خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات در گفت‌و‌گو با ایلنا:

وام ۵ میلیارد تومانی برای پیام رسان‌های بومی ارزانترین نوع تسهیلات است/ دولت نمی‌تواند پیام رسان دولتی ایجاد کند

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۱۹۸

محمد‌جواد آذری جهرمی گفت: دولت به دلیل تصدی‌گری نمی‌تواند پیام رسان دولتی راه‌اندازی کند. دولت‌ها به دلیل مسائل فنی، اقتصادی و مدل پیام رسان‌ها در عرصه ایجاد پیام رسان وارد نمی‌شوند و این حوزه در اختیار بخش خصوصی است.

محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره سند حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: شورای فضای مجازی از عقلای کشور تشکیل شده و در این شورا یک سند با بندهای مختلفی ایجاد شده است.

وی گفت: در سند حمایت از پیام رسان‌های بومی موضوعات مختلفی در نظر گرفته شده است و این مسئله مهمی است که مشکل پیام رسان‌های بومی تنها مشکل مالی نیست؛ همچنین صرفا مشکل پیام رسان‌های داخلی صرفا به اعتماد کاربران ارتباط ندارد. 

وزیر ارتباطات با اشاره به روش شناسایی پیام رسان‌های مجاز برای استفاده از وام ۵ میلیارد تومانی گفت: شناسایی پیام رسان‌های مجاز توسط مرکز ملی فضای مجازی کشور و کارگروه بین دستگاهی ایجاد شده در همین راستا انجام شد و به صورت مکتوب به وزارت ارتباطات و سازمان‌های ذی ربط اعلام شد که پیام رسان‌های مجاز کدام پیام رسان‌های داخلی هستند.

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام رسان‌های مجاز می‌توانند از وام ۵ میلیارد تومانی استفاده کنند.

آذری جهرمی با بیان این که استفاده از پیام رسان‌های بومی مزیت‌های متعددی را به دنبال دارد، اظهار داشت:  زمانی که عنوان می‌کنیم مردم وارد پیام رسان‌های داخلی شوند و کسب و کار خود را در این بستر منتقل کنند برای افزایش سرعت، امنیت، کیفیت و جلوگیری از ذخیره کلان داده‌های کشور در سیستم‌های خارجی و در راستای بزرگ کردن نظام اقتصادی است که به نفع مردم و حاکمیت است.

وی تاکید کرد: حمایت از پیام رسان‌های بومی یک مسئله ملی است و همه دستگاه‌ها و نهاد‌‌های تعریف شده در زمینه حمایت از پیام رسان‌های بومی باید پاسخگو باشند، مسئله حمایت و راه‌اندازی پیام رسان‌های بومی صرفا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط نیست و به وزارت‌‌خانه‌های متعدد و دستگاه‌های حاکمیتی ارتباط دارد. در کنار دستگاه‌های ذی ربط، شرکت‌های پیام رسان علاوه بر این که مطالبه‌گر هستند، باید در برابر مطالبات و درخواست‌های مردم پاسخگو باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ادعای برخی مدیران پیام رسان‌های داخلی مبنی بر سنگین بودن بهره وام ۵ میلیارد تومانی و بازپرداخت کوتاه مدت گفت: وام ۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای حمایت از پیام رسان‌های بومی دارای بهره ۸ درصدی با یکسال تنفس است و با حداقل تضمین‌های لازم در نظر گرفته شده است که به معنای این است که این وام ارزانترین نوع تسهیلاتی است که می‌توان به یک بخش ارائه داد.

محمد‌جواد آذری جهرمی با اشاره به تضمین در نظر گرفته شده برای وام‌های ۵ میلیاردی تصریح کرد: برای دریافت این وام‌ها و پرداخت از سوی پست بانک نیاز به امضای سفته وجود دارد که ساده‌ترین نوع تضمین بانکی محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: قانون به وزارت ارتباطات اجازه پرداخت وام بدون ضمانت یا کمک بلاعوض را نمی‌دهد اما اگر این مسئله اعلام شود وزارت ارتباطات برای عدم دریافت ضمانت یا پرداخت کمک بلاعوض مشکلی ندارد؛ منابع دولت در اختیار ما است و برای هزینه کردن آن نیاز به دریافت مجوز از سوی دولت است، بر همین اساس وزیر یا دستگاه وزارت ارتباطات مجوزی برای پرداخت پول بلاعوض یا ارائه وام بدون ضمانت ندارد.

وزیر ارتباطات با بیان این که ضروری است پیام رسان‌های بومی از جذب سرمایه استفاده کنند، تاکید کرد: پیام رسان‌های بومی برای رشد و توسعه نیاز به جذب سرمایه گذار دارند، افرادی که به دنبال جذب سرمایه‌گذار در کشور هستند باید با واگذاری بخشی از سهام به سرمایه داران و جذب پشتوانه مالی اعتماد سرمایه گذاران را جلب کنند.

آذری جهرمی تاکید کرد: دولت به دلیل تصدی گری نمی‌تواند پیام رسان دولتی راه‌اندازی کند. دولت‌ها به دلیل مسائل فنی، اقتصادی و مدل پیام رسان‌ها در عرصه ایجاد پیام رسان وارد نمی‌شوند و این حوزه در اختیار بخش خصوصی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز