خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش واردات نشانه رشد اقتصادی است/باید صادرات را تقویت کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۳۴۶

یک اقتصاددان گفت: افزایش واردات که بیشتر شامل ماشین‌آلات و کالاهای اولیه هستد، نشان دهنده فعال شدن صنایع، رونق و رشد اقتصادی است و یک پدیده جدید و نگران‌کننده نیست.

جمشید عدالتیان در مورد گزارش مرکز آمار مبنی بر رشد واردات نسبت به صادارت و تراز تجاری منفی در بخش غیرنفتی به خبرنگار ایلنا گفت: مطابق آمار رشد واردات همراه با رشد صادرات اتفاق افتاده است. افزایش واردات که بیشتر شامل ماشین‌آلات و کالاهای اولیه است، نشان دهنده فعال شدن صنایع، رونق و رشد اقتصادی است و یک پدیده جدید و نگران‌کننده نیست.

وی ضمن عدم نگرانی از افزایش واردات، گفت: افزایش واردات مشکل بزرگی برای یک اقتصاد نیست. ما باید به دنبال راهکارهایی جهت گسترش صادارت کشور باشیم.

این اقتصاددان اظهار داشت: متاسفانه در بخش صادرات رشد پیش‌بینی شده محقق نشد که باید به صورت ریشه‌ای به مشکلات مربوط به بخش صادرات پرداخته شود. بسیاری باور دارند که نرخ بالای ارز می‌تواند زمینه افزایش صادرات را فراهم کند، درصورتی که در اقتصاد ایران همبستگی مشخصی بین میزان صادرات و نرخ ارز ثابت نشده است و در دوره‌هایی که اقتصاد کشور افزایش نرخ ارز را تجربه می‌کرد، اتفاق خاصی در بخش صادرات نیفتاد.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده صادرات ما برای بازارهای جهانی و فرامنطقه‌ای شامل میعانات گازی و محصولات پتروشیمی است که اتفاقا قیمت جهانی این کالاها نیز افزایش داشته و امیدوار بودیم صادرات رشد مثبتی داشته باشد که متاسفانه محقق نشده است.

عدالتیان تصریح کرد: بازارهای منطقه‌ای هم که مقصد صادارتی کالاهای صنعتی و سنتی ما هستند عموما شاهد بی‌ثباتی‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی هستند که توجه به مقوله بازاریابی بویژه در کشورهای اروپایی و با ثبات را گوشزد می‌کند. البته این مقوله زمان‌بر و وقت‌گیر است.

وی یادآور شد: در جریان محاصره قطر شاهد بودیم، برخی شتابزده پیش‌بینی می‌کردند که ایران سریعا بازارهای قطر را تسخیر خواهد کرد که در عمل دیدیم که این چنین نشد.

این اقتصاددان در مورد عدم تاثیر کسری تجاری بر عرضه ارز، گفت: باتوجه به ارزآوری تقریبا 60 میلیارد دلاری بخش نفت، درآمد بخش توریست تندرستی و دیگر درآمدهای ارزی که تراز ارزی کشور را در شرایط مطلوبی نگه داشته، نباید نگران تاثیر تراز تجاری منفی بر عرضه ارز بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز