خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای تهران- یاسوج در گفت وگو با ایلنا:

خلبان پس از خروج از رادار با برج مراقبت مکالمه داشته است/ در ارتفاعات کمتر از 20 هزار پا سرویس راداری ارائه نمی شود

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۶۸۸

رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای تهران- یاسوج با بیان اینکه خلبان پس از خروج از رادار با برج مراقبت مکالمه داشته است، گفت: تا قبل از باز شدن جعبه سیاه هواپیما نمی توان با قطعیت از علت سانحه حرف زد.

حسن رضایی فر در گفت وگو با ایلنا با اشاره به کاهش ارتفاع غیر مجاز هواپیما در محل وقوع سانحه گفت: اینکه هواپیما از ارتفاع مجاز کاهش ارتفاع داده است می تواند دلایل متعددی داشته باشد.

وی با تاکید  بر اینکه ارتفاع مجاز در آن منطقه حداقل 17 هزار پا است، اظهار داشت: خطای خلبان، قفل شدن سطوح کنترل، از دست رفتن موتور، یخ زدگی بال و ملخ، پدیده های هوایی و ... می تواند از دلایل کاهش ارتفاع خلبان باشد اما در حال حاضر تا قبل از بررسی اطلاعات FDRو CVRجعبه سیاه هیچ نظری نمی توان داد.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای تهران- یاسوج ادامه داد: در ساعت 9 و 28 دقیقه صبح امکان اینکه موبایل روشن یکی از مسافران بسته به قدرت ماهواره های مخابراتی در محل سیگنالی داده باشد وجود دارد اما این امکان بعد ازساعت 9 و 30 دقیقه به بعد وجود نداشته است.

رضایی فر با تاکید بر اینکه خلبان پس از اینکه از رادار محو شده با برج مراقبت  مکالمه داشته است، گفت: ساعت 9 و 30 دقیقه آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت بوده است و هواپیما ساعت 9 و 25 دقیقه از رادار خارج شده است و بعد از اینکه از رادار خارج شده توانسته 6 دقیقه پرواز و با برج مراقبت مکالمه داشته باشد.

وی افزود: از آنجایی که منطقه کوهستانی است، سیگنال های ارسالی از هواپیما به انتن های راداری نمی رسد به همین دلیل پوشش نقطه کور راداری محسوب می شود.

رضایی فر گفت: هواپیما در ارتفاع بیش از 18 هزار و600 پا از رادار خارج شده و به کوهی با ارتفاع 13 هزار پا برخورد کرده است یعنی 5 هزار و 600 پا کاهش ارتفاع بدون پوشش راداری داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از اینکه هواپیما از رادار خارج شده است، در مکالمات خلبان با برج مراقبت اشاره ای به علت خروج از رادار نشده است، تاکید کرد:  اساسا آن منطفه فضای راداری ندارد و در اسناد هم آمده است در ارتفاعات بالای 20 هزار پا سرویس راداری باید وجود داشته باشد و برای مرکز کنترل بالای 20 هزار پا سرویس راداری ارائه می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز