خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

سازمان هواپیمایی کشور مسئول تایید سلامت خلبانان است

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۴۰۲

مسوول نظارت بر عملکرد شرکت های هواپیمایی، خود شرکت سازمان هواپیمایی است که در کنترل اجرای دستورالعمل‌ها غفلت داشته است و وزیر راه و شهرسازی فردا در جلسه استیضاح باید درباره عملکرد سازمان هواپیمایی در صحن علنی مجلس در جلسه استیضاح پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح روز بیست و نهم بهمن ماه یک فروند هواپیما ای تی ار متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان میان ارتفاعات دنا دچار سانحه شد و ۶۶ نفر از سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند.

در همان ساعات اولیه سقوط هواپیما در حالی که تمام جزییات این سانحه و علت وقوع آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، یک جریان هدایت شده، باب صحبت‌ها را درباره احتمال وجود نقش خطای انسانی در وقوع این سانحه باز کرد.

تمام عوامل از جمله شرایط جوی هوا دست به دست هم دادند تا کشف جعبه سیاه هواپیما در ارتفاعات کوه دنا ١۴روز به طول بینجامد.

در طول این مدت،بحث سومین استیضاح وزیر راه و شهرسازی از سوی نمایندگان مجلس کلید خورد و نمایندگان مدعی شدند که قصور در نظارت‌های سازمان هواپیمایی در وقوع این سانحه سهم قابل توجهی داشته اما به هر حال هیچ یک از مسئولان سازمان هواپیمایی حاضر به استعفا و حتی عذرخواهی نشدند.

در حالی که سازمان هواپیمایی در همان ساعات اولیه وقوع سانحه مدعی بود تمام نرم افرازهای لازم برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیما را در اختیار دارد اما پس از کشف جعبه سیاه، آن را برای بازخوانی به کشور فرانسه ارسال کرد.

در همان روز وقوع سانحه، استیضاح وزیر راه برای سومین بار در مجلس کلید خورد و در حالی یک روز به استیضاح عباس آخوندی باقی مانده سازمان هواپیمایی در یک اقدام تامل برانگیز گزارش مقدماتی از وقوع سانحه را منتشر کرده و در این گزارش مدعی شد شرکت آسمان نسبت به شرایط خلبان که چیزی حدود 8سال پیش جراحی قلب باز داشته بی توجه بوده است و باز هم داستان تکراری خطای انسانی در وقوع سانحه را تکرار کرد.

هر چند که عوامل مهمتری از جمله یخ زدگی بال هواپیما در وقوع این سانحه در گزارش سانحه مطرح است اما سازمان هواپیمایی گویی تعمدا به بحث شرایط خلبان در همان ابتدای گزارش پرداخته است و مدعی شده شرکت آسمان به محدودیت پروازی برای این خلبان با این شرایط از جمله جراحی قلب باز، توجهی نکرده است.

حال باید دید آیا این ادعا قابل قبول است و اینکه آیا خلبان هواپیما ای تی ار آسمان تنها خلبانی است که در پرونده خود سابقه جراحی قلب را داشته یا اینکه این موضوع قرار است به دستاویزی برای نجات وزیر راه برای رهایی از استیضاح تبدیل شود و داستان تکراری خطای انسانی و شرکت هواپیمایی، سازمان هواپیمایی را از مسوولیت خطیر نظارت بر عملکردهای شرکت‌ها و مدیریت پروازها رها سازد.

این سوالی است که در این گزارش، کارشناسان هواپیمایی به آن پاسخ داده‌اند:

ابهامات گزارش اولیه سازمان هواپیمایی از سانحه

بر اساس گفته کارشناسان، طبق مقررات موجود گزارش سانحه قبل از انتشار باید به شرکت بهره بردار ارایه شود تا شرکت حق ارایه و انتشار دفاعیات خود را داشته باشد.

از سوی دیگر در حالی در این گزارش سعی شده علت اصلی سانحه وضعیت جسمی خلبان تلقی شود که خلبان این هواپیما در سال ٨٨ تحت جراحی قلب بود و در سال ٨٩ هم با تایید سازمان هواپیمایی به عنوان معلم برتر پرواز انتخاب می‌شود و خود سازمان اجازه پرواز را به این خلبان می‌دهد.

از سوی دیگر اگر سازمان مدعی است هواپیما نقص فنی دارد چرا اجازه پرواز به این هواپیما داده است.

همچنین خلبان‌ها هر ۶ماه یک‌بار تست پزشکی از جمله معاینات قلبی انجام می‌دهند که این خلبان هم معاینات قلبی سازمان هواپیمایی را انجام داده است.

سازمان هواپیمایی تاییدیه پزشکی خلبانان را صادر می‌کند

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با تاکید بر اینکه هر شش ماه یکبار تمام خلبان‌ها توسط سازمان هواپیمایی چک پزشکی می‌شوند، گفت: به هیچ وجه جراحی قلب محدودیتی برای خلبان‌ها برای پرواز ایجاد نمی‌کند به شرطی که صلاحیت پرواز خلبان را سازمان هواپیمایی تایید کند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: قطعا مسایل پزشکی خلبان هواپیما سانحه دیده آسمان توسط سازمان هواپیمایی تایید شده که اجازه پرواز به وی داده شده است.

سامانی ادامه داد: از سوی دیگر این خلبان تنها خلبانی نیست که جراحی قلب باز داشته و بسیاری از خلبانان ناوگان هوایی کشورمان و سایر کشورها تجربه جراحی قلب را داشته‌اند.

وی تاکید کرد: خلبان‌هایی با این شرایط باید تحت دستورالعمل‌های مشخص شده از سوی سازمان هواپیمایی پرواز داشته باشند که مسوول نظارت بر آن هم طبیعتا خود سازمان هواپیمایی است.

سازمان هواپیمایی به خلبان‌ها اجازه پرواز می‌دهد

همچنین مهدوی رییس اسبق دفتر نمایندگی ایران در ایکائو در گفت‌وگو با ایلنا اظهارداشت:صلاحیت پرواز خلبان‌ها را سازمان هواپیمایی تایید می‌کند و اگر خلبان هواپیمایی ای تی ار سانحه دیده اجازه پرواز داشته این اجازه را سازمان هواپیمایی داده است.

وی ادامه داد: اگر در پرونده پزشکی خلبان کوچک ترین موردی وجود داشته باشد سازمان تاییدیه پزشکی را صادر نمی کند.

غفلت سازمان هواپیمایی از نظارت‌ها

در حالی که سازمان هواپیمایی سعی دارد اینگونه تصویرسازی کند که شرکت آسمان از رعایت مقررات سرباز زده و خلبان این هواپیما باید تحت دستورالعمل های خاص پروازها را کنترل و مدیریت می‌کرده اما مسوول نظارت بر عملکرد شرکت های هواپیمایی، خود شرکت سازمان هواپیمایی است که در کنترل اجرای دستورالعمل‌ها غفلت داشته است و وزیر راه و شهرسازی فردا در جلسه استیضاح باید درباره عملکرد سازمان هواپیمایی در صحن علنی مجلس در جلسه استیضاح پاسخگو باشد.

سازمان هواپیمایی کشور مسئول تایید سلامت خلبانان است

سازمان هواپیمایی کشور مسئول تایید سلامت خلبانان است

سازمان هواپیمایی کشور مسئول تایید سلامت خلبانان است

سازمان هواپیمایی کشور مسئول تایید سلامت خلبانان است

سازمان هواپیمایی کشور مسئول تایید سلامت خلبانان است

سازمان هواپیمایی کشور مسئول تایید سلامت خلبانان است

سازمان هواپیمایی کشور مسئول تایید سلامت خلبانان است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز