خبرگزاری کار ایران

معاون شرکت ملی نفت در نمایشگاه بیست و سوم نفت :

۸۰ طرح جدید شرکت نفت موجب اشتغال و رونق اقتصادی خواهد شد/ امضای 40 میلیارد دلار قرارداد نفتی تا پایان مهرماه

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۹۸۰

منوچهری گفت: مجموع ۸۰ طرحی که شرکت نفت در برنامه خود دارد می‌تواند موجب اشتغال و رونق اقتصادی کشور شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل در توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در مورد برنامه ها و قراردادهای آتی شرکت نفت گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال جاری سال پررونقی خواهیم داشت و این رونق به تدریج از طریق برنامه‌ها و قراردادهای زیادی ایجاد خواهد شد. به طوری که در زمینه قراردادهای بالادستی در سال گذشته شاهد امضای سه قرارداد بودیم و امیدواریم در آینده نزدیک چهارمین قرارداد را منعقد کنیم. البته پیش‌بینی ما این است که تا شهریورماه این قراردادها به عدد ۱۰ برسد. این به معنی فعالیت در ۱۵ میدان است.

وی ادامه داد: این ۱۰ قرارداد در شرایط تاریخی الزام خواهد شد و در راستای نگه داشتن تولید و افزایش میادین است که با همکاری نفت جنوب فلات قاره و نفت مرکز صورت خواهد گرفت.

منوچهری تصریح کرد: ما ۳۵ پروژه را براساس اهداف کمی مشخص کرده‌ایم که این ۳۵ پروژه تقریبا ۶ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که از منابع داخلی تامین خواهد شد و سعی می‌کنیم تا پایان شهریورماه آنها را به قرارداد تبدیل کنیم که می‌تواند زمینه رونق استخراجی باشد.

وی با اشاره به عنوان سال گفت: تعداد دکل‌های استفاده شده در این پروژه‌ها ۱۰۰ دکل خواهد بود که معادل دکل‌های آماده به کار است و این نشان از گستردگی برنامه ماست. این کار براساس حمایت از پیمانکاران داخلی، کالای ایرانی و ساخت ایرانی است که در راستای عنوان سال است به طوری که طبق دستورالعمل وزیر نفت اقلامی که برای اجرای پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند عمدتا در شرکت‌های ایرانی ساخته شده است.

وی با اشاره به این اقلام گفت: میله‌های جداری، توربین، لوله‌های نفت، شیشه‌های درون‌چاهی، خطوط انتقال سیستم‌های فراورشی جداسازی نمک، باید از شرکت‌های داخلی تهیه شوند و شرکت‌های خارجی موظف به اجرای آن هستند که بستر مناسب برای رونق بخش تولید داخلی است. البته در صورتی که تولید داخلی ظرفیت تولید اقلامی را نداشته باشد آن را از خارج تهیه خواهیم کرد.

منوچهری متذکر شد: برنامه‌ها و قراردادهای پیش رو کار بسیار گسترده‌ای است که می‌تواند ده‌ها هزار شغل را ایجاد کنند و اگر رخوتی در تولید داخل باشد می‌تواند آن رخوت را برطرف سازد. البته این محیط پویا در یک سال آینده به اوج خود خواهد رسید.

وی با اشاره به پروژه‌های پارس جنوبی گفت: امیدواریم پنج فاز خشکی از فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ و ۲۳ به مدار تولید اضافه شود همانطور که یک فاز دریایی فاز ۱۴ به مدار رسیده که ظرفیت آن ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز است و در سه ماه آینده ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به آن اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: در اوایل مهرماه تولید فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ و ۲۳ پنج میلیارد فوت مکعب گاز خواهد رسید و چیزی معادل ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی به تولید اضافه خواهد شد.

وی در مورد پروژه‌های دیگر گفت: پروژه فاز ۱۱ توسط توتال و شرکا به پروژه‌های اجرایی اضافه خواهد شد و میدان فرزاد B در پنج ماه آینده با شرکت هندی قرارداد منعقد خواهد شد. همچنین انتقال اتان از سایت یک به سایت دو پارس جنوبی به طول ۷۰ کیلومتر اجرایی خواهد شد و می‌تواند کمبود اتان را جبران کند.

منوچهری با اشاره به احداث پروژه در منطقه جاسک گفت:‌ امیدواریم در منطقه جاسک ۱۰ میلیون بشکه به ظرفیت کشور اضافه شود که با شرکت‌های داخلی در مرحله عقد قرارداد هستیم. طبق برآوردها این پروژه رقمی حدود سه میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که البته این مقدار تامین شده است تا زمینه اشتغال و رونق در منطقه ایجاد شود.

معاون مدیر عامل در توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به طرح‌های اقتصادی گفت: ۱۴ بلوک اکتشافی جدید برای واگذاری به شرکت‌های بین‌المللی به مناقصه گذاشته خواهد شد و همچنین طرح‌های EPCF است که شرکت‌های خارجی برای تقویت فشار و افزایش تولید تمایل به آن دارند.

وی در مورد پروژه‌های انتقال گاز به سایر کشورها گفت: بحث خط انتقال به عمان در مرحله طراحی است و امیدواریم شرکت‌های بین المللی در سرمایه‌گذاری این طرح سهیم باشند. همچنین انتقال گاز به دو منطقه عراق با پشتوانه کافی می‌تواند پتانسیل صادراتی را افزایش داده و نیاز وارداتی را کاهش دهد.

منوچهری در مورد اکتشاف نفت و گاز در دریای خزر گفت: با توجه به اینکه بخش ایران عمیق‌ترین بخش دریای خزر است پیچیدگی‌های خاصی دارد که در کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان این پیچیدگی‌ها وجود ندارد البته توجه ما بیشتر معطوف به میادین جنوب و مرکز کشور است که پتانسیل بالایی در آن داریم هر چند در ماه‌های اخیر توافقنامه همکاری با جمهوری آذربایجان منعقد شده است و مطالعات اقتصادی بر روی این میادین صورت می‌گیرد.

وی گفت: مجموع ۸۰ طرحی که شرکت نفت در برنامه خود دارد می‌تواند موجب اشتغال و رونق اقتصادی کشور شود.

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران درباره مذاکرات طرح توسعه فرزاد بی نیز گفت: پیش‌بینی می‌کنیم قرارداد این میدان هم طی پنج ماه آینده با شرکت  ONGCهند امضا شود. 

وی به انتقال خط لوله اتان از سایت 2 پارس جنوبی به سایت یک آن اشاره کرد و افزود: انتظار داریم این طرح تا سه ماه آینده تکمیل شود، این پروژه از جمله پروژه‌های استراتژیک در منطقه پارس جنوبی محسوب می‌شود، زیرا با تکمیل آن کمبود خوراک اتان در سایت 2 عسلویه از بین می‌رود و به این ترتیب حدود 10 پروژه در پارس جنوبی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در میدان‌های غرب کارون نیز خاطرنشان کرد: تکمیل طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، ضمن این که طرح 300 هزار بشکه‌ای واحد فرآورش این میدان نیز در شروع شده است. 

وی افزود: مجموعه این طرح‌ها شامل 80 پروژه می‌شود که شرکت ملی نفت ایران درگیر آن است و امیدواریم امسال خیزشی در این طرح‌ها به وجود بیاید؛ البته تعدادی از این طرح‌ها به اجرا نرفته است، اجرای برخی از طرح‌ها سرعت می گیرد و تعدادی از آنها تکمیل خواهد شد. 

منوچهری به اجرای طرح‌های عمران مناطق نفتخیز نیز اشاره کرد و افزود: عموما 3 تا 4 درصد اعتبارات  شرکت ملی نفت ایران براساس قانون بودجه و تکلیف مجلس شورای اسلامی و دولت در قالب طرح‌های عمرانی شامل بیمارستان، راه و... در حال انجام است. 

وی ابراز امیدواری کرد که با این حجم از کار نه تنها تولید نفت و گاز کشور حفظ شود، بلکه ظرفیت تولید نیز ارتقا یابد و وابستگی ایران به سوخت مایع کمتر شود. این موضوع سبب افزایش ظرفیت صادرات گاز ایران به کشورهای منطقه خواهد شد. به نحوی که ایران از پشتوانه کافی  برای صادرات گاز برخوردار خواهد شد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز