خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

اعمال تخفیف‌های ویژه در تعرفه‌ها برای جذب خطوط دریایی و سرمایه‌گذاری‌ها / گزارش نهایی سانحه سانچی اواخر اردیبهشت اعلام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۶۵۳

معاون وزیر راه و شهرسازی از تعرفه‌های جدید خدمات دریایی و بندری با تخفیف‌هایی تا 80 درصد خبر داد و گفت: گزارش نهایی علت وقوع سانحه سانچی اواخر اردیبهشت اعلام عمومی‌ می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد راستاد در نشست خبری امروز با اشاره به تکمیل گزارش نهایی از علت وقوع سانحه سانچی اظهار داشت: اول اردیبهشت ماه جلسه نهایی و پایانی رسیدگی به علت وقوع سانحه سانچی در شانگهای چین برگزار می‌شود و قرار بر این است که اواخر اردیبهشت ماه نتیجه نهایی در راستای تفاهم‌نامه‌ای که کشورهای ذینفع با یکدیگر داشتند گزارش نهایی به صورت همزمان استخراج و اعلام عمومی شود.

وی همچنین درباره آمار تجمیعی جابجایی مسافر و گردشگری در بنادر کشور در نوروز 97 گفت: طبق گزارش‌های رسمی در ایام نوروز 6.5 میلیون مسافر و گردشگر در بنادر کشورمان جابجا شده‌آند که رشد چهار درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین شناورهای خودروبر 542 هزار دستگاه خودرو را در این ایام جابجا کرده‌اند که این آمار هم نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به درآمدهای این سازمان حاصل از دریافت تعرفه‌های دریایی و بندری در سال گذشته و پیش بینی آن برای سال جاری گفت: درآمدهای سازمان در سالجاری 2650 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال گذشته 2536 میلیارد بوده است.

راستاد با اشاره به روند نزولی واردات از طریق بنادر نسبت به صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر اظهار داشت: در سال گذشته میزان واردات کالاهای غیرنفتی از بنادر 44.1 میلیون تن بوده که فقط 4 درصد رشد داشته اما عملیات بارگیری کالاهای غیرنفتی که همان صادرات است 12 درصد رشد داشته که این روند را در سال جاری حفظ خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در سال جاری در بنادر شهید رجایی و چابهار اظهار داشت:‌ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا نیمه سال جاری در فاز 2 بندر شهید رجایی باید 12 دستگاه جرثقیل دروازه‌ای و 19 دستگاه آر تی جی نصب شود و پیشرفت فیزیکی فاز 3 هم به 30 درصد برسد.

راستاد افزود: همچنین از دو ماه دیگر اپراتوری موقت هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار شروع می‌شود و به مرور تجهیزات مورد نیاز وارد این بندر خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اعمال تخفیفات جدید سازمان بنادر و دریانوردی در تعرفه‌های بندری و دریایی اظهار داشت: تدوین تعرفه‌های خاص بنادر با سیاست جذب خطوط کشتیرانی و افزایش سرمایه‌گذاری به صورت سه ساله طراحی شده است و برای خطوط کشتیرانی و اپراتورها اعمال تخفیفات ویژه در جذب سهم کانتینر و کالا را در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار داده‌‌ایم.

راستاد با بیان اینکه در تدوین تعرفه‌های جدید تلاش شده هزینه‌های بندری برای بهره‌برداران و مشتریان خدمات بنادر کاهش یابد گفت: تلاش کردیم تعرفه‌ها شفاف و ابهامات آن برطرف شود.

وی با تشریح تعرفه‌های جدید گفت: در بخش کشتی تغییرات برای کاهش هزینه‌ها و جذب خطوط بزرگ اعلام شده که طبق آن هزینه توقف کشتی‌ها کنار اسکله در بنادر جنوبی 10.5 درصد کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در عملیات تخلیه و بارگیری هم ارائه تخفیف 30 درصدی برای کشتی‌هایی که پس از تخلیه کالا، کالای صادراتی یا ترانزیتی در بنادر بارگیری کنند اعمال می‌شود.

راستاد از یکسان سازی تعریفه‌های هزینه تامین آب برای شناورهای خارجی و ایرانی خحبر داد و گفت: همچنین هزینه ارائه خدمات بندری در ساعات غیراداری و شب‌ها 10 تا 24 درصد کاهش می‌یابد و خدمات بندری بین ساعات 15 تا 19 که 6.5 دلار اخذ می‌شد به 5 دلار رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تخفیف 70 درصدی به کشتی‌‌های رو رو صادراتی ترانزیتی یا مسافرتی مشروط به انعقاد تفاهم‌نامه با بندر نوشهر خبر داد و گفت: حذف هزینه لایروبی از مجموع هزینه‌های مترتب به سوخت شناور در راستای حمایت از بانکرینک انجام می‌شود که هزینه‌ها را تا 20 درصد کاهش می‌دهد.

راستاد با بیان اینکه در حقوق و عوارض مربوط به شناورهای لاینر در بندر چابهار تا 80 درصد تخفیف خواهیم داشت گفت: تخفیف 10 درصدی در هزینه‌های بندری شمامل خم‌کاری و باربری با هدف تقویت صادرکنندگان کالای خشک بندری اعمال می‌وشد همچنین با هدف افزایش ترانزیت کالای غیرکانتینری از بنادر کشور فرواردرهایی که بیش از 75 هزار تن تخلیه و بارگیری در سال داشته باشند شامل 70 درصد تخفیف در تعرفه خمکاری و انبارداری می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در راستای افزایش حمل کانتینر با استفاده از ریل هزینه خدمات عمومی و زیربنایی در منطقه ویژه به کالاهایی که با ریل از بندر خارج می‌شود با 50 درصد تخفیف اعمال می‌شود همچنین معافیت انبارداری این کالاها از پنج روز به 10 روز خواهد رسید.

راستاد با بیان اینکه اجاره بهای اراضی در بندر چابهار تا پنج سال در مدل‌های مالی برای سرمایه‌گذاران خصوصی فعال در این منطقه اعمال نخواهد شد گفت: اگر خطوط کشتیرانی در بندر چابهار تعهد حمل بار بدهند در حقوق و عوارض توقف کنار اسلکه شامل 80 درصد تخفیف در یدک‌کش و لایروبی 60 درصد تخفیف در تی اچ تی کانتینری 90 درصد و در انبارداری کانتینری خالی شامل 70 درصد تخفیف می‌شوند. 

راستاد همچنین درباره احتمال برگشت تحریم‌ها به بنادر و راهکار فعالیت در آن دوران اظهار داشت: سیاست ما حمایت از خطوط و ناوگان داخلی است که بتوانیم رقابت پذیری و بهره‌وری را در بنادر داخلی افزایش دهیم و خوشبختانه در سال گذشته هم شاهد افزایش عملکردهای ناوگان و خطوط داخلی در بنادر بودیم که با رشد 15 درصدی دومین کشور بندری بودیم که بیشترین میزان رشد در یک سال را تجربه کردیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز