خبرگزاری کار ایران

اردکانیان:

۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۶۰۵

با توجه به وضعیت بارش‌ها در تابستان سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۳۳۴ شهر با جمعیت حدود ۳۵ میلیون نفر در معرض تنش آبی قرار بگیرند.

 به گزارش ایلنا؛ رضا اردکانیان روز شنبه در نشست مدیران ارشد دولت تدبیر و امید در سالن اجلاس سران افزود: براساس بررسی ها ۱۶۵ شهر با جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفر در وضعیت زرد، ۶۲ شهر در وضعیت نارنجی با جمعیت ۶.۸ میلیون نفر و ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز با جمعیت ۱۷.۲ میلیون نفر در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت.

وی ادامه داد: در ۵۰ سال گذشته وارد چرخه های بلند خشکسالی شدیم و البته امسال سخت ترین سال اس اما اینطور نیست که قابل مدیریت نباشد .

وزیر نیرو اظهار داشت: باید توجه داشت که خشکسالی می‌تواند یک فرصت باشد و با نگاهی به شیوه مصرف باید ذهن خود را متوجه تامین آب جدید نکنیم.

اردکانیان گفت: در طول ۵۰ سال گذشته در میانگین ۱۰ ساله بارش در کشور از رقم ۲۵۰ میلی متر به ۲۱۷ میلیمتر رسیده ایم و این در حالیست که میانگین دمای کشور با افزایش چهار دهم سیلسیوس در هر دهه مواجه بوده ایم.

وی این سوال را مطرح کرد که آیا با روند موجود کاهش بارش ها، گرم شدن کشور، افزایش جمعیت و توسعه شهر نشینی و افزایش مصرف انرژی آیا می‌توان بدون تغییر در شیوه های مصرف آب به زندگی و توسعه متوازن و پایدار کشور ادامه داد؟

وزیر نیرو تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، دسترسی به موقع شرکت های آب و برق به منابع داخلی، همکاری سازمان های مصرف کننده در مدیریت مصرف برق، پرهیز از تشدید تنش ها بر سر رقابت بر برخورداری از منابع آب نزد افکار عمومی را از راهکارهای مدیریتی برشمرد.

اردکانیان همچنین تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف، برنامه ریز و هماهنگی لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب، پشتیبانی از تدابیر استانها در جلوگیری از بروز مشکلات وتعارضات اجتماعی، اجرای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل سطح زیر کشت، تحویل حجمی آب برای همه مصارف کشاورزی و کاهش مصرف آب فضای سبز به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته و تعیین تعرفه مصارف مازاد بر الگوی مصرف آب شرب را از برنامه‌های عملیاتی این وزارتخانه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: دورانی که با آن مواجه هستیم، روند معکوس نخواهد داشت و تلاش می کنیم تا آب به موضوع میان بخشی تبدیل شود و با همکاری نزدیک همه اعضای دولت باید شیوه مصرف را به گونه‌ای اصلاح کنیم که باشرایط موجود جمعیتی و بیشتر از آن بتوان کشور را از نظر منابع آبی مدیریت کرد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز