خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق مطرح کرد؛

اگر قیمت واقعی سوخت درنظرگرفته شود، تجدیدپذیرها به‌صرفه‌اند/ بدهی 20 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به نیروگاه‌های حرارتی

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۸۳۹

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: در حال حاضر برای توسعه تجدیدپذیرها هیچ راهی جز تقویت و تشویق این انرژی وجود ندارد. چرا که تنها در این شرایط است که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مشتاق می‌شوند.

به گزارش ایلنا؛ ابراهیم خوش‌گفتار عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر،‌بهره‌وری‌و‌صرفه‌جویی انرژی درجمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور ارزان بودن قیمت سوخت است، اظهار کرد: متاسفانه در این شرایط نه وزارت نیرو و نه وزارت نفت به دنبال صرفه‌جویی این مایع گرانبها نیستند و تقریبا قیمت صادرات نفت و گاز به عراق و ترکیه ۲۰ سنت صورت می‌گیرد که اگر این قیمت در معادله قیمت برق گذاشته شود، هزیه برق بسیار گران تمام خواهد شد.

وی ادامه داد: ‌اگر این قیمت پایه نیروگاه‌های تجدیدپذیر گذاشته شود، قطعا این انرژی برای کشور بسیار به صرفه خواهد شد و آن زمان است که می‌توانیم پروژه‌های این بخش را اجرایی کنیم.

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق با اشاره به مشکل دیگر کشور در حوزه انرژی گفت: متاسفانه به غیر از سوخت، به مسئله آب و تولید انرژی نیز توجه چندانی نمی‌شود. چرا که در حال حاضر نیروگاه‌های بخار آب زیادی مصرف می‌کنند به طور مثال بخش بخار نیروگاه منتظرقائم ۴۵۰ لیتر در ثانیه، نیروگاه اصفهان ۷۵۰ لیتر در ثانیه آب مصرف می‌کند.

خوش‌گفتار تاکید کرد: متاسفانه سوخت و آب هیچ کدام اولویت کشور نشده و این در شرایطی است که با توسعه تجدیدپذیرها می‌توان این دو بحران را سروسامان داد.

وی در خصوص این مسئله که باوجود استقبال بسیار زیاد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اما پروژه‌های عملیاتی در حوزه تجدیدپذیرها بسیار کمرنگ است، گفت: شرایط به گونه‌ای رقم خورده که سرمایه‌گذاران اطمینان چندانی به وزارت نیرو ندارند. چرا که علی‌رغم تصویب دولت در بودجه برای پرداخت عوارض برق در راستای حمایت تجدیدپذیرها به این صنعت، اما از ابتدای مهرماه این مبلغ پرداخت نشده که همین مسئله نیز  موجب بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران شده است.

عضو سندیکای تولیدکنندگان برق با بیان اینکه وزارت نیرو در حوزه نیروگاه‌های حرارتی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است، عنوان کرد: سرمایه‌گذار با هدف سودآوری وارد صنعت می‌شود اما شرایط در این حوزه به گونه‌ای رقم خورده که سرمایه‌گذاران فعلی نیز اطمینانی به برگشت سود خود ندارند.

خوش‌گفتار با اشاره به سرمایه‌گذاری برق انرژی غدیر گفت: در حال‌حاضر ۵۰ مگاوات در دست احداث داریم که ۱۰ مگاوات به زودی بهره‌برداری می‌شود و ۴۰ مگاوات باقی نیز اوایل سال آینده وارد مدار خواهد شد.

براساس این گزارش، دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی از دوم تا چهارم اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درحال برگزاری است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز