خبرگزاری کار ایران

بیش از ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم‌‌های نوین آبیاری مجهز شد

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۵۵۴

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال گذشته بیش از ۲۸۰ هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغات کشور اجرا شده است.

به گزارش ایلنا، علی‌مراد اکبری در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبیاری نوین سازمان جهاد کشاورزی استان قم، اظهار داشت: توسعه روش‌های مدرن آبیاری، برای بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش کارایی و بهره‌وری در مصرف آب، یکی از روش‌هایی است که در کشور پیگیری می‌شود.

وی افزود: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب در مرحله اول اجرای سیستم‌های آبیاری میکرو و در مراحل بعد سیستم‌های کلاسیک و سایر سیستم‌های کم‌فشار است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که منابع مالی اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را از دو محل تامین شده است، افزود: با اذن رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی ۲۵۰ میلیون دلار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه روش‌های مدرن آبیاری قرار گرفته شده و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان نیز از محل منابع عمومی دولت به این امر اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در مجموع با حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌توانیم بالغ بر ۲۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در کشور اجرا کنیم.

اکبری با تاکید بر این که مدیریت منابع آبی جزو برنامه‌های دولت است، خاطر نشان کرد: طی چند سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری برای تنظیم، مهار و توزیع منابع آبی در کشور هزینه شده و حدود یک میلیون هکتار نیز در دست اجرا داریم و این نشان می‌دهد که دولت عزم راسخی را برای مدیریت مصرف منابع آب در کشور به کار گرفته است.

معاون وزیر در امور آب و خاک، با بیان این که استان قم یکی از استان‌های پیشتاز در توسعه روش‌های مدرن آبیاری در بخش کشاورزی است، گفت: در بازدید از چند مزرعه در استان قم، عملکرد مجموعه سازمان جهاد کشاورزی در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در این مزارع رضایتبخش است.

وی تصریح کرد: در یک مزرعه گندم که با روش «تیپ» آبیاری شده با حدود دو هزار و ۶۰۰ متر مکعب مصرف آب بین ۷ تا ۸ تن گندم در هکتار تولید شده که نشان می‌دهد کارایی روش‌های نوین آبیاری بسیار بالاست و می‌‌توانیم بحران آب در کشور را با این روش مدیریت کنیم.

اکبری با تاکید بر این که استان قم در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری خیز بسیار خوبی برداشته است، خاطر نشان کرد: تا قبل از سال ۹۲ متوسط اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان قم حدود ۷۵۰ الی ۸۰۰ هکتار در سال بود که این میزان در سال گذشته به بالغ بر ۴ هزار هکتار رسید و امسال نیز اجرای ۵ هزار هکتار سیستم نوین آبیاری در استان قم در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به این که در بحث تامین منابع مالی اجرای سیستم های نوین آبیاری در استان قم هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، گفت: هر گونه برنامه‌ای برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان قم عملیاتی شود، منابع مالی آن در مرکز تامین خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد عزمی که در استان قم برای اجرای سیستم های نوین آبیاری ایجاد شده در سایر نقاط کشور نیز ایجاد شود تا بتوانیم در اقصی نقاط کشور به خصوص در مناطق کم آب و در فلات مرکزی منابع آبی را مدیریت کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز