکان کوهنوردی و استقرار تیم‌های عملیاتی و ایجاد کمپ بیشتر کنند.

استاندار اصفهان با اشاره به درخواست از فدراسیون کوهنوردی تصریح کرد: از هیمالیانوردان و فدراسیون کوهنوردی برای انجام عملیات درخواست کمک کرده‌ایم تا در محل سقوط هواپیما اعزام شده و در آنجا مستقر شوند. ما در تلاش برای استقرار این افراد هستیم.

مهرعلیزاده با اشاره به وضعیت محل سقوط خاطرنشان کرد: دره‌های این منطقه بسیار خطرناک است. ارتفاعات نیز تیز و ناهموار است و این مسئله موجب شده ایجاد خطر و سختی برای چادر زدن و انجام عملیات شده است. 

 

هواپیمای ATR شش سال زمین گیر بوده است

حسن رضایی‌فر، رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای ATR در نشست خبری بررسی علت سانحه هواپیمای آسمان اظهار داشت: در حال حاضر در مرحله جمع آوری اطلاعات هستیم و اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد هواپیمای ATR سانحه دیده شش سال در فرودگاه شیراز زمین گیر بوده است.

وی ادامه داد: این هواپیما پس از گشایش‌های برجام تامین قطعه و دوباره فعال می‌شود.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای ATR با بیان اینکه آخرین سی چک این هواپیما آبان ماه بوده است، ادامه داد: این سی چک در شیراز انجام شده و قطعات جدید بر روی این هواپیما نصب شده است.

وی افزود: تمام هواپیماها باید طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی مجهز به ای ال تی باشند و این هواپیما هم به ای ال تی مجهز بوده است.

استقرار پنج گروه از نیروهای هلال احمر در منطقه لاشه هواپیما/ خطر بهمن وجود دارد

مرتضی سلیمی در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد مسافران هواپیمایی تهران - یاسوج که روز یکشنبه سقوط کرد، گفت: چهار تیم دیگر هم در محل مستقر شده‌اند و به اضافه تیم اول، در کل پنج گروه از نیروهای تخصصی جست‌وجوی هلال‌احمر برای انتقال اجساد با بالگردهای جمعیت هلال‌احمر در منطقه سقوط هواپیما مستقر شدند.

وی با بیان اینکه هنوز با تیم اول ارتباطی نگرفته‌اند، اظهار داشت: خطر سقوط بهمن در منطقه وجود دارد و علت آن حرکت مدام بالگردها نیست. تنها نیروهای جمعیت هلال‌احمر در محل سقوط هواپیما مستقر هستند. 

رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه هواپیما به دیواره کوه برخورد کرده و دسترسی به آن بسیار مشکل است، اظهار داشت: نیروهای اعزام شده کوهنورد، از تیم کوهستان هلال‌احمر بوده که دارای مهارت و تجهیزات لازم هستند. 

سلیمی افزود: در حال ارزیابی هستیم که اگر بالگرد امکان فرود نداشته باشد در نزدیک‌ترینمکان ممکن کمپ بزنیم، این کمپ در جایی ایجاد می‌شود تا اسکان نسبی باشد و تردد به آسانی صورت بگیرد.

زمان انتقال جعبه سیاه مشخص نیست

علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز درباره سانحه هواپیمایی شرکت آسمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه جعبه سیاه چه زمانی از هواپیما خارج و به متولیان تحویل داده می‌شود تاکید کرد: هنوز هیچ یک از تیم‌های زمینی و هوایی نتوانسته‌اند به محل رویت لاشه هواپیما برسند چرا که شرایط بسیار سخت و صعب العبور است.

وی تاکید کرد: هنوز گستردگی سایتی که هواپیما در آن سقوط کرده مشخص نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دسترسی افراد عادی به جعبه سیاه امکان پذیر نیست گفت:‌ اعزام افراد عادی به این نقطه برای دست یافتن به جعبه سیاه می‌‌تواند خطرناک باشد.

عابدزاده تاکید کرد: باید دید از محل سقوط هواپیما چه اطلاعاتی به دست ما می‌رسد اما در حال حاضر نمی‌توانیم زمانی برای خروج جعبه سیاه از هواپیما اعلام کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود در بررسی نوار مکالمات خلبان و برج مراقبت، خلبان این هواپیما هیچ گزارشی از احساس خطر اعلام نکرده است و همچنین شرایط جوی هم نامساعد نبوده بنابراین علت سانحه در گزارش‌های اولیه را چه چیزی پیش بینی می‌کنید گفت: باید دقیق‌تر تمام این موضوعات بررسی شود و باید صبر کنیم تا ا طلاعات جعبه سیاه به دست ما برسد. اظهار نظر راجع به چگونگی شرایط جوی در آن منطقه هنگام سقوط هواپیما با اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه می‌تواند دقیق‌تر باشد.

عابدزاده ادامه داد: جعبه سیاه پارامترهای زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهد و دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه نیاز به اپلیکیشن‌هایی دارد که اطلاعات را بازخوانی کند و تمام این اپلیکیشن‌ها در اختیار ما قرار دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هم از کارشناسان فرانسوی سازنده هواپیمای Atr و هم از کارشناسان سازمان هواپیمایی و صنعت هوانوردی استفاده خواهیم کرد.

عابدزاده اظهار کرد: در حال حاضر در این شرایط که دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه نداریم نمی‌توانیم هیچ سناریویی را تایید کنیم اما به محض بررسی اطلاعات جعبه سیاه می‌توانیم به نتایج قابل قبول‌تری برسیم.

در ادامه این نشست عابدزاده با اشاره به زمین‌گیری هواپیمای Atr سانحه دیده در شیراز گفت: این هواپیما به دلیل عدم تامین تعدادی از قطعات در شیراز زمین‌گیر بود اما پس از برجام شرکت آسمان توانست قطعات مورد نیاز برای فعال شدن این هواپیما را تامین کند.

معاون وزیر راه شهرسازی ادامه داد: موتور این هواپیما کانادایی است و منابع تعمیر این موتور محدود بوده و قادر نبودند در شرایط تحریم این هواپیما را تعمیر کنند.

وی درباره سیتم ای ال تی این هواپیما اظهار داشت: در حال حاضر دنیا توجه ویژه‌ای به مکان یاب و موقعیت یاب هواپیما دارد و در این سیستم باید در تمامی هواپیماها نصب شود هواپیمای atr آسمان هم مجهز به ای ال تی بوده است اما برای فعال شدن این سیسیتم باید شرایط فراهمه باشد.

عابدزاده با بیان اینکه در تجارت جهانی مشاهده شده که در سوانح تنها ۵۰ درصد ای ال تی‌ها کار کرده‌اند گفت: یکی از موضوعات این است که باید بیینیم چرا ای ال تی هواپیما فرکانس نداده است.

وی در ابتدای سخنان خود در این نشست نیز گفت: علی عابدزاده درباره روند پیگیری سازمان هواپیمایی در دو روز گذشته گفت: سازمان هواپیمایی در ساعت  یک ربع به ١٠ روز یکشنبه از این سانحه مطلع شد. چند دقیقه بعد از اینکه از هواپیما اطلاعی به دست نیامد، ستاد تشکیل شد.

رییس سازمان هواپیمایی کشور افزود: براساس برنامه، ستاد بحران پیگیری و شروع به کار کرد و به سرعت وزیر راه در این ستاد حضور پیدا کرد و تیم کارشناسی به منطقه اعزام شد.

عابدزاده با بیان اینکه تعیین نقطه سقوط هواپیما با توجه به شرایط کوهستانی و شرایط جوی بسیار سخت بود، اظهار کرد: از طریق کشور روسیه کمک ماهواره‌ای گرفتیم. اطلاعات ماهواره‌ای دقیقا نمی‌توانست کمک کند چراکه وضعیت جوی ابری بود.

وی با اشاره به مشخص شدن نقطه سقوط و رویت قسمتی از هواپیما، گفت: به محض مشخص شدن مکان سقوط گروه‌هایی به محل حادثه اعزام شده‌اند. تمامی سعی ما بر این است که در کوتاهترین زمان اجساد منتقل شود اما از پراکندگی قطعات و سایت سانحه اطلاعی نداریم  چراکه شیارهای متعدد وجود دارد و محیط سانحه در ارتفاع قرار دارد.

محور یاسوج - سی‌سخت مسدود شد

سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: محور یاسوج - سی‌سخت (گردنه بیژن) کیلومتر ۲۰ در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل انجام عملیات امداد جهت دستیابی به هواپیمای سقوط کرده تهران یاسوج تا اطلاع ثانوی مسدود است.

گفتتنی است هواپیمای مسافربری تهران به مقصد یاسوج روز یکشنبه دقایقی پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرد.

این هواپیما مسافربری در حوالی ساعت ۸ از باند فرودگاه مهرآباد بلند شده و حدود ۵۰ دقیقه بعد از رادار خارج شده است. 

فرودگاه یاسوج نیازی به رادار ندارد/ متاسفیم رسانه ملی منعکس کننده یاس وناامیدی شده است

رحمت الله مه‌آبادی، مدیر عامل شرکت فروگاه‌های کشور در نشست خبری امروز درباره بررسی و پیگیری علت سقوط هواپیمای آسمان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چرا فرودگاه یاسوج مجهز به رادار نبوده و چه تعداد فرودگاه در کشورمان مجهز به رادار هستند، اظهار داشت: رادار ابزاری برای افزایش ظرفیت از فضای پروازی است و ما برای ارتقای کیفیت کنترل پرواز از رادار استفاده می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: هدف اصلی ما از تجهیز کردن فرودگاه‌ها به رادار اجرای مراقبت پرواز و جلوگیری از برخورد هواپیماها است.

مدیرعامل شرکت‌ فروگاه‌ها و ناوبری کشور ادامه داد: از رادارها بهره‌برداری های مختلفی می‌کنیم که یکی از آنها بهره‌برداری در حوزه ایمنی است.

مه‌آبادی گفت: این اجرای دستور العمل ها است که ایمنی می‌آورد نه الزاما خود تجهیزات. برای مثال روز گذشته مرکز رادار فروگاه امارات برای دو مدتی قطع شد و مشکلاتی برای فوردگاه به وجود آ‌ورد. بنابراین قطعا آن چه که ایمنی را تضمین می‌کند دستورالعمل ها هستند.

این مقام مسئول با اشاره به انواع رادارها و مورد استفاده آنها در فرودگاه‌ها اظهار داشت: رادارها چند نوع هستند که یکی از آنها رادارهایی هستند که در ارتفاعات خاص نصب می‌شوند نوع دیگر رادارهای تقرب هستند که ترمینال‌های هوایی را پوشش می‌دهند برای مثال رادار تقرب فروگاه مهرآباد ۱۲ فرودگاه دیگر را پوشش می‌دهد.

وی افزود: نوع دیگر رادارها، رادارهای فرودگاهی است خوشبختانه توانستیم در شرایط پسابرجام راداردهای مورد نیاز در کشور را خریداری کنیم که این رادارها وارد و نصب شدند.

مه‌آبادی تاکید کرد:‌در حال حاضر فرودگاه امام خمینی ، فروگاه مهرآباد، فرودگاه شیراز و فروگاه مشهد مجهز به رادار تقرب هستند و به زودی در فرودگاه بندرعباس هم رادار تقرب نصب می‌شود.

وی در پاسخ به سوال ایلنا گفت:‌اساسا فرودگاه یاسوج نیازی به رادار ندارد چرا که این رادارها برای کنترل تعداد پروازهای همزمان است و در بسیاری از فرودگاه‌های کم تردد کشورهای آمریکایی آسیایی و اروپایی هم به دلیل کمبود ترافیک رادار فرودگاهی نصب نشده است.

وی تاکید کرد: در یک ف رودگاه یا باید رادار نصب شود یا اینکه از افزایش ترافیک مازاد جلوگیری شود.

مه‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر ما در حال توسعه سامانه‌های راداری هستیم و در حوزه ناوبری پس از برجام توانستیم اقدامات قابل توجهی انجام شود.

وی تاکید کرد: پیش از برجام حوزه ناوبری هوایی در شرایط تحریم‌ با چالش‌های بسیار جدی مواجه بود اما در سه سال گذشته توانستیم بخشی از نیازهای خود در این حوزه را تامین کنیم.

مه‌آبادی در ابتدای این نشست نیز گفت: مدیران فرودگاه یاسوج بلافاصله پس از قطع ارتباط رادیویی با هواپیما موضوع را به برج مراقبت پرواز مطابق دستورالعمل اعلام می‌کنند و دو واحد تجسس فردی فعال می‌شوند.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها ادامه داد: نیروها با استفاده از شنیدن مکالمات برج و خلبان شروع به نقطه یابی می‌کنند و در قالب دستورالعمل، اطلاع رسانی به شرکت آسمان انجام می شود.

وی درباره وضعیت فرودگاه یاسوج اظهارداشت:اتفاقات در سه سال گذشته کیفیت و ایمنی خدمات را افزایش داده است. فرودگاه یاسوج به واسطه موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد، یکی از فرودگاه‌های خاص است. هم در حوزه آسمان و هم ناوبری اعتبارات سنگینی در دو سال گذشته درنظر گرفت شده و حدود ٣٠میلیارد تومان نیز برای توسعه این فروگاه انجام شده است.

مه‌آبادی ادامه داد: حدود۶٠٠متر باند فرودگاه افزایش دادیم و ١١مانع پروازی را رفع کردیم. حدود ١٠٠٨متر باند را آزاد کردیم و طول باند را از ٢۶٠٠متر به ٣٢٠٠متر افزایش دادیم. این فرودگاه فلایت چک شده است. سیستم لایتینگ را در این فرودگاه نصب کردیم و فرودگاه شب پرواز شده است و حداکثر کار را برای ارتقای ایمنی این فرودگاه انجام داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه توسعه فرودگاه یاسوج خواسته وزیر راه در سه سال گذشته بود، اظهار کرد: توسعه این فرودگاه بسیار سخت بود و متاسف هستیم که در این شرایط اقدامات توسعه‌ای را اعلام می‌کنیم. برخی از اسناد منتشر شده از فرودگاه یاسوج سراسر کذب است و تاسف می‌خوریم که رسانه ملی تنها منعکس کننده یاس و ناامیدی شده است.

تخلیه اولین تیم امداد و نجات در کنار لاشه هواپیما

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به آخرین وضعیت امداد و نجات گفت: اولین تیم با یک فروند بالگرد در محل اعلام شده فرود آمد و هلیکوپتر توانست نیروهای خود را تخلیه کند. ارتباط تلفنی و بی‌سیمی با عوامل ما در پای لاشه هواپیما برقرار شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: تیم دوم آماده اعزام است و تیم مستقر در محل می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در اختیار ما قرار دهد و از این لحاظ بسیار اهمیت دارد. اگر بتوانیم پرواز های بعدی را هم ادامه دار  داشته باشیم ان‌شالله به سرعت می‌توانیم اجساد را منتقل کنیم.

۴ نفر از تکاوران ارتش در نزدیکی محل سقوط هواپیما پیاده شدند

یک مقام مسئول که در محل نزدیکی سقوط هواپیماحضور دارد به خبرنگار ایلنا گفت: لحظات پیش ۴ تن از تکاوران نیروی زمیین ارتش در عملیات هلی برد در نزدیکی محل سقوط هواپیما پیاده شده و جستجو را برای یافتن اجساد آغاز کردند.

 

امکان فرود بالگرد در منطقه سقوط هواپیما وجود ندارد

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش با ابراز امیدواری به اینکه تا دو ساعت آینده به اجساد دسترسی پیدا می‌کنیم، گفت: ۲۵ نیروی مخصوص و  یک واحد از هوابرد شیراز وارد منطقه شده‌اند و این یگان‌های کماندویی در حال ساماندهی شدن هستند.

 وی ادامه داد: این نیروها ساماندهی شدند تا بتوانند با تجهیزات ویژه‌ای که دارند خود را به محل اجساد برسانند. طوری برنامه ریزی کردیم که علیرغم شرایط سخت و ناپایدار جوی که در منطقه حاکم است، کلاه سبزهای نیروی زمینی و یگان هوابرد مجهز و آماده باشند.

امیر حیدری، با بیان اینکه امروز از راه زمین نفوذ صورت خواهد گرفت افزود: انشالله تا دو ساعت دیگر تیم نفوذی به محل اجساد خواهد رسید. این تیم مجهز به وسایلی هستند که بتوانند از روی برف انتقال را آغاز کنند و آمادگی دارند اجساد را هوایی هم منتقل کنند تا پل هوایی ایجاد کنیم .

 وی ادامه داد: اما امکان فرود بالگرد در منطقه وجود ندارد مگر آنکه بچه‌ها را هلی‌برد کنیم که این عملیات خوشبختانه ساماندهی شده است و تا دو سه ساعت آینده اخبار خوبی را به مردم می رسانیم.

 

منتظر بازگشت تیم اول برای بررسی نحوه انتقال اجساد هستیم

شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه پس از پیدا شدن محل دقیق لاشه هواپیمای تهران- یاسوج، هلال احمر سریع دست به کار شد،‌ گفت: در اولین فرصت بعد از مشخص شدن مکان سقوط هواپیما یک تیم امدادی برای شناسایی محل سقوط هواپیما و کارشناسی نحو انتقال اجساد به منطقه اعزام شدند.

 وی ادامه داد: منتظر هستیم این تیم برگردد تا نحوه انتقال اجساد را با هماهنگی سایر دستگاه‌ها اجرایی کنیم.

 

لاشه هواپیما در پشت چشمه نول از روستای دنگزلو و روستای نقل قرار دارد

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت جستجوها و پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران – یاسوج گفت: از ابتدای وقوع حادثه مردم منطقه پادنای علیا جستجوهای خود را آغاز کرده و بسیج شدند و مسئولان و ارگان‌های ذی‌ربط در منطقه سریعا وارد عمل شدند و ستاد مدیریت بحران نیز به سرعت تشکیل شد.

وی با بیان اینکه جستجوها از زمان وقوع حادثه تا به امروز ادامه داشته است، اظهار داشت: با توجه به مه غلیظی که در رشته‌کوه‌های دنا وجود داشت، امکان رصد همه مناطق امکان‌پذیر نبود. با توجه به گزارش‌های رسیده و مختصاتی که از رصد دو تلفن همراه حادثه‌دیدگان به دست آمد، متوجه شدیم که لاشه هواپیما در پشت چشمه نول از روستای دنگزلو و روستای نقل قرار دارد و خوشبختانه با جست‌وجویی که از سوی بالگردها و پهبادها صورت گرفت، منطقه کاملا شناسایی شد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکاوران ارتش جمهوری اسلامی اولین پرواز خود برای بحث امداد در محل امداد انجام داده است، تصریح کرد: تا غروب آفتاب وضعیت جوی مناسبی داریم در حالی که به نظر می‌رسد وضعیت جوی فردا ابری باشد. به همین خاطر تمام تلاش خود را می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در حد توان بحث تخلیه اجساد مطهر قربانیان را داشته باشیم.

سلیمی با اشاره به مختصات منطقه خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته سرما، باد و برف شدیدی در منطقه وجود داشت. منطقه پادنا قلل مرتفعی به ارتفاع ۹۰ کیلومتر و عرض ۱۵ کیلومتر دارند و همین مسائل موجب می‌شد تا امکان شناسایی و رصد بسیار سخت باشد.

کنترل محورهای منتهی به محل سقوط هواپیما/ امکان هلی‌برن نیروها وجود دارد

سردار مهدی انصاری، فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: لاشه هواپیمای تهران-یاسوج متعلق به شرکت آسمان که روز یکشنبه ۲۹ بهمن سال جاری از صفحه رادار خارج شده بود، در ارتفاع بیش از چهار هزار متری کوه دنا توسط یکی از بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه پیدا شد.

وی با بیان اینکه بلافاصله نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند، خاطر نشان کرد: عملیات دسترسی به محل حادثه مشکل است اما امکان هلی برن نیروها وجود دارد.

سردار انصاری در ادامه گفت: محل سقوط این هواپیما در اطراف منطقه "نُقل" در ارتفاع چهار هزار متری اعلام شده است.

نیروی انتظامی از مردم منطقه خواست تا از رفتن به محل حادثه خودداری کنند تا گروهای جست و جو و همچنین امداد و نجات بتوانند به سرعت به محل حادثه رسیده و مأموریت های خود را به انجام برسانند.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد در پایان افزود: با کنترل محورهای منتهی به محل حادثه سعی داریم تردد گروه های جست و جو و امداد و نجات تسهیل و سرعت یابد.

احتمالا تا یک ساعت دیگر به لاشه هواپیما می‌رسیم

 

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با ایلنا به آخرین اقدامات سازمان هلال‌احمر در رابطه با انتقال اجساد از  هواپیمای تهران - یاسوج اشاره کرد و گفت: از دیشب نیروهای تخصصی از دو جبهه جنوبی و شمالی وارد عملیات جست‌وجو شدند که خوشبختانه جواب داد و توانستیم لاشه هواپیما را پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه چهار بالگرد به منطقه اعزام شده‌اند، اظهار داشت: ۱۰۰ نفر نیروی تخصصی داشته و در حال اعزام بالگرد هستیم تا ان‌شاالله تا هرچه زودتر بتوانیم اجساد را به پایین انتقال دهیم.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: هنوز به لاشه هواپیما نرسیدیم و احتمالا تا یک ساعت دیگر و بر اساس شرایط به لاشه خواهیم رسد. ۵۴ دستگاه خودروی نجات و آمبولانس و چهار فروند هلی‌کوپتر به منطقه اعزام شدند تا عملیات با سرعت بیشتری به اتمام برسد.

اعزام ۷۰ کوهنورد به محل سقوط هواپیما

هلال احمر استان اصفهان اعلام کرد: به محض اینکه اطلاعاتی مبنی بر پیدا شدن لاشه هواپیما تیم‌های عملیاتی به منطقه اعلام شده اعزام شدند و به عنوان پشتیبان چندین تیم‌ تخصصی کوهستان نیز آماده و راهی منطقه شدند.

به علت  صعب العبور بودن منطقه و برای انتقال اجساد چندین تیم از شهرستان‌های مختلف در حال آماده باش هستند تا سریعا به منطقه حادثه اعزام شده و به عنوان نیروهای تازه نفس وارد عملیات شده تا بتوانند عملیات را تسریع کرده و سریعا انتقال اجساد را داشته باشیم.

 همچنین چهار فروند بالگرد در منطقه حضور دارد و بیش از ۲۰۰ نیروی عملیاتی از جمعیت هلال احمر مشغول هستند هلال احمر امیدوار است زودتر به منطقه دسترسی پیدا کنند چرا که منطقه بسیار سخت و صعب العبور است. به علاوه نزدیک به ۶۰ الی  ۷۰ نفر کوهنورد ماهر هماهنگ شدند تا به عنوان کمک به منطقه اعزام شوند این کوهنوردان به عنوان نیروی پشتیبان هلال احمر مشغول هستند.

اعزام کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان برای پیدا کردن جعبه سیاه

مؤمنی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: به دلیل پراکندگی اجساد هواپیما، همه شعاع نقطه مورد نظر توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر به صورت دقیق جست‌وجو می‌شود.

وی ادامه داد: کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان برای پیدا کردن جعبه سیاه به نقطه مورد نظر اعزام می‌شوند.

استقرار  آمبولانس ها برای انتقال پیکرها

مرتضی سلیمی، معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به آخرین اقدامات سازمان هلال احمر در رابطه با انتقال اجساد از هواپیمای تهران - یاسوج اشاره کرده و گفت:  از دیشب نیروهای تخصصی از دو جبهه جنوبی و شمالی وارد عملیات جست و جو شدند که خوشبختانه جواب داد و توانستیم لاشه هواپیما را پیدا کنیم.

معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه چهار بالگرد به منطقه اعزام شده‌اند، ادامه داد: ۱۰۰ نفر نیروی تخصصی داشته و در حال اعزام بالگرد هستیم تا ان‌شالله تا هرچه زودتر بتوانیم اجساد را به پایین انتقال دهیم.

وی افزود: هنوز به لاشه هواپیما نرسیدیم و احتمالا تا یک ساعت دیگر و بر اساس شرایط به لاشه خواهیم رسد. ۵۴ دستگاه خودروی نجات و آمبولانس و ۴ فروند هلی‌کوپتر به منطقه اعزام شدند تا عملیات با سرعت بیشتری به اتمام برسد

از وضعیت اجساد جان‌باختگان اطلاعی در دست نیست

 سخنگوی اورژانس کشور گفت: لاشه هواپیما پیدا شده اما در محل سقوط هواپیما دو متر برف وجود دارد و از وضعیت اجساد جان‌باختگان فعلا اطلاعی در دست نیست

رصد محل سقوط هواپیما/ احتمال انتقال اجساد هواپیمای آسمان تا عصر امروز

فرمانده میدان هلال احمر در محل سقوط هواپیما گفت: پس از کشف لاشه هواپیما در ارتفاع نوقل ، تیم های امدادی و نیروها به منطقه اعزام تا اجساد را کشف و به پائین ارتفاعات منتقل کنند.

وی ادامه داد: اگر اجساد در یک نقطه باشند تا عصر امروز کار انتقال به اتمام می رسد.

اعزام تکاورها و فاتحان اورست به محل حادثه

نماینده دنا در گفت گو با ایلنا گفت: اعزام تکاورها برای دسترسی به لاشه در حال انجام است. عملیات زمینی برای اعزام افراد به منطقه سقوط لاشه شروع شده است.

زارعی تصریح کرد: لحظات پیش در ارتفاعات ۳۶۰۰ متری دنا در محدوده سمیرم در استان اصفهان این هواپیما پیدا شده و اکنون تکاورها را به منطقه حادثه اعزام کرده ایم.

نماینده مردم دنا درباره آخرین وضعیت انتقال اجساد مسافران هواپیمای آسمان گفت: دسترسی به منطقه ای که لاشه هواپیما در آنجا یافت شده بسیار سخت است و امکان اینکه نیروی زمینی درمدت کوتاهی بتوانند به محل حادثه دسترسی پیدا کنند مشکل است.

وی گفت: از کوهنوردان فاتح اورست و نیروهای حرفه ای ارگانهای مختلف درخواست کرده ایم برای اعزام به آن منطقه اقدام کنند و در انتقال اجساد به ما کمک کنند.

نماینده مردم دنا گفت: این افراد به احتمال زیاد باید تا منطقه ای از طریق بالگرد اعزام شوند اما پس از ان امکان رفتن بالگرد وجود ندارد و این افراد باید از طریق زمینی به محل حادثه برسند.

زارعی گفت: فرود بالگرد در نقطه مورد نظر غیرممکن است و اجساد باید به صورت دستی و زمینی به پایین کوه منتقل شوند که این کار زمان می‌برد.

وی ادامه داد: احتمال اینکه امروز اجساد از ارتفاعات منتقل شود، وجود دارد اما در نهایت باید دید تیم زمینی چه برنامه ای برای صعود به منطقه دارند.

اجساد مسافران در اطراف لاشه هواپیما مشاهده شد

یک بالگرد دیگر برای اطمینان از مشاهدات فوق، هم اکنون به پرواز درآمد. مسئولان آسمان می‌گویند، به احتمال ٩٠ درصد این تصاویر از بقایای پرواز٣٧٠٤ باشد.

بالگرد تجسس، بقایای هواپیما و تعدادی از اجساد مسافران را در اطراف آن مشاهده کرده‌اند.

لاشه هواپیما پیدا شد

سردار رمضان شریف در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، پیدا شدن لاشه هواپیمای یاسوج را تایید کرد.

سخنگوی سپاه گفت: صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو برای یافتن لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود، لاشه این هوایپیما را حدود نیم ساعت پیش در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

وی گفت: دو فروند بالگرد از تیم جست‌و جوی هوافضای سپاه به مختصاتی که پهپادها اعلام کرده بودند رفتند و نقطه جغرافیایی دقیق محل سقوط را پیدا کردند. این نقطه عبارت است از nc-4208 و e514293. این مختصات کمک می‌کند تا کمک‌ها با تمرکز بر این نقطه انجام شود. تیم زمینی عملیات هلی برن هم برای رسیدن به محل کشف شده انجام خواهد شد.

سخنگوی سپاه گفت: فرمانده هوافضا اعلام کرد تصاویر دقیقی از نقطه سقوط و وضعیت هواپیما هم گرفته شده است که به زودی جزییات آن‌ها را اعلام می‌کنیم.

ارسال تصاویر گرفته شده از بالگرد سپاه به مدیرعامل هواپیمایی آسمان

یکی از بالگردهای سپاه پاسداران هم‌اکنون در اطراف محل سانحه به زمین نشست و سراسیمه تصاویری را به مدیرعامل هواپیمایی آسمان نشان داد.

بالگردهای سپاه، قطعاتی شبیه به بقایای یک هواپیما را در ارتفاعات دیده‌اند و عکسبرداری کرده‌اند.

این عکس‌ها برای اطمینان در حال بررسی توسط مدیرعامل هواپیمایی آسمان در پشت درهای بسته است و به محض بررسی و اعلام نظر، به اطلاع خواهد رسید.

۳۸ نیروی تکاور ارتش به کمک آمدند

یاری مدیر روابط عمومی ارتش منطقه اصفهان گفت:۳۸ نفر از نیروهای تک‌آور تیپ ۵۵ هوابرد شیراز امروز از اصفهان به منطقه پادنای سمیرم اعزام شدند.

در حال حاضر، فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی برای مدیریت نیروهای ارتش به صورت میدانی در منطقه حضور دارند.

پرواز هواپیمای جنگنده نظامی در آسمان

دقایقی پیش هواپیماهای جنگنده نظامی در آسمان به پرواز درآمدند. وظیفه این جنگنده ها عکسبرداری از منطقه و قلل دنا است.

پایش آنلاین تصاویر هوایی و عملیات جست‌وجو به صورت همزمان صورت می گیرد. در همین حال چتربازان و تکاوران تیپ ۵۵ هوابرد شیراز به کمک جست‌وجوگران رفتند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: امروز ۷ بالگرد و ۳۰ پهپاد به صورت ویژه آماده انجام عملیات با مختصات جدید هستند.

وی گفت: نیروهای عملیاتی در قالب ۲۰ تیم ۵ نفره پشتیبان و ۷ تیم ۵ نفره کوهنورد برای جست‌وجو در یک محور حرکت کرده‌اند.

محمدی مدیرعامل هلال احمر استان مرکزی نیز گفت: ۲ تیم تخصصی متشکل از ۱۱ نفر با تجهیزات کامل به منطقه حادثه اعزام خواهند شد تا در خصوص جست‌وجوی بقایای هواپیما با دیگر گروه‌های امدادی همکاری کنند.

توضیحات وزیر ارتباطات درباره گوشی روشن یکی از مسافران هواپیمای سقوط کرده

آذری جهرمی در اینستاگرامش نوشت:

درخصوص اخباری که در مورد وجود گوشی_روشن یکی از مسافرین طرح شد و نیز اخبار دیگری که روز گذشته در خصوص تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافرین و صحبت با وی در هنگام پرواز مطرح شد، توضیحاتی را عرض می‌کنم.

مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافرین پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.

ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافرین و دو مکالمه سی ثانیه‌ای و هفتاد و دو ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است.

تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس راه نجف‌آباد به مدت سی و یک ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت نه و بیست و هشت دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن نه و سی و چهار دقیقه صبح بوده است. بنابراین تماسهای مذکور قبل از سقوط بوده است

همکاران ما با استفاده از تحلیلهای فرکانسی و جهت یابی تلفن همراه مسافرین مورد اشاره، مطابق عکسهای اول و دوم و سوم، منطقه احتمالی سقوط هواپیما را حدس زده‌اند.

با توجه به اینکه امکان عبور امواج از کوه وجود ندارد، تحلیلهای فنی، منطقه قله پازن پیر را به عنوان منطقه احتمالی سقوط تشخیص داده است.

تیم‌های پایش فرکانسی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور جهت یابی فرکانسهای رادیویی احتمالی، به منطقه اعزام شده‌اند.

تیم‌های فنی و امدادی درگیر با تمام توان و پرتلاش در حال کار برای دستیابی به نشانه‌هایی از هواپیما هستند و البته شرایط محیطی سخت بوده و امکان جستجوی سریع را مشکل کرده است. امیدوارم تلاش همه تیمهای درگیر در صحنه سریعتر به نتیجه برسد.

حضور هواپیماهای f14 و پهباد برای جستجوی هوایی

در حال حاضر ۵ بالگرد در منطقه حضور دارند و بعد از نشستن جت جنگی جهت سرچ هوایی، بالگردهای حاضر در منطقه شروع به جستجو هوایی لاشه هواپیمای آسمان کردند.

افزایش احتمال پیداشدن لاشه هواپیمای آسمان

با توجه به کاهش توده های ابر در ارتفاعات و افزایش میزان دید احتمال یافتن لاشه هواپیما وجود دارد.

آغاز عملیات نجات از صبح امروز

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی صبح امروز گفت: هنوز جست‌وجوی تیم‌ها به نتیجه نرسیده است و از ساعت ۵ و نیم صبح امروز مجددا رصد منطقه را آغاز کردیم.

وی گفت: درحال حاضرهلی‌کوپترهای جست‌وجو حرکت کرده‌اند و در حال رصد هوایی منطقه هستند.

بنا به اظهارات مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی، پایان عملیات جست‌وجو فقط با یافتن لاشه هواپیما امکان‌پذیر است وتا زمانی که لاشه هواپیما یافته نشود جست‌وجو را متوقف نمی‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز