خبرگزاری کار ایران

رضا اردکانیان مطرح کرد:

دولت به‌تنهایی نمی‌تواند مساله آب را حل کند/ تشکیل کمیته استانی کارگروه ملی سازگاری با کم ‌آبی

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۷۲۷

وزیر نیرو معتقد است دولت به‌تنهایی نمی‌تواند مساله آب را حل کند و باید شیوه مصرف اصلاح شود.

به‌ گزارش ایلنا، رضا اردکانیان عصر امروز در گردهمایی استانداران سراسر کشور که با محور کارگروه ملی سازگاری با کم آبی برگزار شد، افزود: هرگاه مساله خشکسالی مطرح می‌شود، ذهنمان متوجه تامین منابع جدید است؛ زیرا اصلاح روش موجود مصرف، سخت ‌تر است. اگر دنبال تصفیه پساب نرویم به‌طور مسلم آب جدید تامین شده نیز آلوده می ‌شود.

وی ادامه داد: اساس کار باید استفاده بهتر از خشکسالی، اصلاح شیوه مصرف و به رسمیت شناختن عرصه میان ‌بخشی آب باشد.

وزیر نیرو یادآوری کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند مساله آب را حل کند و برای به ثمر رسیدن مجموعه‌ای از طرح ‌های آبی کشور به تعامل منسجم و موثر میان دستگاه‌های دولتی و نهادهای بیرون از آن نیاز است.

وی ماهیت موضوع آب را میان بخشی و استانداران را اصلی ‌ترین بازیگران این عرصه دانست و گفت: در مدیریت منابع آب باید بر اولویت‌های هر استان تمرکز کرده و بنایی برای تهیه یک نسخه واحد برای کل کشور نیست.

اردکانیان همچنین با یادآوری تشکیل کمیته استانی کارگروه ملی سازگاری با کم ‌آبی گفت: اختیارات به این کمیته واگذار شده و پشتیبانی‌های لازم نیز به عمل می آید.

وزیر نیرو یادآوری کرد: از اسفند پارسال تاکنون با تشکیل این کارگروه ملی، مشکلات آبی استان های اصفهان و خوزستان در دستور کار قرار گرفته است که در جلسه یکشنبه کارگروه (فردا) نیز تصمیمات کمیته تخصصی در مورد چگونگی مدیریت آب اصفهان بررسی و نهادینه می شود. در این کارگروه بنا بر پیچیدن یک نسخه ملی نیست؛ هر استان دارای اولویت خاصی است و باید روی آن‌ متمرکز شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: امروزه مدلی که حکومت‌ها برای حکمرانی منابع آب بویژه در مناطق مواجه با موضوع خشکسالی انتخاب می کنند حاکی از توسعه یافتگی آن کشور است. یکی از مسایل بسیار مهمی که در چهار دهه گذشته به ثمر ننشسته و روی زمین مانده طرح آمایش آب ‌محور است که باید هر چه زودتر با کمک ظرفیت علمی کشور در مقیاس استان ها تهیه شود تا بتوان تابلو تمام نما از وضعیت استان‌ها گردآوری کرد.

اردکانیان بر ضرورت حفظ چارچوب کارگروه سازگاری با کم‌آبی تاکید کرد و افزود: باید این چارچوب که با حضور دستگاه‌های مختلف کشور تشکیل شده است باقی بماند تا بتوان با کمک جمعی بر مشکلات موجود در این بخش غلبه و ضعف های موجود را برطرف کرد.

وزیر نیرو بر پیگیری مدل حوضه‌های آبریز در کشور تاکید کرد و افزود: کم ‌بارشی فقط یک نمونه از مشکلات بخش آب کشور است و نباید دیگر مشکلات این حوزه پشت معضل کم بارشی پنهان شود.

وی لزوم تشکیل کمیته استانی کارگروه سازگاری با کم‌آبی در همه مناطق و اطلاع رسانی از طریق سازمان صدا و سیما را گوشزد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز