خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بودجه عمرانی هر سال آب می‌رود/ در جاده‌ها هر دو روز یک‌بار به اندازه یک هواپیما، مسافر آسیب می‌بیند

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۳۱۷

عضو شورای مرکزی‌حزب اسلامی‌کار از کاهش بودجه‌ عمرانی انتقاد کرد و گفت: در جاده‌ها هر دو روز به اندازه یک هواپیما مسافر از بین می‌رود.

حمید نجف، عضو شورای مرکزی‌حزب اسلامی‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اعتراض به بودجه عمرانی و بخشهای زیربنایی کشور اظهار داشت: اصل و پایه یک مملکت درست برنامه‌ریزی کردن بودجه است زیرا این موضوع در رشد و توسعه کشورها مؤثر است.

وی افزود: عمران و حوزه‌های زیربنایی با چالش‌های جدی روبرو است و تنها در سوانح رانندگی سالانه ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر در سال از بین می‌روند که عدد کمی نیست و این افراد جزء جمعیت فعال کشور محسوب می‌شوند.

نجف افزود: کارشناسان اقتصادی کشور رقمی را برای خسارت‌ها در این بخش تعیین کرده‌اند که رقمی حدود یک میلیارد و دویست تا سیصد میلیون تومان در سال برآورد می شود و این زیانی است که به کشور وارد می‌شود.

 وی ادامه داد: ۳ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی‌تحت تاثیر این قضیه قرار می‌گیرد و خسارتهای مادی و معنوی زیادی در بردارد و مشکلات عدیده به همراه ناهنجاری اجتماعی در پی دارد.

نجف ادامه داد: در جاده‌ها هر دوروز به اندازه یک هواپیما مسافر از بین می‌رود اما متاسفانه توجه جدی در این خصوص نمی‌شود و در تصویب بودجه و اعداد و ارقام آن آنطور که شایسته این چالش است نگاه نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه بودجه عمرانی همیشه مغفول بوده گفت:نگاه ملی به پروژه‌ها نیست و به این ۱۶ هزار نفر تلفات جاده‌ای توجهی نمی‌شود.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار و عضو شورای برنامه‌ریزی خاطر نشان کرد: در جنگ ۸ ساله سالی ۲۰ هزار شهید داشتیم اما هم اکنون ۱۶ هزار کشته جاده‌ای در سال داریم که رقم کمی نیست.

وی با بیان اینکه دولت این موضوع را جدی نمی‌گیرد و بودجه بخش عمران همیشه کمتر از سایر بخشها بوده است تصریح کرد: بودجه راهداری کمی افزایش داشته اما بودجه حاشیه‌ای آن کم شده و بودجه‌های مستقیم و غیرمستقیم نسبت به سال گذشته ۶ تا ۷ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر موضوعی را به عنوان چالش ملی قبول داریم در بودجه هم نگاهمان باید این باشد که چگونه این چالش را مرتفع کنیم زیرا طی ده سال آینده سود بی‌نهایتی از این بخش عایدمان خواهد شد.

نجف با بیان اینکه صنعت حمل و نقل سایر صنایع دیگر را هم مرتفع می‌کند گفت: بودجه صدا و سیما اگر بیشتر از عمران است و ۳۰۰ میلیارد آن بیشتر از سال قبل است باید ۱۰۰ میلیارد تومان آن را در حوزه کاهش تلفات جاده‌ای فرهنگ سازی کنند.

وی گفت: ضروروت دارد تا در سال آینده بیلان عملکرد از سازمان‌های مختلف گرفته شود و بر اساس آن بیلان عملکرد، بودجه سال آینده را به انها بدهند.فلسفه اقتصاد مقاومتی این است که بودجه را اولویت‌بندی کنیم و برای قسمتی بیشتر و برای بخش دیگر که حیاتی است کمتر در نظر نگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز