خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

انتقاد از دولت مد شده/ هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد/ روغن به اندازه کافی وجود دارد/ اعتماد و همدلی بین مردم و مسئولان کمرنگ شده است

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۴۵۵

فاضلی در خصوص حضور خود در انتخابات اتاق اصناف ایران گفت: فضا خیلی آلوده است ضد اخلاق حاکم شده است قرار بود ما ارزش‌ها را حاکم کنیم اما امروز فساد رانت و ضداخلاق حاکم شده و همه مقصر هستیم. رویکرد سیاسی من مشخص است اما در حوزه دفاع از رهبری و حاکمیت کم نخواهد گذاشت.

در آستانه انتخابات اتاق اصناف ایران، ایلنا میزبان علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران و تهران بود. وی با بیان اینکه مانع راه‌اندازی دوباره سیستم تعزیرات به بهانه احتکار و گران فروشی شده است گفت: امروز بنادر و گمرک‌های ما مملو از جنس است به گونه‌ای که حتی امکان فاسد شدن آنها وجود دارد اما ارزیاب نمی‌داند به کدام ارزی محاسبه کند و کالا را ترخیص کند بنابراین ما مشکلی بابت کمبود کالا در بازار نداریم.به اعتقاد فاضلی امروز اعتماد و همدلی بین مردم و مسئولان کمرنگ شده است که برای خروج از شرایط پیش‌رو احیای این اعتماد ضروری است. فاضلی همچنین نصب صندوق‌های مکانیزه را یکی از راهکارهای موجود برای مبارزه با فساد و قاچاق می‌داند.

 

جناب فاضلی صحبت‌هایی که در مورد شما می‌شود و بعضا انتقادهایی که می‌شود بر این محور است که شما مدافع منافع دولت هستید تا اصناف و اجراکننده سیاست‌های وزارت صنعت در اتاق و همین امر سبب شده که منافع دولت به اصناف ارجحیت داده شود؟

بگذارید اول شرایط خودم را در اتاق تشریح کنم ،من تنها هستم و واقعا یار برای کار کردن ندارم من 6 نفر فرد مطمئن دارم که امکان اینکه همیشه در تهران باشند و به من کمک کنند وجود ندارد. پس بیشتر وظایف اتاق به عهده من است و دائما با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در ارتباط و تعامل هستم. من در زندگی به یاد ندارم که بعد از نماز صبح خوابیده باشم و هر روز ساعت 6:30 در اتاق هستم. دوستان توقعات بیش از اندازه دارند. این روزها مد شده که همه از دولت انتقاد کنند. من هم انتقادات زیادی دارم نه فقط به دولت بلکه به خیلی از نهادها. من در آخرین اجلاس اتاق اصناف در مشهد به صراحت بیان کردم و حتی بابت آن سیلی هم خوردم که به دولت اجازه دخالت در انتخابات را نخواهم داد همچنین نام نهادهای مقدسی را هم بردم و گفتم به آنها اجازه حضور و دخالت نخواهم داد. البته حتما آنها دخالت نخواهند کرد اما من پیشگیری می‌کنم در باب دولت، دوستان من جهالت می‌کنند. من بدون همکاری و حمایت دولت نمی‌توانم حرفی برای گفتن داشته باشم. اولا قانونگذار برای من تعیین تکلیف کرده که مصوبات هیات نظارت و دولت برای اتاق اصناف لازم الاجراست و استنکاف از آن برابر با عزل است. پس من مکلف هستم و به این نمی‌گویند سرسپردگی. بعد آنچه من در تعامل به دست آوردم دولت به دست نیاورده. من به نفع اصناف جلوی مصوبات هیات وزیران در هجمه به اصناف را گرفتم که این امر بارها صورت گرفته مثلا مصوبه‌ای بوده که حمل و نقل شهری از اصناف به شهرداری‌ها واگذار شود. تعامل من با معاون اول رئیس جمهور سبب شد که جلوی این مصوبه گرفته شود مطابق مصوبه دیگر تمام اتحادیه‌های تحت سیطره صنعت گردشگری براساس مصوبه هیات وزیران در سال 91 باید به سازمان میراث فرهنگی واگذار می‌شد این تعامل ما بود که جلوی آن گرفته شد و یا برابر مصوبه دولت بابت هر تراکنش 120 تومان از واحد صنفی اخذ باید می‌شد اما توانستیم جلوی آن را نیز بگیریم. حالا من دولتی هستم یا دولت طرف من است. این روزها که بحث انتخابات داغ است دوستان رقیب چیزی ندارند بگویند دوستانی که قبل از من عهده‌دار مسوولیت بودند نمی‌گویم که اصناف را به باد فنا دادند ولی هزینه های زیادی برای اصناف درست کردند. قانون نظام صنفی که امروز این همه مشکل برای اصناف به وجود آورد، حاصل کار آنهاست حاصل تعامل آنها با دولت احمدی‌نژاد جز واردات چه بوده است.

این در حالی است که رهبر انقلاب بارها در این خصوص هشدار دادند، آنها بی‌انصافانه حرف می‌زنند اما ما اخلاق‌مداریم و نمی‌خواهیم در این زمان علیه آنها حرف بزنیم برای من قانونگذار یک جایگاه قانونی مشخص کرده که من از محل این جایگاه قانونی به نفع اصناف مسائل و رانت‌هایی را گرفتم که بخشی از آنها را بیان کردم.

امروز اتحادیه‌ها صنفی صاحب جایگاه ارزی شده‌اند

در آن زمان که من نبودم در اجرای بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها بیشترین ضربه به اصناف وارد شد تحت عنوان انتقال صنایع آلوده به خارج از شهر ، من با کمک همین دولت جلوی اجرای شتاب‌زده این مصوبه را گرفتم استدلال من این بود که اگر قرار است این کار اجرایی شود باید علمی صورت بگیرد. اگر قرار است به سمت توسعه و بهبود کیفیت در کالاهای داخلی حرکت کنیم یقینا باید شهرک‌های تخصصی ایجاد کنیم اما قبل از آن باید زیرساخت‌ها را مهیا کنیم. من در آیین‌نامه این انتقال استفاده از نظام بانکی را اضافه کردم. این ها همه حاصل تعامل است شما حتما شنیده‌اید که برای بنگاه‌های کوچک و متوسط ارز در نظر گرفته شود و به آنها ابلاغ شده امروز اتحادیه‌ها صنفی صاحب جایگاه ارزی شدند. اما من به دوستانم گفته‌ام اگر هیچ کاری نکرده باشم اما این کار را انجام داده‌ام که امروز همه نگاه‌ها به سمت اتاق اصناف باشد 6 سال پیش هیچ نهاد یا ارگانی به اتاق اصناف نگاه نمی‌کرد.

مانع راه‌اندازی دوباره سیستم تعزیرات به بهانه احتکار و گران فروشی شدم

این نشان می‌دهد که ما توانستیم دوباره جایگاه اصناف را به دست آوریم همین یک کار برای من کفایت می‌کند من بیشترین تعامل را با نیروی انتظامی در اجرای مفاد 27 و 28 در جهت تنظیم و امنیت بازار دارم. این روزها که بازار آرام است حاصل همین تعامل است با بسیج و سپاه همکاری دارم آن وقت به من می‌گویند فلانی پادگانی است. این جایگاه مکلف است که این تعامل ها را به نفع بنگاه‌ها استفاده کند اما برخی به نفع خود استفاده می‌کنند.

در جلسه شنبه شورای اقتصاد شاید کمی با جسارت با رئیس جمهور صحبت کردم، برخی می‌خواستند با تعبیر وجود احتکار و گران فروشی در بازار دوباره سیستم ورود تعزیرات به بازار را راه بیندازند. خب من با استدلال صحبت کردم و با تعاملی که وجود دارد گفتم وقتی اصناف و اتحادیه‌ها وجود دارند دلیلی ندارد که تعزیرات به بازار ورود کند پس این تعامل به نفع اصناف شد. به این نمی‌گویم دولتی بودن بلکه من دولت را به سمت اصناف آوردم و آن را ملی کردم.

 

قرار بود ارزش‌ها را حاکم کنیم اما امروز فساد رانت و ضداخلاق حاکم شده و همه مقصر هستیم

آیا جریان‌های سیاسی به انتخابات ورود کرده‌اند؟ اصلا نگاه سیاسی وجود دارد؟ جناب فاضلی آیا از سمت گروه‌های سیاسی تحت فشار هستید؟

خیر، من از سوی هیچ گروهی تحت فشار نیستم همه خط و نگاه من را می‌شناسند و نمی‌توانند من را تحت فشار قرار دهند. من با همه در تعامل هستم اما اینکه این جایگاه را شوهر بدهم انجام نخواهم داد اتاق باید مقتدر و مستقل باشد من اجازه ورود غیر را ندادم هر چند سیلی خوردم، ترور شخصیتی کردند اما برای من مهم نیست. متاسفم که برخی از سایت‌ها که در حوزه خبری کار می‌کنند و وابسته به مقدس‌ترین نهادها هستند علیه من چیزهایی می‌نویسند که دروغ محض است. خیلی پرونده‌ها برای من درست شد خیلی جاها من را بردند، گله نکردم و نمی‌کنم من سرباز این نظام هستم ،ما چهار برادر در جنگ بودیم که بین آنها من سالم ماندم تا شاهد این اتفاقات باشم. والله اگر فشارها نبود خدا را شاهد می‌گیرم به هیچ عنوان شرکت نمی‌کردم. فضا خیلی آلوده است ضد اخلاق حاکم شده است قرار بود ما ارزش‌ها را حاکم کنیم اما امروز فساد رانت و ضداخلاق حاکم شده و همه مقصر هستیم. رویکرد سیاسی من مشخص است اما در حوزه دفاع از رهبری و حاکمیت کم نخواهد گذاشت. من بچه آخوندی بودم که با کشاروزی زندگی کردم. نازپرورده نیستم پس بگذارید هر چه می‌خواهند بگویند. من کم نمی‌آورم من به این چیزها توجه نمی‌کنم نگاه من به سمت بازار است تا صدمه‌ای به بازاری تولیدکننده و مصرف‌کننده وارد نشود. حالا سوال این است که چرا همه این اتفاقات در چهار ماه اخیر صورت گرفته و چرا چهار سال پیش نبوده چون جایگاه اتاق اصنافی که ما به کمک امام زمان تعریف کردیم آن‌قدر رفیع شده که آقایان به هوس افتادند و می‌خواهند فتح خیبر کنند. من باور دارم که مردم دست آنها را کوتاه خواهند کرد.

برای مبارزه با فساد و قاچاق باید صندوق‌های مکانیزه را نصب کنیم

صندوق مکانیزه شاید بزرگ‌ترین تحول را در اصناف به وجود می‌آورد و بسیاری از حاشیه‌های اصناف و ممیزان مالیاتی را حل می‌کرد. سرنوشت آن به کجا رسید؟

با توجه به نزدیکی انتخابات اتاق اصناف نمی‌خواهم خیلی به این موضوع بپردازم اما اگر بخواهم اشاره‌ای کنم این است که در برنامه پنجم توسعه تجهیز بنگاه‌های کشور به صندوق‌های فروشگاهی جزو الزامات بوده هر چند آن دولت تمام شد و هیچ اتفاقی صورت نگرفت.

در قانون نظام صنفی هم بر این امر صراحت کامل دارد منتها قانون گذار بعضی موقع‌ها به این امر توجه نمی‌کند اینکه من این قانون را گذاشتم باید زیرساخت‌ها را نیز فراهم کنم. نکته دیگر آنکه نگاه دولت‌ها نیز به این موضوع متفاوت است دولت قبل مصر به انجام این کار بود منتها شکل آن را درست اجرا نکرد با شورای اصناف وقت تفاهم نامه نوشت و 29 رسته صنفی را مشمول این طرح کرد اما مشخص نشد تعریف نرم افزاری و سخت افزاری چگونه باشد آموزش آن چگونه باشد تا دیروز بازاریان ما با چرتکه و ماشین حساب کار می‌کردند الان بلد نیستند با این نرم افزارها کار کنند متاسفانه کسی فکر اینها را نکرد.بعد بر اساس همان تفاهم نامه کسانی که این کار را انجام ندهند مشمول جریمه می‌شوند وقتی من آمدم با این مواجهه شدم.

من اعتقاد راسخ دارم اگر می‌خواهیم به سمت شفاف‌سازی حرکت کنیم و با قاچاق مبارزه کنیم باید این صندوق‌ها را نصب کنیم ولی هر چه من به این در و آن در زدم کمتر جواب گرفتم

آیین نامه صندوق ها باید سال 91 اعلام می‌شد اما سال گذشته ابلاغ شد. در ماده 15 این آیین نامه بخش سخت افزاری و نرم افزاری به عهده سازمان امور مالیاتی است اما اجرای آن معلوم نیست فقط گفتند مؤدی خب حالا این اتاق اصناف است یا سازمان صنعت و معدن بعد گفتند دوباره برای این قسمت قانون را ببریم مجلس. من تلاش کردم این قانون اجرا بشود حتی منجر به تشکیل پرونده برای من شد.

برخی به فکر این هستند که دولت سقوط کند و خودشان دولت را به دست بگیرند

آمریکا از برجام خارج شد و گروهی در داخل خوشحال شدند از طرف دیگر مردم نگران تکرار سال‌های 92-90 هستند از این هراس دارند که دوباره در بازار کالا کم شود امنیت بازار مساله مهمی است، آیا اتاق اصناف می‌تواند بازار را کنترل کند؟

آمریکا با برجام و بی‌برجام زهرش را به ما می‌ریزد این کشور از ابتدای انقلاب در کدام جریان ما را راحت گذاشت؟ از جنگ کردستان تا جریان طبس و جنگ تحمیلی، من بیرون رفتن آمریکا را فرصت می‌دانم اما گرفتاری ما این است به جای اینکه آمریکا را هدف قرار دهیم خودمان همدیگر را هدف قرار می‌دهیم من در جلسه‌ای که دوستان دلواپس هم حضور داشتند گفتم و الله دشمن ما دولت نیست این دولتی است که بعد از رای مردم از سوی مقام معظم رهبری تنفیذ شده اینها به فکر این هستند که دولت سقوط کند و خودشان دولت را به دست بگیرند فکر نمی‌کنند اگر این حرکت عملیاتی شود آسیبش به همه می‌رسد این را من نمی‌گویم صحبت رهبری است.

کمبودی در تامین و عرضه در بازار نداریم

در خصوص بازار ما هیچگونه کمبودی نه در تامین و نه در عرضه داریم فشارهای آمریکا ممکن است به برخی هم پیمان‌هایش تسری پیدا کند پس این موضوع را کتمان نکنیم شاید روزهای سختی را در پیش داشته باشیم من به یاد دارم روزهای سختی که کسی فکر نمی‌کرد این انقلاب کمر راست کند البته آن موقع همدلی بیشتر بود. زمانی که در سال 60 ما اعزام شدیم 3 روز در سنندج معطل بودیم که یک کلاشینکف به ما بدهند آن زمان اگر می‌خواستیم قطعه‌ای بخریم باید پول نقد در جیب می‌گذاشتیم و به بازار سیاه می‌رفتیم این در حالی بود که شوروی به عراق میگ و سوخو می‌داد فرانسه سوپر استاندارد می‌داد حالا ما از آن موقع ضعیف‌تریم؟ یا الان اجماع جهانی علیه ما بیشتر شده است؟

نیازمند اعتماد و همدلی هستیم

ما فقط به یک چیز احتیاج داریم اعتماد و همدلی و همین. ما متاسفانه اقتصاد را مردم محور نکردیم من خدمت یکی از دوستان امام بودم و از ایشان نقل می‌کنم رئیس دولت وقت خدمت امام آمدند و گفتند تا دو هفته دیگر وضعیت انبارهای ما بحرانی می‌شود امام نگاه معناداری به ایشان کردند و گفتند چرا این موضوع را به من می‌گویید به مردم بگویید آمدند به مردم گفتند ظرف 72 ساعت انبارها پر شد.

اگر دنبال این باشیم که ما خودمان هستیم و دست روی زانوی خودمان باشد می‌توانیم از این برهه گذر کنیم.

اما اگر الان اعلام شود انبارها خالی است شاهد حضور پررنگ مردم در بازار برای خرید و انبارکردن کالاها خواهیم بود؟

خب این یعنی آن اعتماد بین مردم و مسئولین کم شده است و باید برگردیم این اعتماد را ایجاد کنیم شنبه در جلسه شورای اقتصاد اعلام کردند بازار نمی‌فروشد و استنکاف می‌کند من به عنوان مسئول بازار گفتم شما 97 درصد بازار که دارند کار می‌کنند و درست رفتار می‌کنند نمی‌بینید اما این چند تا مغازه را می‌بینید در حالی که اتحادیه‌های صنفی حضور پیدا می‌کنند و اجازه یک ثانیه خلل در روند عادی بازار را نمی‌دهند. چرا اینها را نمی‌بینیم. بله برخی کالاها از طریق سیستم انتقال بدون ارز وارد می‌شد الان فروشنده آن سردرگم است نمی‌داند تکلیف چیست. این هم وجود دارد که چهار نفر نیز تخلفات انجام دهند امکان دارد دشمن در بازار ایران نیز نیرو داشته باشد اما برخورد ضربتی شرط عقل نیست باید خود اتحادیه‌ ها را مامور کرد که با آنها برخورد کنند. نتیجه آن می ‌شود که امروز این وضعیت خیلی کمتر شده ما سیستم ارزی را برای اصناف تعریف کردیم و الان مشکل تخصیص ارز وجود ندارد.

بنادر و گمرک‌های ما مملو از جنس است

امروز بنادر و گمرک‌های ما مملو از جنس است حتی امکان فاسد شدن آنها وجود دارد اما ارزیاب نمی‌داند به کدام ارزی محاسبه کند و کالا را ترخیص کند دولت یک جراحی سنگین کرده و خونریزی قطع شده اما هنوز خون آبه مانده است. این بازار با کمبود مواجه نیست. دیشب به من زنگ زدند که در خرمشهر دیگر جا نیست کالا را نگه داریم برای ترخیص فکری بکنید. الان انبارهای ما پر است کالای در راه زیاد داریم گشایش اعتبار ما در این دو ماهه بی‌سابقه است پس کمبودی نداریم اما رکود داریم.

هر کس که منابع درآمدی دارد باید مالیات بدهد

- اتحادیه قنادان بارها اعلام کرده ما روغن نداریم و در بازار قیمت‌ها چند برابر شده است؟

ابدا، شما از جانب من اعلام کنید من به تمام قنادی‌های تهران اعلام کردم که من به شما شکر، روغن و تخم‌مرغ می‌دهم قیمت‌ها را افزایش ندهید گفتند آقا ما خریدیم و انبار کردیم گفتم چقدر می‌خواهید گفتند برای تهران 30 هزار تن من گفتم 100 هزار تن می‌دهم. اینکه ما بیایم برای سودجویی خودمان بازار را متشنج کنیم درست نیست. اگر ما خودمان به خودمان ضربه نزنیم دشمن نمی‌زند. من به رقبای انتخاباتی گفتم شما را به حضرت عباس این شعارها را ندهید که اصناف مالیات ندهند اگر اینطور شود پس دولت چکار کند.

هر کسی که منابع درآمدی دارد باید مالیات بدهد. کارمند و کارگر به اندازه دستمزدش دارد مالیات می‌دهد بیاییم با دولت درست صحبت کنیم.

بگوییم در زمان رکود 86 درصد از بنگاه‌های کوچک و متوسط آسیب دیدند افزایش مالیاتی برای آنها سم است نیروی کار آنها بیکار می‌شود . برای آن 14 درصد نیز براساس خرد و عقل یک کارگروه، مالیات افزایش پیدا کند نه ممیز، بعضی‌ها شعار پوپولیستی می‌دهند می‌گویند فروشگاه‌های زنجیره‌ای حق اصناف کوچک را می‌خورند. خب شما نتوانستید اینها را با تکنولوژی روز هماهنگ کنید اینطور شد. امروز دوباره دارید همان کلاه را سرش می‌گذارید تا یک رای بگیرید. ما بپذیریم تجارت در حوزه الکترونیک و فضای مجازی در دنیا رشد داشته، ایران هم جزو دنیاست وزارت ارتباطات گفت تجارت در حوزه الکترونیک حوزه ماست ما با تعامل یا دولت توانستیم این را صنفی نگه داریم و اتحادیه برای آن تشکیل دهیم.

من نمی‌گویم این بازار همان بازار سال 53 است. نسل سوم مستقر شده اما بازاری نیست که با نظام و رهبری قهر کند. اکثریت اتحادیه و اصناف این را می‌فهمند اما اقلیتی هستند برای رسیدن به صندلی این شعار ضددولت و ضدنظام می‌دهند و می‌گویند تنفس مالیاتی بدهید این تنفس برای بنگاه‌های آسیب دیده است.

مملکت که نباید پول خوشگذرانی یک عده در خارج از کشور را بپردازد

گردش 30 هزار میلیاردی و 70 درصد واردات در این شبکه صورت می‌گیرد. خب این ها همه مالیات ندهند. کارگر مالیات ندهد پس کشور چطور اداره شود. اینها حرف ضدانقلاب است بله در حمایت از تولید داخلی باید نظام پولی بانکی حمایت کند اما این سیستم حمایت‌گر نیست بهره 18 درصد حمایت‌گر نیست همین که دولت می‌گوید من می‌خواهم خودم را کوچک کنم و بخشی از اختیارات را به مردم واگذار کنم خب انجام بدهد 6 سال گذشت ،ما اینها را می‌گوییم اما با زبان ملایم به مجلس گفتیم اگر در حال جهاد اقتصادی هستیم دستورالعمل‌ها هم باید اینطور باشند اما من به عنوان یک تولیدکننده با سابقه 49 سال اینها را نمی‌بینم. مثلا بگوییم آقای تولیدکننده ما امسال از شما مالیات نمی‌گیریم یا آقایی که فقط کالای ایرانی می‌فروشی من اینقدر تخفیف مالیاتی می‌دهم یا دوتا کارگر را از بیمه معاف می‌کنم من اینها را نمی‌بینم هر چه سیاست وجود دارد تنبیهی است.

مملکت که نباید پول خوشگذرانی یک عده در خارج از کشور را بپردازد. برای چه سه میلیون نفر در سال فقط به یک کشور همسایه سفر کنند و ارز کشور را به آنجا می برند ما جاذبه‌های توریستی را مدیریت نکردم که این پول‌ها آن ور می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز