خبرگزاری کار ایران

بیماری مشمشه زیر ذره‌بین سازمان دامپزشکی کشور

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۹۹۵

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال ۱۳۹۶ برای اولین بار میزان پوشش عملیات مراقبت و مبارزه با مشمشه به میزان شش درصد فراتر از پیش بینی و ۱۲ درصد بیشتراز عملیات سال ماقبل بوده که این امر ناشی از هماهنگی خوب بین مجریان ملی واستانی و جدیت در پیگیری اجرای برنامه بوده است.

به گزارش‌ایلنا، داریوش جهان پیما در خصوص اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۶ در راستای مبارزه با بیماری مشمشه اظهار کرد: در سال گذشته توفیقات بسیار خوبی حاصل شد، به‌ گونه‌ای‌ که استانداردسازی آزمون‌های تشخیصی مشمشه برابر استاندارهای دفتر بین‌المللی بیماری‌های واگیر (OIE) و جایگزینی آزمون سرمی Cf به جای آزمون مالئیناسیون در برنامه غربالگری مشمشه اسب که آزمون توصیه شده OIE است در هفتاد درصد جمعیت اسب‌های تحت پوشش صورت گرفت.

وی با بیان این که این مهم در برنامه سال‌جاری به کل جمعیت اسب‌های تحت پوشش کشور تسری پیدا خواهد کرد، اظهار کرد:این امر موجبات افزایش دقت و سرعت تشخیص وخدمات رسانی هرچه بهتر به ذی‌نفعان را به‌ دنبال خواهد داشت و باید گفت که کلیه خدمات مربوطه به‌صورت رایگان انجام خواهد شد.

به گفته مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی، بررسی برنامه ملی مراقبت مشمشه تک‌سمی‌ها نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۶ هر ساله افزایش عملیات پوشش مراقبت تک‌سمی‌ها با روند کاهشی کانون‌های بروز مشمشه همراه بوده و مقایسه تعداد کانون‌های مشمشه در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۵ نیز حاکی از کاهش موارد بروز این بیماری در جمعیت تک‌سمیان کشور است.

جهان‌پیما با بیان این که بیماری مشمشه یکی از بیماری‌های واگیر خطرناک و مشترک بین انسان و حیوان است که اغلب موجب ابتلا تک‌سمی‌ها می‌شود، اظهار کرد: با توجه به قابلیت انتقال این بیماری به انسان و رشد چشمگیر صنعت اسب در کشور در دهه‌ای اخیر و به تبع آن افزایش استفاده از آن، همواره خطر بروز و شیوع مشمشه به عنوان یک بیماری بازپدید در کشور وجود دارد و درصورت وقوع آن تلفات و خسارات بالای ناشی از بیماری دور از انتظار نخواهد بود.

وی ادامه داد: به همین علت برنامه مراقبت و مبارزه با مشمشه به‌عنوان یکی از برنامه‌های ملی بسیار مهم مبارزه با بیماری‌های مشترک در سازمان دامپزشکی مطرح است که با استفاده از دو روش مراقبت فعال و غیرفعال، شناسایی و معدوم‌سازی تک‌سمیان رآکتور و مشمشه‌ای در واحدهای اپیدمیولوژیک در کشور انجام می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز