خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی آب منطقه‌ای تهران:

ذخایر سدهای تهران 8 میلیون متر مکعب نسبت به سال آبی گذشته منفی هستند/ با کاهش بارش‌ها سیاست‌های آبی انقباضی می‌شود/ تابستان سختی پیش رو داریم

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۷۸۸

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی آب منطقه ای تهران سرجمع حجم ذخایر ۵ سد تامین کننده آب شرب تهران را ۵۶۴ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این عدد در روز ۵ اسفند ماه سال گذشته ۵۷۲ میلیون متر مکعب بوده که ۸ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته عقب هستیم.

محمد شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره میزان ذخایر سدهای پنجگانه تهران اظهار داشت: بارندگی‌ها در افزایش ذخایر سدها بی‌تاثیر نبود، اما کل بارش‌هایی که از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر ۹۶ تا روز ۶ اسفند سال ۹۶) ۱۰۱.۵میلی متر بوده که این عدد در همین بازه زمانی در سال گذشته  ۱۷۹.۵ میلی متر بوده است، یعنی ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته به لحاظ بارش عقب هستیم.

وی ادامه داد: همچنین علیرغم بارش هایی که نیمه دوم اسفند و اوایل اسفند داشته ایم متوسط بلند مدت ما ۱۴۴.۴ میلیمتر بوده و ۳۰ درصد نسبت به بلند مدت عقب هستیم، زیرا سه ماه طلایی پاییز و یک ماه فصل زمستان را از دست داده‌ایم، عملا بارندگی ها بخشی از کمبود را جبران کرد ولی هنوز نسبت به شرایط نرمال و اینکه عنوان کنیم اوضاع بهتر شده فاصله داریم.

ذخایر سدهای تهران ۸ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته عقب هستند

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی آب منطقه‌ای تهران سرجمع حجم ذخایر ۵ سد تامین کننده آب شرب تهران را  ۵۶۴ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این عدد در روز ۵ اسفند ماه سال گذشته ۵۷۲ میلیون متر مکعب بوده که ۸ میلیون متر مکعب  نسبت به سال گذشته عقب هستیم.

باید در انتهای اسفند ۶۵۹ میلیون متر مکعب ذخیره آبی داشته باشیم

وی در ادامه بیان کرد: در سامانه شرق سد لتیان ۲۱ میلیون متر مکعب، لار ۱۸ میلیون متر مکعب و سد ماملو ۱۷۹ میلیون متر مکعب ذخیره دارد، در سامانه غرب امیر کبیر ۹۴ میلیون متر مکعب و طالقان ۲۵۲ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد، اگر روند بهره برداری مخزن نرمال انتهای اسفند ماه را مقایسه کنیم باید در آن زمان در شرایط نرمال ۶۵۹ میلیون متر مکعب آب داشته باشیم که فعلا نسبت به شرایط نرمال ۹۵ میلیون متر مکعب عقب هستیم.

شهریاری درباره احتمال بروز بحران و کم آبی در شهر تهران خاطرنشان کرد: ما هنوز ۵ روز از اسفند را پشت سر گذاشته‌ایم و پیش بینی هواشناسی در حوزه عملکرد آب منطقه‌ای استان تهران شرایط بینابین و نرمال و با درصد پایین‌تر کمتر از نرمال است، اما امیدواریم که بارش ها از ابتدای فروردین تا انتهای خرداد ادامه داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر ذخیره برفی مناسب باشد آب گیری مخازن سدها هم مناسب است، متاسفانه بارش برف در حوزه عملکرد سدهای ۵ گانه تامین کننده آب تهران نسبت به سال های قبل کم بود و ذخیره برفی نداریم، امیدواریم بارش ها و نزولات جوی به نحوی کسری ذخایر برفی را جبران کند و روان‌آب لازم را داشته باشیم و سدها آبگیری مناسبی در همین فصل داشته باشند.

بارندگی نباشد سیاست‌های آبی انقباضی می‌شود

 مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی آب منطقه ای تهران گفت: در حال حاضر با توجه به ذخیره آبی که در سدها داریم برنامه آب شرب تهران را تا انتهای شهریور ۹۷ بسته‌ایم اما اگر بارندگی نباشد سیاست‌مان انقباضی شده و شرایط نگران کننده می شود، اگر این شرایط تداوم داشته باشد در سال آبی بعدی یعنی از مهر ۹۷ تا شهریور ۹۸ اوضاع حاد می‌شود.

شاید تابستان سختی پیش رو باشد

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط و برنامه ای که تدوین کرده ایم حداقل بهار و تابستان سال آینده دچار مشکل نمی‌شویم اما لازم است که مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت داشته باشیم باید با این نگاه که بارندگی کمی داشته‌ایم به این فکر کنیم که شاید تابستان سختی داشته باشیم بنابراین باید صرفه جویی کرده و منابع محدود آبی را مدیریت و درست مصرف کنیم.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز