خبرگزاری کار ایران

ظرفیت تولید مجتمع‌های الفینی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

کد خبر : ۶۱۶۵۸۸

پس از راه‌اندازی واحد اتان فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم امسال مازاد تولید اتان نیز داشته باشیم و مجتمع‌های الفینی می‌توانند ۲۰ درصد افزایش ظرفیت تولید بدهند.

به گزارش ایلنا به نقل از شانا، علی‌محمد بساق‌‌زاده، مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پنجاهمین نشست رؤسای مجتمع‌های پتروشیمی، اظهار کرد: بهینه‌سازی تولید می‌تواند شامل افزایش ظرفیت تولید و کاهش مصرف انرژی و ساخت واحدهای جدید با فناوری نو باشد که حرکت در این مسیر سبب بقای بیشتر واحد‌های پتروشیمی می‌شود.

وی افزود: انشعاب خط لوله انتقال گاز ششم سراسری اواسط امسال به بهره‌برداری می‌رسد و خط انشعابی از امیدیه تا ماهشهر پیش‌بینی شده است، هم اکنون پیمانکار اجرایی پروژه خط انتخاب شده و در یکسال ۱۰۰ کیلومتر خط‌لوله ۳۶ اینچ احداث می‌شود که تا ۱۰ سال کمبود خوراک گاز طبیعی وجود نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در نیمه دوم پارسال با وصل شدن خط لوله تامین خوراک گاز پتروشیمی دماوند و مبین در منطقه عسلویه شرایط تامین خوراک اطمینان‌آور شد. اتصال گاز پتروشیمی پارس به شبکه مبین نیز یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از نوسان‌های گاز تامین‌کنندگان یوتیلیتی در منطقه عسلویه است.

بساق‌زاده درباره خوراک اتان، گفت: با وارد سرویس شدن واحد اتان فازهای ۲۰ و ۲۱ وضع تامین اتان بهینه خواهد شد. پیش‌بینی می‌کنیم که تا نیمه دوم امسال مازاد تولید اتان نیز داشته باشیم و مجتمع‌های الفینی می‌توانند ۲۰ درصد افزایش ظرفیت تولید دهند.

وی ادامه داد: پروژه طرح پالایش گاز بیدبلندخلیج فارس پیشرفت مطلوبی داشته و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس امیدوار است که این پروژه تا پایان امسال راه‌اندازی شود و تا زمان راه‌اندازی پتروشیمی گچساران، اتان تولید شده در این پروژه پشتیبان نیاز کل منطقه ماهشهر می‌شود.

مدیرطرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره اتیلن نیز گفت: نیمه دوم امسال مازاد اتیلن خواهیم داشت و با تکمیل شدن خط لوله اتیلن غرب از تبریز تا میاندوآب و فاز سوم این خط یعنی تا سیامکان می‌توان ادعا کرد که این خط لوله شاهرگ اتیلن در سراسر کشور خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی از رؤسای مجتمع‌ها خواست ضمن افزایش ظرفیت تولید نسبت به بهینه‌سازی تولید و ارتقای کیفیت مجتمع‌ها آینده‌نگری داشته باشند.

بساق‌زاده ادامه داد: مجتمع‌هایی با بیش از ۲۰ سال قدمت باید عملکرد مجتمع را بهینه‌سازی کنند، برای نمونه مجتمع پتروشیمی ارومیه در گذشته یک واحد معمولی بود که پس از واحد دوم سولفات آمونیوم، به دلیل کمبود اسید واحد اسید سولفوریک ساختند و پس از آن برای نخستین بار واحد سولفات پتاس را راه اندازی کردند که هم‌اکنون ۵۵ درصد پیشرفت داشته است و نیمه دوم امسال به مرحله تولید می‌رسد.

وی تصریح کرد: در زمینه لجستیک نیز اسکله‌ها و پایانه‌ها فعالیت مطلوبی کرده‌اند و بازسازی و افزایش راندمان اسکله بندر امام آغاز شده و ظرفیت بارگیری و ارائه خدمات به پتروشیمی‌ها گسترش یافته است.

مدیرطرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: پروژه‌های صنعت پتروشیمی به گونه‌ای تعریف شده‌اند که کل تولید صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۸ میلیون تن یعنی ۲.۵ برابر ظرفیت اسمی موجود خواهد رسید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز