خبرگزاری کار ایران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

تجدیدنظر در گزارشگری مالی بر پایه دلار/نفع ما در این است که وابستگی‌مان به دلار کمتر شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۱۹۶

عباس آرگون گفت: نفع ما در این است که وابستگی‌مان به دلار کمتر شود، البته ممکن است در صورتی که دلار حذف شود در ارزهای دیگر هم همین نوسانات را شاهد باشیم.

عباس‌آرگون (عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: دلار ارزی مرجع در سطح بین‌المللی است و عمده تجارت دنیا با این ارز انجام می‌شود و حذف آن از مبادلات تجاری کار آسانی نیست.

وی با تاکید بر اینکه گزارشگری مالی ما هم بر مبنای دلار انجام می‌شود، گفت: در آن بخش هم باید تجدیدنظر شود زیرا دلار، ارز پایه در دنیا محسوب می‌شود.

آرگون خاطرنشان کرد: نفع ما در این است که وابستگی‌مان به دلار کمتر شود، البته ممکن است در صورتی که دلار حذف شود در ارزهای دیگر هم همین نوسانات را شاهد باشیم.

این عضو هیات نمایندگان‌اتاق بازرگانی تهران افزود: قیمت دلار در اواخر سال گذشته به‌صورت طبیعی بالا رفت زیرا در چند سال گذشته میانگین تورم ما بالای ۵۰ درصد بود و ارز متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا نکرد و انرژی نهفته‌ای درون خود داشت و دلار پتانسیل رشد را داشت و این رقم هم نهایتا افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نباید دلار را سرکوب کرد، گفت: دلار در چند سال گذشته سرکوب شده و دولت نگذاشت متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند که ضرر زیادی را به واردکنندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان زد. صادرکننده نیز باتوجه به اینکه بهای تمام شده‌اش‌ افزایش پیدا می‌کند، نمی‌تواند با نرخ بالاتری کالا را بفروشد و عملا بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهد و از سوی دیگر بازار داخل هم باتوجه به اینکه تولیدکننده بهای تمام شده‌اش افزایش خواهد یافت، بازار خود را از دست می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید نرخ ارز را دستوری پایین نگه دارد، گفت: دولت با عرضه بیشتر ارز نباید آن را سرکوب کند.

 وی تصریح کرد: اگر نرخ ارز متناسب با نرخ تورم همانگونه که در قانون پیش‌بینی شده افزایش پیدا می‌کرد این اتفاقات نمی‌افتاد. تنها ارز را از منظر ارز نمی‌توان دید زیرا نرخ ارز در تمامی موارد اقتصادی تاثیرگذار است و در بحث‌های اساسی کشور نظیر اشتغال، صادرات، واردات و جنبه‌های مختلف اقتصادی مؤثر است.

وی افزود: نرخ سودسپرده که کاهش پیدا کرد جریان پولی به سمت بازارهای واسطه‌گری و فیزیکی ارز آمدند و فیزیک ریال هم محدود شد. این مسکن‌هایی که در بخش‌های مختلف تزریق می‌شود مشکلات اقتصادی کشور ما را نمی‌تواند حل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز