خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت یونانی انرژی خورشیدی:

ایران قلمرویی بکر برای توسعه انرژی خورشیدی است/ ظرف ۵ سال آینده ۱۰ میلیارد دلار در بازار انرژی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۳۷۱

مدیرعامل یک شرکت اروپایی حاضر در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر با ابراز تعجب از این‌که در ایران به مقوله "کاهش مصرف" به اندازه "افزایش تولید" انرژی توجه نمی‌شود، گفت: توسعه انرژی‌های نو و کاهش مصرف انرژی نیازمند قوانین الزام‌آور است.

به گزارش ایلنا، یانیس واسالوس، مدیر شرکت یونانی "اِنوایرو انرژی سولوشنز" در حاشیه دهمین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این موضوع که شرکت‌های ایرانی در مواجه با شرکای خارجی در دو بخش فناوری و جذب سرمایه اعلام نیاز می‌کنند، اما چرا معمولا قسمت جذب سرمایه کامل اتفاق نمی‌افتد ؟ گفت: ما و برخی دیگر از شرکت‌های اروپایی قصد فاینانس و تامین اعتبار پروژه‌های انرژی ایران را داریم. بسیاری از شرکت‌های ایرانی که به ما مراجعه کرده‌اند مجوز اجرای پروژه را دارند، زمین مناسب را در اختیار دارند، اما سرمایه لازم را برای توسعه کار خود در اختیار ندارند. اعتقاد ما این است که باید پروژه را در مشارکت یکدیگیر پیش برد، برای چندسال از پول به دست آمده ناشی از فروش برق تولیدی بهره‌برداری کرد و پس از آن شریک ایرانی برای سال‌های بعد تنها مالک پروژه خواهد بود.

مدیر این شرکت یونانی درباره برآوردهای خود از میزان سرمایه‌گذاری شرکتش در ایران گفت: با پروژه‌هایی که در دست بررسی داریم و مذاکرات آن با طرف‌های ایرانی انجام شده، تصور می‌کنم ظرف چهار تا پنج سال آینده بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار که سرمایه‌گذاری عظیمی است را وارد بازار انرژی‌ خورشیدی ایران خواهیم کرد.

وی درباره حمایت‌های دولت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران گفت: ایران در مراحل ابتدایی توسعه این صنعت بزرگ است. در این مرحله، اگر قصد توسعه سریع داشته باشید که این قصد در ایران وجود دارد، نیاز جدی به حمایت دولت چه از طریق وضع قوانین حمایتی و چه از لحاظ حمایت مالی احساس می‌شود. امروز دولت ایران قدم‌های نخست خود را محکم برداشته و آن هم تصمیم به خرید تضمینی برق تولیدی این نیروگاه‌ها بوده است. با این‌حال، زمان برای ایران بسیار محدود است چرا که ایران پیمان‌های پاریس، کیوتو و ژوهانسبورگ را امضا کرده و باید تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۳۰ درصد انرژی مصرفی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند. متاسفانه امروز ایران تنها به یک سوی قضیه نگاه می‌کند، چرا که شما یا باید همه سعی خود را بکنید که تا می‌توانید انرژی بیشتر و بیشتری تولید کنید تا تقاضا را پاسخ بدهید یا روی دیگر سکه این است که تلاش کنید مصرف انرژی خود را منطقی تر کنید. شما باید برای حل مشکل انرژی کشور در هر دوجبهه تلاش کنید. کاهش مصرف در فرم‌های مختلف قابل دستیابی است که تنها به ترغیب مصرف‌کنندگان به کاهش مصرف محدود نمی‌شود. به طور مثال بخش قابل توجهی از انرژی مصرفی در کشور صرف سیستم‌های گرمایشی می‌شود؛ خانه‌ها، مدارس، مساجد، ساختمان‌های عمومی و بیمارستان‌ها همه به آب گرم نیاز دارند که انرژی زیادی صرف دستیابی به این هدف می‌شود. درحالی که آب گرم می‌تواند به صورت رایگان تولید شود و این جایی است که راهکارهای گرمایش با انرژی خورشیدی وارد کار می‌شوند. تا زمانی که گاز خیلی ارزان در کشور شما وجود دارد، کسی مشتاق حرکت به سوی استفاده از گرمایش خورشیدی نخواهد بود، اینجا باید قوانین الزام‌ آوری وجود داشته باشد که به طور مثال هیچ کس نتواند تا زمانی که از سیستم‌های گرمایش خورشیدی استفاده کرده باشد، مجوز ساخت هیچ ساختمانی را دریافت کند. چنین قوانینی هستند که می‌توانند ضمن حل مشکل مصرف بی‌رویه انرژی در ایران، به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر هم کمک کنند.

واسالوس درباره این‌که سرمایه‌گذاری در بازار انرژی‌های تجدیدپذیر جذابیت بیشتری دارد یا تنها فروش محصول؟ گفت: قبل از تشریح این موضوع باید به موضوع دیگری اشاره کنم. درست است که کیفیت محصولات تولیدی در اروپا از کشورهای آسیایی و چین عموما بالاتر است، اما مشکلی که خیلی از کشورهای دنیا با ان مواجه شده‌اند این است که در مراحل اولیه توسعه هر صنعتی ازجمله انرژی‌های تجدیدپذیر که ایران اکنون در این مرحله است، هرمحصولی با هرکیفیتی وارد کشور می‌شود و هر بازرگانی می‌تواند ورود کرده و کالای خود را بفروشد که البته بسیار خطرناک است، چراکه محصولات بد تجربه ناخوشایندی را ایجاد می کنند و مردم متوجه نمی‌شوند که این تجربه بد به خاطر ورود محصولات بی کیفیت است؛ آن‌ها تصور می‌کنند که انرژی‌های خورشیدی کارایی ندارند. اما وقتی مراحل توسعه تکمیل تر شده و بازار بالغ می‌شود، این بازار به طور خودکار نسبت به تنظیم خود اقدام می‌کند و شروع به یافتن کیفیت‌های بهتر می‌کند و حداقل استانداردهای موجود در بازار ارتقا می‌یابند. این همان‌جایی است که بازار شروع به پاکسازی خود می‌کند، عمده شرکت‌های بی‌کیفیت از بازار خارج می‌شوند و تنها حدود ۱۰ درصد شرکت‌هایی که وارد بازار شده بودند، باقی می‌مانند. این‌جاست که تفاوت‌ها خود را نشان می‌دهند و شرکت‌های قدر باقی می‌مانند. ما بر این اعتقادیم که تنها کیفیت محصولات مهم نیست، فلسفه ما این نیست که به بازار وارد شویم، محصول بفروشیم و از بازار خارج شویم. فلسفه ما این است که دائما حضور داشته باشیم و حتما دفتر خود را مستقر کنیم؛ چون به حضور مستمر در بازارهای هدف فکر می کنیم، پس وارد کشوری می‌شویم، سرمایه‌گذاری می‌کنیم و باهم رشد می‌کنیم.

مدیر این شرکت اروپایی ادامه داد: شرکت ما بخشی از یک گروه بزرگ یونانی است که سال‌هاست در بخش‌های مختلف از پزشکی و بازرگانی گرفته تا انرژی در ایران حضور دارد، برای توسعه بخش پنل‌های خورشیدی تولید این مجموعه به دنبال شریکی در ایران بودیم که با مجموعه دیاکو فجر پاسارگاد همکاری خود را شروع کردیم. ظرفیت‌های ایران برای فعالیت شرکت‌های فعال در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر همچون ما بسیار قابل توجه است؛ ایران قلمرویی بکر برای توسعه انرژی‌ خورشیدی است و قرار است کارهای بسیار زیادی باید در کوتاه‌‌مدت در این حوزه انجام شود و ایران باید تا سال ۲۰۳۰ بخش قابل توجهی از انرژی‌ خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند. از آن‌جا که چنین پروژه‌هایی را در بخش های زیادی از دنیا اجرا کرده‌ایم،‌فکر کردیم که ایران هدف بعدی ما خواهد بود و برنامه ما برای حضور گسترده در بازار انرژی‌های تجدیدپذیر ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز