خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

مجلس طرفدار نولیبرالیسم است/ مقدمه افزایش حقوق اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است/ حقوق بازنشستگان جوابگوی ۱۶ روز از هزینه‌های زندگی آنان است

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۱۴۱

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: وقتی به دولت یادآوری می‌کنیم که مطالباتش را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، فریاد برمی‌آرد و می‌گوید این چه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی در همایش نشان خدمت به قانون کار با اشاره به روز اول ماه می برابر با ۱۱ اردیبهشت (روز کارگر) گفت: در سال ۱۸۸۶ کارگران آمریکایی که مخالف لیبرالیسم اقتصادی بودند، برای رهایی از یوغ آن به میدان آمدند و به همه ما درس عبرت دادند. آنها مبارزه را از حضرت مسیح (ع) آموخته بودند چراکه باید یک مبارزه استمراری را شروع می‌کردند. این مبارزه بعدها تحت جنبش چارتیسم در انگلستان، اعلامیه فیلادلفیا و جنبش‌های کارگری در زمان انقلاب صنعتی و پس از آن ظهور یافت.

وی ادامه داد: به هر روی کارگران آمریکایی موفق شدند، ساعت کار خود را از ۱۶ ساعت به ۸ ساعت برسانند و شرایط مناسب کار را برای خود تثبیت کنند. در نتیجه این جنبش طبقه کارگر سال‌ها بعد سازمان جهانی کار به وجود آمد و حالا ما دستاوردهایی همچون مقاوله‌نامه‌های این سازمان را داریم که کشورهای عضو باید آنها را اجرایی کنند. این گونه کار شایسته برای همه محقق می‌شود.

این فعال حقوق کارگری با بیان اینکه ما به دین و مذهب کارگران آمریکایی کاری نداریم دفاع آنها از منافع طبقه کارگر برای ما مهم است، اظهار دشت: آنها به ما آموختند که می‌‌توانیم در برابر لیبرالیسم اقتصادی قد علم کنیم چراکه اگر این کار را نکنیم طومار ما را هم خواهند کشید. حالا باید نگاه آنها را در آن زمان سرلوحه کار خود قرار دهیم. باید ببینیم که چرا آنها در آن روز در مقابل گلوله‌های پلیس ایستادند و حاصل ریخته شدن خون آ‌نها چه بوده است.

صادقی افزود: این به ما کمک می‌کند که در روز کارگر احقاق حق خود را نه در شعار بلکه در عمل پیگیری کنیم و یک صدا در مقابل لیبرالیسم بایستیم و مطالبات معوقه خود را پیگیری کنیم. این گونه صلابت خود را فریاد می‌کنیم و به همه حالی می‌کنیم که خط قرمزهایمان چیست اگر طبقه کارگر سکوت پیشه کند قوانین را بر علیه‌اش می‌نویسند.

وی با اشاره به تصویب بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنها برای طبقه کارگر و اموال آنها نسخه می‌پیچند، باید بگویم که سازمان تامین اجتماعی بدهکار کسی نیست بلکه بزرگترین طلبکار دولت است. ما اگر سازمان تامین اجتماعی را درست برای آنها هجی کنیم می‌فهمند که این لقمه از گلویشان پایین نمی‌رود. همین حالا سازمان تامین اجتماعی سالی ۵۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مستمری می‌پردازد و ریالی هم از این بابت از دولت پول نمی‌گیرد لذا وقتی ما نتوانیم جایگاه سازمان تامین اجتماعی را به درستی برایشان تبیین کنیم آنها هم حد خود را نمی‌فهمند و دست‌اندازی می‌کنند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه دولت باید ملتفت باشد که بیش از ۱۵۲ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، خاطرنشان کرد: وقتی به دولت می‌‌‌گوییم بدهی‌ات را پس بده، فریاد می‌کشد که این مسلمانی نیست. تاکید دارم که دولت نمی‌تواند برخلاف اصل ۵۳ قانون اساسی و سایر اصول که دیوان محاسبات کل کشور بر آن صحه گذاشته است، منابع درمانی بیمه‌شدگان را از آن خود کنند ولو اینکه تنها در بودجه سال ۹۷ چنین پیش‌بینی شده باشد.

صادقی اضافه کرد: از طرفی ما می‌گوییم که منابع درمان ما به چه کار بیمه سلامت می‌آید، وقتی که طرفداران آن قادر نیستند یک دفترچه بیمه رایگان برای بیمه‌‌‌‌شدگان خود صادر کنند این درحالی است که سازمان تامین اجتماعی از زمان اجرای قانون الزام در سال ۶۷ دفترچه بیمه رایگان برای بیمه‌‌‌شدگان خود صادر می‌کرد حتی در دولت ستم‌شاهی هم برای بیمه‌‌شدگان دفترچه بیمه‌های رایگان صادر می‌شد.

وی با بیان اینکه جالب این است که درمان در بیمارستان‌های وزارت بهداشت برای بیمه‌‌‌شدگان سازمان تامین اجتماعی رایگان نیست و از آنها ۱۰ درصد فرانشیر می‌گیرند تا ما را به خود بدهکار کنند، ابراز داشت: اگر درمان از طریق بیمه سلامت رایگان است باید برای همه رایگان باشد. همین حالا وقتی به بیمارستان فیاض‌‌‌بخش مراجعه می‌کنیم. صفر تا صد خدمات درمان در داخل بیمارستان به بیمه‌شدگان تامین ارائه می‌شود. ما درمان شایسته ارائه می‌کنیم اما بیمارستان نور آقای قاضی‌‌‌زاده هاشمی برای همه چیز حتی برای یک سونوگرافی بیمار را به بیرون از بیمارستان ارجاع می‌دهد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه تصویب بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه آغازی بد و بدعتی خطرناک است، عنوان کرد: من می‌گویم آنهایی که موافق واریز منابع درمانی بیمه‌‌شدگان تامین اجتماعی به خزانه دولت هستند آش را با جایش می‌برند و این یعنی اینکه به این حد هم راضی نیستند و قرار نیست تنها برای یک سال منابع به خزانه‌داری دولت برود. آقای قاضی‌‌‌زاده هاشمی می‌گویند که چرا منابع شما نباید به خزانه بروند چرا بیمارستان ۳۰ هزار میلیارد تومانی شما نباید به خزانه‌داری دولت برود؟ چرا فقط تامین اجتماعی باید این بلا سرش بیاید؟ چرا مثلا منابع بازنشستگان صندوق نفت و صندوق شهرداری نباید به حساب خزانه‌داری دولت برود این نشان می‌دهد که این مجلس طرفدار نولیبرالیسم و  سرمایه‌داری است و قاعدتا باید از این تفکر پیروی کند. 

صادقی با بیان اینکه ما تاکید داریم که این جدایی آغاز به تاراج بردن سازمان تامین اجتماعی است، یادآور شد: امروز بحث افزایش حقوق بازنشستگان را هم داریم. ما می‌دانیم که سازمان تامین اجتماعی مشکلاتی دارد و آقای زدا برای پرداخت حقوق بازنشستگان چه دردسری دارد و با کلی کلاه به کلاه کردن می‌توانند حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند اما آقای زدا این حقوق به هیچ وجه کافی نیست. باید این حقوق را بیشتر کرد و این مقدمه‌‌اش اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است. 

وی ادامه داد: البته باید بگویم که همسان‌سازی به این معنا نیست که کسی که کمتر حقوق می‌گیرد، بیشتر از کسی که تا به حال بیشتر از وی حقوق گرفته حقوق بگیرد. مثلا قرار نیست کسی که تا الان زیر یک میلیون تومان حقوق می‌گرفت از حالا به بعد سه میلیون تومان حقوق بگیرد بلکه کسی که مثلا ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفت. حالا یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد و کسی که سه میلیون تومان می‌گرفت حالا مثلا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق بگیرد لذا باید واقعیت را آن گونه که هست به بازنشستگان منتقل کرد و برای آنها همه چیز شفاف باشد.

این فعال کارگری به افزایش ۱۹.۵ درصدی مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اشاره و بیان کرد: هنوز برای افزایش مستمری سایر سطوح به جمع‌بندی نرسیدیم. از طرفی دولت می‌گوید که باید بالاتر از تورم حقوق داد اما چقدر بیشتر، یک درصد، دو درصد... اما باید بگوییم که ما یک عقب‌ماندگی ۴۹ درصدی مزد و مستمری را از تورم داریم و همین حالا با حقوقی که سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان می‌پردازد تنها جوابگوی ۱۶ روز از هزینه‌های زندگی آنان است. 

صادقی افزود: ما همزمان علاوه بر اجرای نظام همسان‌‌‌سازی به یک نظام حمایتی مزدی هم احتیاج داریم البته باید اضافه کنم که همسان‌سازی مشروط به تامین منابع است اما باید این کار انجام شود حالا می‌تواند از طریق فروش سهام در بورس باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز