خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در جمع خبرنگاران گفت:

معافیت ۲۰ ساله سرمایه‌گذاران از ارائه مالیات و عوارض گمرکی در مناطق آزاد / ارسال آیین نامه ایجاد بانک‌های خارجی در مناطق آزاد به کمیسیون اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۳۷۵

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به معافیت‌های مالیاتی ۲۰ ساله برای سرمایه گذاران در مناطق آزاد کشور گفت: اقدامات لازم برای تصویب آیین نامه بانک‌های خارجی در مناطق آزاد به صورت دقیق‌تر و جامع‌تر در حال انجام است که با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، نسخه تهیه شده برای ایجاد بانک خارجی از سوی این بانک به کمیسییون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده و در دست بررسی قرار دارد.

به گزارش ایلنا ، مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در حاشیه نشست مشترک شورای معاونان، مشاوران و مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کل کشور در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اهمیت بالای افزایش روابط بین مناطق آزاد مختلف جهت انتقال تجربیات و فعالیت‌های صورت گرفته در هر منطقه اقدام به برگزاری این نوع جلسات کردیم تا بتوانیم هماهنگی‌های گسترده تری را در این بخش ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه این نشست هر دو هفته یکبار در یکی از مناطق آزاد کشور برگزار خواهد شد، گفت: بدون شک فعالیت‌های اقتصاد‌ی ما صرفا در چارچوب رقابتی آزاد و سالم انجام خواهد گرفت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در ادامه ریشه مناطق آزاد را نوعی فعالیت آزاد اقتصادی دانست و افزود: طبیعی است که ما در این فضا با کشور‌های مختلفی که دارای مناطق آزاد هستند رقابت سالمی داشته باشیم. به عقیده من رقیب اصلی ما در این بخش کسانی هستند که بتوانند جدی‌تر و گسترده‌تر در حوزه مناطق آزاد فعالیت کنند.

این مقام مسئول در خصوص بحث جذب سرمایه گذاران خارجی در این حوزه گفت: خوشبختانه در حال حاضر شرکت‌های مختلفی از کشور‌های خارجی در مناطق آزاد ما حضور پیدا کردند که توافقات خوبی با آن‌ها انجام داده ایم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تلاش داریم سهم ویژه‌ای از مبلغ توافق شده برای فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی که حدودا بیش از ۳۰ میلیارد دلار است، برای مناطق آزاد اختصاص دهیم، گفت: طبیعی است مراحل اجرایی و تنظیم قرارداد‌ها در این بخش به مسائل مختلفی بستگی داشته باشد که ما در این مرحله تلاش می‌کنیم سهم خوبی را برای مناطق آزاد در نظر بگیریم.

بانک با بیان اینکه تاکنون کشور‌هایی همچون ترکیه، چین، ایتالیا، کره و فرانسه بعد از تحریم در این حوزه سرمایه گذاری کرده و در مناطق آزاد ما مشارکت داشته اند، افزود: این اقدام در حالی انجام گرفت که ما از صنایع کوچک و متوسطی در این مناطق برخوردار بوده ایم، اما امید است در آینده شاهد افرایش این نوع فعالیت‌ها باشیم.

به گفته وی، طی ۴ سال اخیر حدود ۹۰۰ میلیارد دلار قرارداد در مناطق آزاد کشور به بهره‌برداری رسیده و ۴.۵ میلیارد دلار دیگر نیز امضا و در حال انجام است.

دبیر شورای عالی در خصوص امیازات ارائه شده در قانون مناطق آزاد کشور برای سرمایه گذاران گفت: معافیت‌های مالیاتی برای ۲۰ سال، معافیت عوارض گمرگی، واگذاری ۱۰۰ درصدی زمین و همچنین تردد آزاد اتباع خارجی در مناطق آزاد از جمله این امتیازات به شمار می‌رود.

وی درباره تصویب آیین‌نامه بانک‌های خارجی در مناطق آزاد گفت: در حال حاضر اقدامات لازم جهت تصویب این آیین نامه به صورت دقیق‌تر و جامع‌تر در حال انجام است که با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، نسخه تهیه شده برای ایجاد بانک خارجی از سوی این بانک به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده و در دست بررسی قرار دارد.

بانک در پایان سخنان خود با تاکید بر ایجاد ارتباط قوی‌تر بین منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی و سایر مناطق آزاد کشور بیان کرد: با حضور آقای آدم نژاد در این بخش و ویژگی‌های این منطقه قطعا ارتباط مناطق آزاد با این حوزه تقویت می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز