خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

به ترحم اروپایی‌ها نیاز نداریم/ سیاست تنش زدایی، ارز را از خانه‌ها به سمت بانک‌ها سوق می‌دهد/ مشکلات مدیریتی را با واگذاری صنایع می‌توان حل کرد

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۱۴۲

یک استاد دانشگاه گفت: استراتژی کشور را باید خود ما تعیین کنیم و نیازی به تعیین استراتژی از سوی اروپایی‌ها نداریم. ما به شدت نیازمند صنایع بزرگ هستیم و نه صنایع کوچک که در بهترین حالت می‌توانند به عنوان پیمانکار صنایع بزرگ عمل کنند.

محمد قلی یوسفی ( استاد دانشگاه و کارشناس صنایع) در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر برجام بر صنایع ایران گفت:‌ صنایع کشور در طول چهل سال گذشته با مشکلات جدی رو به رو بوده‌اند که نیاز به نوسازی، بازسازی و تجدید ساختار دارند.

وی ادامه داد: این صنایع در اوایل انقلاب برای  پا گرفتن  به دولت واگذار  شدند و اگر هم به بخش خصوصی واگذار شدند این واگذاری‌ها به درستی صورت نگرفته است. سیاست های کلی کشور در چهل سال گذشته هم  به گونه‌ای نبوده است که این صنایع را گسترش دهیم. 

وی خروج امریکا از برجام را علامت جدی دانست و افزود: صنایع ایران به شدت تشنه تکنولوژی و سرمایه خارجی هستند که کشورهای اروپایی قادر به پوشش آن نیستند و نباید با این موضوع برخورد احساسی صورت بگیرد، ما باید از پیشرفت کشورهایی که قطب اقتصادی دنیا هستند در راستای پیشرفت‌های خود استفاده کنیم و مشکلات خود با دنیا را بدون واسطه حل و فصل کنیم.

این استاد دانشگاه در مورد حمایت اروپایی‌ها از صنایع متوسط وکوچک برای کاهش تاثیر تحریم‌ها گفت: استراتژی کشور را باید خود ما تعیین کنیم و نیازی به تعیین استراتژی از سوی اروپایی‌ها نداریم.  ما به شدت نیازمند صنایع بزرگ هستیم و نه صنایع کوچک که در بهترین حالت می‌توانند به عنوان پیمانکار صنایع بزرگ عمل کنند.

وی متذکر شد: کشور ما نیاز به تکنولوژی دارد نه ترحم اروپایی‌ها. نباید فرموش کرد ایران  یک کشور  بزرگ و متمدن است که می‌تواند مشکلات خو د را از طریق  گفتگو حل و فصل کنند.

یوسفی در مورد راهکارهای انتقال ارز خانگی به سمت تولید گفت: برای این کار هیچ راهکاری وجود ندارد و نباید به دنبال هزینه‌های  بالا باشیم و باید اقداماتی کرد که مردم با مشاهده کاهش سودآوری این فعالیت‌ها، منابع خود را به بانک‌ها انتقال دهند.

وی ادامه داد: با تنش زدایی می‌توان ارزش دلار در مقابل ریال را کاهش داد که این خود باعث خروج ارزی خانگی می‌شود، در غیر این صورت اوضاع با ایجاد تلاطمات و تنش‌ها شدیدتر خواهد شد.

این کارشناس صنایع  کمبود نقدینگی در صنایع را مشکل بزرگ ندانست و گفت: مهمترین مشکل صنایع پول درمانی و ریال درمانی نیست بلکه  تکنولوژی و قطعات است. صنایع ما فرسوده، مستهلک  و مربوط به دهه چهل است.

وی تصریح کرد:‌ صنایع ایران مشکلات فنی را باید از طریق تکنولوژی بر طرف کنند و مشکلات مدیریتی را  با واگذاری می‌توان حل کرد که نیازمند شفافیت و حقوق مالکیت است و نباید با فرافکنی به دنبال تحولات بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز