خبرگزاری کار ایران

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی؛

قیمت سکه در بازار با پیش‌فروش متعادل می‌شود/ علت توقف عرضه یکماهه

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۴۷۰

یک مقام مسئول بانک مرکزی گفت: با ورود تدریجی و متناسب سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار از یک ماه آینده و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، نیازهای موجود تامین و قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از بانک مرکزی، مسعود رحیمی گفت: بانک مرکزی از ماه‌های پایانی سال قبل با اتخاذ اقداماتی به منظور مدیریت نقدینگی و تنظیم بازار ارز به صورت کلی و خاصه ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای سکه بهار آزادی در کشور، اقداماتی از جمله برگزاری حراج سکه طلا از طریق بانک کارگشایی و متعاقب آن ارائه طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی با سررسیدهای زمانی مختلف را انجام داد.

وی افزود: از ابتدای برگزاری حراج سکه در بانک کارگشایی تا تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه سال جاری، در مجموع تعداد ۲۶۰ هزار سکه تمام بهار آزادی و ۲۲۵ هزار سکه نیم بهار آزادی در بازار عرضه شد.

مدیرکل ریالی و  نشر بانک مرکزی با بیان اینکه در ادامه و پس از اجرای طرح پیش‌فروش سکه، با توجه به استقبال مردم از طرح، برگزاری جلسات حراج سکه متوقف شد گفت: پیش‌فروش سکه در ابتدا با سررسیدهای شش‌ماهه و یکساله آغاز و در ادامه با توجه به تقاضای موجود در بازار، پیش‌فروش با سررسیدهای نزدیکتر از جمله یک ماهه، سه ماهه، نه ماهه و همچنین سررسیدهای طولانی‌تر یک ساله، هجده ماهه و دو ساله نیز در دستور کار قرار گرفت.

رحیمی اضافه کرد: انتظار می‌رود با ورود تدریجی و متناسب سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار ضمن تامین سکه‌های مورد نیاز مردم، از طریق ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، قیمت‌ها نیز کنترل و متعادل شود.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به توقف طرح پیش‌فروش یک ماهه تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در اجرای طرح پیش‌فروش سکه مطرح است، برنامه‌ریزی برای تولید سکه‌های پیش‌فروش شده با توجه به سررسیدهای مختلف است.

در این خصوص با توجه به شهرت سکه های تولیدی بانک مرکزی و اعتماد مردم به آن، حفظ کیفیت کار از لحاظ عیار دقیق، خلوص بالا و ضرب  از یکسو و ایفای دقیق تعهدات ناشی از پیش فروش از سوی دیگر؛ مهم‌ترین دغدغه‌و خط قرمز بانک مرکزی در تولید و توزیع سکه است.

 بر این مبنا با توجه به استقبالی که از پیش‌فروش با موعد یک ماهه شده است و محدودیت های خطوط تولید سکه  طلا در ضرابخانه، پیش فروش با سررسید یکماهه متوقف شد.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه ذخائر ارزی بانک مرکزی در حال حاضر شرایط بسیار مناسبی دارد، مخصوصاً اینکه بعد از اجرای برجام نیز فرصت مناسبی برای تامین بیش از پیش طلا و افزایش ذخایر فراهم آمد. بر این اساس مشکل خاصی برای تامین طلای مورد نیاز  بازار وجود نخواهد داشت.

در عین حال امکان بازنگری در سررسیدهای موجود برای مقاطع مختلف زمانی، بر اساس میزان سکه پیش‌فروش شده و ظرفیت و امکانات تولیدی در آینده نیز وجود خواهد داشت. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز