خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم لنگرود در گفت‌وگو با ایلنا:

کمبود 600 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری شالیزارها/طلسم 20 ساله تکمیل دو سد در گیلان

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۷۸۰

نماینده مجلس با بیان اینکه گیلان با توجه به میزان بارندگی نباید کمبود آب کشاورزی داشته باشد، گفت: به دلیل متکی بودن استان به آب بارندگی سرمایه گذاری زیادی روی نگهداشت آب در سطح استان نشده است.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت بارندگی و ذخایر آبی در سطح استان گیلان اظهار داشت: استان گیلان به طور معمول 1100 میلی‌متر بارندگی داشته که اکنون این میزان 30 درصد کاهش یافته است و بیشترین تاثیر آن نیز روی کاشت برنج است.

وی افزود: ما در فصل کاشت برنج 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب از سد سفید رود تامین می‌شود و اکنون حدود 600 میلیون متر مکعب کم داریم اما برای بقیه محصولات مشکلی نداریم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس تاکید کرد: چنانچه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تدبیر داشته باشند از خروج روان‌آب‌ها به سمت دریا جلوگیری می‌شود و مشکلی بابت تامین آب شالیزارها نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر روی حفر چاه‌ها و آب‌بندها مدیریت اعمال شود با توجه به غنی بودن منابع آبی استان مشکل حادی نخواهیم داشت.

لاهوتی بیان کرد: سفید رود، پل رود و شفارود سه سد استان هستند که فقط سفید رود در حال بهره‌برداری است و دو سد دیگر به دلیل بی‌توجهی‌ها به مدت 20 سال است که نیمه‌کاره رها شده‌اند. به اضافه اینکه 11 سد لاستیکی روی رودهایی که به دریا می‌رود، در حال احداث است  که اگر تکمیل شود مشکل حل می‌شود، به انضمام اینکه آب‌بندها نیز باید احیا و صیانت شوند.

وی ادامه داد: در گذشته 80 درصد آبیاری مزارع از طریق همین آب بندها بود در زمستان آب جمع آوری می‌شد و امکان پروروش ماهی نیز داشت و در فصل زراعی هم برای کشاورزی استفاده می‌شد.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه گیلان با توجه به میزان بارندگی نباید کمبود آب کشاورزی داشته باشد، گفت: به دلیل متکی بودن استان به آب بارندگی سرمایه‌گذاری زیادی روی نگهداشت آب در سطح استان نشده است.

وی با اشاره به قطعی آب در برخی روستاهای نقاط کوهستانی استان اظهار داشت: چون سطح زمین در این نقاط بالا است امکان دسترسی به آب زیرزمینی ندارند و از چشمه‌ها تامین می‌شوند ضمن اینکه در آبرسانی به روستاها به صورت علمی کار نشده است، اما در هر صورت تا دو سال آینده مشکل روستاها نیز برطرف می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز