خبرگزاری کار ایران

مصطفی قانعی خواستار شد:

کاهش مصرف کودهای شیمیایی و استفاده از کودهای زیستی/ باید زیست فناوری را در اقتصاد جایگزین کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۸۶۶

مراسم افتتاح شبکه شمس در سالن شیخ بهایی معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مراسم افتتاح شبکه شمس(شبکه محصول سالم) امروز بعد از ظهر شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و محمدعلی ملبوبی رئیس کارگروه ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و انجمن صنفی تولیدکنندگان کود آلی و زیستی کشاورزی در سالن شیخ بهایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

در این مراسم قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: توسعه فناوری مربوط به زیست فناوری از اهداف ستاد توسعه است و هدف ما این است که ۳ درصد بازار جهانی را به ایران اختصاص دهیم اما در حال حاضر تنها نیم درصد از آن محقق شده که فاصله جدی با این هدف داریم.

وی افزود: برای این کار رویکردی از طرف دولت مشخص شده که ما نقش تنظیم‌گری، هدایت و هماهنگی را انجام می‌دهیم تا در نتیجه اقتصاد و سلامت محقق شود.

قانعی تصریح کرد: اگر بخواهیم اقتصاد را مقطعی پیگیری کنیم ممکن است به سلامت ضرر وارد شود. در جنگ تحمیلی ۵۰ هزار نفر مصدوم شیمیایی داشتیم اما امروزه ما هر روز یک نفر را با سموم دفع آفات شیمیایی می‌کنیم. ما از مردم درخواست کردیم موسسات حمایت از بیماران سرطانی را تاسیس کنند. البته دولت و بخش عظیمی از این پروژه را پرداخت کرد.

وی درباره اطلاع‌رسانی برای سلامت و رفع سرطان عنوان کرد: برای سرطان با سیگار می‌شود اطلاع‌رسانی کرد اما برای سموم و تغذیه باید دولت اطلاع‌رسانی کند تا مردم از آن آگاهی یابند. وزارت بهداشت تنها جوابی که می دهد این است که هرچه بسته‌بندی نشود به ما مربوط نمی‌شود و نمی‌توانیم محصولات فله‌ای را نظارت کنیم. این در حالی است که با تمام قوانین وضع شده تاکنون هیچ مشکلی رفع شده است.

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری گفت: ما در این ستاد خواستاریم تا مصرف کودهای شیمیایی هرچه بیشتر کاهش یابد و از کودهای زیستی و زیست مهارگرها استفاده شود اما به این خاطر که توسعه محصول انجام نشده این موضوع هم توسعه پیدا نکرده است. دولت هم مکانیزم قیمت‌گذاری را پیگیری کرده و این باعث شده افزایش محصول به هر نحوی انجام شود و کشاورزان خود را متولی سلامت نمی دانند.

وی افزود: تغذیه تلفیقی و رتبه‌بندی محصولات در دستور کار و در مراحل تصویب قرار گرفته است. ستاد توسعه زیست فناوری زیست مهارگرها را به جای سموم شیمیایی دفع آفات برای غذای سالم به کشاورزان پیشنهاد می‌کند تا محصول و غذای سالم و عاری از سموم به بازار عرضه شود. باید زیست فناوری را در اقتصاد جایگزین کنیم و برای این کار به یک شبکه و به یک تیم نیرومند نیاز داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز