خبرگزاری کار ایران

سیاست گذاران و کشاورزان همواره پشتیبان و حامی تولید گندم باشند

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۶۹۵

معاون وزیرجهادکشاورزی در امور زراعت گفت: انتظار می رود مسئولان، سیاست گذاران و کشاورزان کشورمان همواره حامی و پشتیبان تولید گندم باشند.

به گزارش‌ایلنا، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز یکشنبه 6 اسفند در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برترملی و استانی بخش کشاورزی کردستان که در مجتمع فرهنگی فجر سنندج برگزارشد، اظهار کرد: تا به امروز هیچ کشوری نسبت به امنیت غذایی ان کم تفاوت نبوده و نیست.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات و بحران های دوران جنگ جهانی دوم موجب شد تمام سیاست گذاران دنیا به امر امنیت غذایی اهمیت دهند، عنوان کرد: موضوع امنیت غذایی متناسب با ظرفیتهای هر منطقه قابل معامله نیست.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی دارای سه وظیفه دارد، بیان کرد: تقویت امنیت غذایی و حفظ منابع عم از آب، خاک، جنگل، مرتع و منابع ژنتیکی و افزایش درآمد کشاورزان سه رسالت بخش کشاورزی کشورمان است.

معاون وزیرجهادکشاورزی در امور زراعت به وعده این وزارتخانه در سال ۹۳ به رییس جمهور اشاره کرد و اظهارداشت: در خود بسندگی انرژی وعده ۸۰ درصد دادیم که امروز بیش از ۸۲ درصد آن تحقق پیدا کرده است.

کشاورز با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته مشکل تولید گندم حل شده است،اضافه کرد: قبلا بالغ بر ۶ میلیون گندم  با هزینه کرد دو میلیار د دلار  وارد کشورمان می‌شد.

وی ادامه داد: دو سال است که در تولید گندم خودکفا شدیم و این مهم باید با تدابیر مسئولان و همکاری کشاورزان استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه گندم حدود ۴۰ درصد در تامین انرژی و پروتئین  در غذای ما نقش دارد، افزود: ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم را به دلیل پایداری کاهش دادیم.

معاون وزیرجهادکشاورزی در امور زراعت ادامه داد: افزایش تولید محصول استراتژیک گندم با مدیریت اولیه نه افزایش مساحت در کشور تحقق پیدا کرده است.

کشاورز یکی از سیاست وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات مهمی هم چون شمر را انتقال تولید آنها از بهار به پاییز خواند و گفت: اکنون سه سال است که  تولید شکر را از بهار به پاییز انتقال دادیم و امسال ۱۷ هزار هکتار چغندر در پاییز کشت کرده ایم.

وی یکی از رویکردهای این وزارتخانه را بهره وری آب ذکر کرد و افزود:  به غیر از اب های مرزی منبع آب دیگری در کشور نداریم، بنابراین باید سالی ۶ درصد  بهره وری آب در کشورمان را افزایش دهیم. 

وی با اشاره به اینکه کشاورزان دیم کار پرریسک ترین کار و شکننده ترین منبع درآمدی را دارند، عنوان کرد: در کشت دیم  شخم و دیسک را باید حذف و اقدام به کشتت قیم با کارنده های خوب شود.

معاون وزیرجهادکشاورزی در امور زراعت گفت: بر اساس آسیب شناسی انجام شده کردستان درر زمینه بذر ضعیف است و می طلبد مقامات استان  زمینه ورود بخش خصوصی  به این حوزه را فراهم کنند.

کشاورز ادامه داد:  دولت در هیچ شرایطی نباید وارد حوزه بذر شود چراکه متعلق به بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: هر چقدر امکانپذیر است زمینهای کشاورزی استان آبی شود، متاسفانه ‌در مهار آب های مرزی به این استا جفاشده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز