خبرگزاری کار ایران

یادداشت از مدیر عامل ذوب آهن اصفهان/

نیم قرن حیات سبز ذوب آهن اصفهان بلوغ صنعت کشور را به ارمغان آورد

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۱۱۴

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در یادداشتی در خصوص گرامیداشت پنجاهمین سال تاسیس این شرکت نوشت: خوشحالم که 50 سال از تأسیس فولاد در ایران گذشت. با راه اندازی ذوب آهن ، صنعت وارد کشور شد و در واقع نیم قرن حیات سبز ذوب آهن اصفهان بلوغ صنعت کشور را به ارمغان آورد.

این شرکت که در 23 اسفند 1346 تاسیس آن آغاز شد ، در سال 1350 اولین ذوب را در میان اشتیاق مردم به منصه ظهور رساند و تا سال 96 بیش از 72 میلیون تن محصول نهایی تولید کرد که 7 میلیون تن از این محصول به اعتبار کیفیت بی همتای آن ، صادر شده است.

ذوب آهن با این پیشینه قوی ، توانایی آن را دارد که سرآمد صنایع فولاد کشور باشد .  چرا که تجربه گرانبهایی در این شرکت وجود دارد و کارشناسان ما از سایر واحدهای تولید فولاد توانمندترند و ما می توانیم بنای ایجاد دانش فنی فولاد بومی را پایه ریزی کنیم کما اینکه مدتی هم هست که شروع کرده ایم ولی این کافی نیست و باید بیشتر وعمیق تر روی آن کار کرد.

ذوب آهن باید توسعه را با توان خود انجام دهد . در این راستا طرح قائم را ساختیم که این باور در کارکنان ایجاد شود. البته ذوب آهن به آهن اسفنجی نیاز داشت کما اینکه امروز هم ذوب آهن از آن استفاده می کند و باعث اقتصادی شدن کارخانه می شود. اخیراً هم تصمیم گرفته ایم کنورتور 4 را که در برنامه داریم خودمان بسازیم. مهندسی آن را خودمان شروع کرده ایم. کارهای طراحی آن تمام شده است و ساخت آن به زودی شروع می شود. بعضی از تجهیزات آن طبیعی است که توان  داخلی ذوب آهن نیست مثل تجهیزات  برقی و موتورها.

من مجدداً پنجاهمین سال را به همه دوستان فولادگر کشور و ملت ایران تبریک میگویم. برای ملت ایران روز دل نشینی بوده است. دنیا بخواهد و نخواهد، صنعتی شده ایم. ما خیلی چیزها را در کشور میسازیم . یک زمانی می گفتند اگر کشوری بتواند هواپیما بسازد، اتومبیل بسازد یک کشور صنعتی شده است . ما امروز فراتر از هواپیما و اتومبیل، رفته ایم، هواپیمای جنگی می سازیم. طرح ملی اتومبیل داریم. در صنعت موشکی و فضایی پیشرفت کرده ایم. ماهواره به فضا می فرستیم. این نشان دهنده آن است که ما کشوری صنعتی شده‌ایم.

آغاز صنعتی شدن با تأسیس کارخانه ذوب آهن بوده است و ذوب آهن این نقش را واقعا در کشور داشت ولی متاسفانه خود ذوب آهن بهره‌ای نبرد یعنی ذوب آهن باعث شد که امروز کشور بتواند موشک بسازد ولی خودش نمی‌تواند تجهیزات خود را بسازد؛ این ضعفی است که من را ناراحت می‌کند.

 ذوب آهن در دوره بسیار کوتاهی ساخته شد در حالی که زیر بنایی برای اجرای پروژه نداشتیم. نهادهای مختلفی در کشور ایجاد شد. راه آهن ایجاد شد. خط لوله گاز به اصفهان کشیده شد. دوستان زیادی در مجموعه ذوب آهن زحمت کشیدند و مرارتهای زیادی کشیدند. قدردانی و تشکر خود را از همه کسانی که در مجموعه فولاد کشور فعالیت داشتند بیان می‌نمایم.

تمام واحدهای خصوصی منشأ از ذوب آهن دارند؛ حتی کسانی که سرمایه گذاری کردند، کارشناسان ذوب آهن را چه از قدیمی ها و چه افراد موجود به عنوان مشاور خود انتخاب کرده اند و امروز که ما بیش از 17 میلیون تن تولید داریم و ظرفیت حدود 30 میلیون فولاد در کشور داریم همه نتیجه تلاش ها و تخصص کارکنان ذوب آهن است که از خود بروز داده اند. ذوب آهن به همه کشور سرویس داده است.

ذوب آهن به عنوان اولین واحد تولید فولاد کشور باید سر آمد فولاد باشد. قصه هایی ناگفتنی در ذوب آهن است که در دلمان باقی مانده است. انشاالله این قصه ها و غم هایی که در حاشیه ذوب آهن است رفع شود و یک روزی ذوب آهن بتواند روی پای خود بایستد و آن چیزی  را که از او انتظار  هست از خود بروز دهد. به ظرفیت های بالا برسد و برای کشور به عنوان یک واحد اقتصادی ارزشمند کماکان به فعالیت خود ادامه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز