خبرگزاری کار ایران

سفر وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به پکن برای کاستن از تنش‌های تجاری

کد خبر : ۶۱۶۲۲۵

رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که برترین مشاوران اقتصادی‌اش را در چند روز آینده به چین می‌فرستد تا درباره تنش تجاری پرتب‌وتاب میان دو اقتصاد برتر جهان به گفت‌وگو بنشیند.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که برترین مشاوران اقتصادی‌اش را «در چند روز آینده» به چین می‌فرستد تا درباره تنش تجاری پرتب‌وتاب میان دو اقتصاد برتر جهان به گفت‌وگو بنشیند.

ترامپ روز گذشته -سه‌شنبه- گفت که «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، و «رابرت لایتیزر»، نماینده تجاری کاخ سفید، در این هیئت نمایندگی حضور دارند.

تنش تجاری میان آمریکا و چین در سال جاری میلادی اوج گرفت. دو طرف تعرفه‌هایی را بر واردات کالا از یکدیگر اعمال و تهدید به افزایش این تعرفه‌ها تا مرز ۱۰ها میلیارد دلار کرده‌اند.

این رویارویی به ترس‌ها درباره جنگ تجاری دامن زده و بازارهای مالی را تکان داده است، اما ترامپ روز سه‌شنبه درباره این گفت‌وگوها ابراز خوش‌بینی کرد. او گفت: «به نظرم شانس خوبی برای رسیدن به یک توافق داریم.»

با این حال رئیس‌جمهوری ایالات متحده هشدار داد که بدون یک توافق، دولت آمریکا برنامه خود مبنی بر اعمال تعرفه‌هایی به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار بر کالاهای چینی را ادامه خواهد داد. چین هشدار داده است که به هر یک از اقدام‌های آمریکا واکنش نشان خواهد داد و برخی واردات آمریکا را، از جمله دانه سویا و خودرو و هواپیما، شامل تحریم خواهد کرد.

مقام‌های رسمی هنوز هیچ جزئیاتی درباره زمان دقیق سفر منوچین و دیگران به چین و برنامه این دیدارها ارائه نکرده‌اند.

منوچین روز شنبه گفت که «در حال بررسی» سفر به چین است و «بسیار خوش‌بین» است که دولت آمریکا بتواند با پکن به توافقی برسد. پکن روز یکشنبه اعلام کرد که از «اراده واشنگتن مبنی بر حفظ گفت‌وگوهای دوجانبه» استقبال می‌کند.

وزیر تجارت و بازرگانی چین به درخواست دیدار آمریکا که روز چهارشنبه پس از گفته‌های ترامپ درباره دیدار قریب‌الوقوع صورت گرفت بلافاصله پاسخ نداد.

منوچین پیشتر درباره تنش تجاری میان دو کشور با «لیو هه»، مشاور اقتصادی ارشد «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین، صحبت کرده بود.

شی جین‌پینگ در سخنانی در اوایل ماه جاری میلادی عنوان کرد که چین تغییراتی را اعمال خواهد کرد که برخی شکایت‌های آمریکا را درباره تجارت با پکن و سیاست‌های سرمایه‌گذاری رفع‌ورجوع خواهد کرد.

چین پیشتر وعده اعمال برخی از این تغییرات را داده بود. متخصصان می‌گویند که دست یافتن به توافق بر سر مسائل پرمانع اقتصادی میان دو کشور، از جمله دسترسی چین به فناوری آمریکا، دشوار خواهد بود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز