خبرگزاری کار ایران

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی:

پیشنهاد افزایش قیمت سوخت در قبال کاهش تعرفه ورود خودرو / آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای سه درصد افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۴۱۱

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در برنامه مبارزه با خودمحوری باید قیمت سوخت افزایش و تعرفه ورود خودرو کاهش یابد گفت: در سال گذشته تعداد تلفات جاده‌ای ۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری تشریح استراتژی‌های بخش حمل و نقل با اشاره به جزئیات این سند اظهار داشت: محل استراتژی‌های حمل و نقل چند روز گذشته از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد و این سند ما را به هدف نهایی در بخش حمل و نقل می‌رساند.

وی با بیان اینکه تضمین استراتژی‌های حمل و نقل باید توسط سازمان‌های مرتبط به اجرا برسد، گفت: وقتی از مبارزه با خودرومحوری و رشد حمل و نقل عمومی حرف می‌زنیم نباید در این شرایط تولید خودرو افزایش یابد.

وی با اشاره به اولویت‌های حمل و نقلی در وزارت راه و شهرسازی گفت: اختصاص بودجه باید متناسب با اولویت‌ها باشد و وقتی که شعار می‌دهیم حمل و نقل ریلی در اولویت است بودجه بخش جاده‌ای افزایش یابد.

وی افزود: در حال حاضر در بخش حمل و نقل عمومی ریل در اولویت قرار دارد و پس از آن حمل و نقل هوایی و جاده‌ای قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کمیته پیاده‌سازی استراتژی‌های ترانزیت تشکیل شده است، گفت: راهبردهای این کمیته باید به تصویب برسد و نمی‌توان برای تمام موضوعات یک نسخه واحد پیچید و به همین دلیل شورای ترانزیت تشکیل شده است که در این شورا ۷۷ مشکل ترانزیتی شناسایی شده است که توانستیم ۱۵ مشکل را حل کنیم اما برخی از مشکلات از بخش ما فراتر است.

تقی‌زاده با اشاره به افزایش تولید تعداد خودروهای سواری اظهار داشت: در حالی که هدف ما توسعه حمل و نقل عمومی است شاهد افزایش تولید تعداد خودروهای سواری هستیم و در عین حال آمارها نشان می‌دهد که تولید اتوبوس‌های بین‌شهری و درون‌شهری در حال کاهش است که این یک فاجعه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد افزایش قیمت سوخت برای جلوگیری از مشکلات حمل و نقل جاده‌ای اعم از سوانح و کاهش کشته‌‌ها و تصادفات گفت: هر بار که به سمت کاهش قیمت سوخت حرکت کردیم موانع بسیار زیادی پیش روی ما قرار گرفت و این طرح محقق نشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استراتژی‌های حمل و نقلی ایران ۱۸۰ درجه با استراتژی‌های حمل و نقلی کشورهای پیشرفته مغایرت دارد گفت: در کشورهای پیشرفته قیمت خودرو ارزان است و هزینه استفاده از آن گران است اما در ایران شاهد آن هستیم که قیمت خودر بالاست و قیمت سوخت بسیار پایین است البته اصلاح این استراتژی در اختیار ما و دولت نیست و این بخش در مجلس و حتی نهادهای امنیتی دنبال می‌شود.

تقی زاده افزود: در کشورهای پیشرفته نرخ بیمه بر مبنای پیمایش محاسبه می‌شود به این معنا هر خودرویی که تردد و پیمایش بیشتری داشته باشد به دلیل ایجاد آلایندگی بیشتر و استهلاک در جاده‌ها باید بیمه بیشتری بپردازد اما در ایران این گونه نیست.

وی تاکید کرد: باید سیاست افزایش قیمت سوخت در قبال کاهش تعرفه‌های ورود خودرو را دنبال کنیم. در حوزه تدوین استراتژی‌های حمل و نقل ۹۴ اقدام پیش بینی شده است که در حال حاضر ۴۴ اقدام در حال اجرا است و ۵۰ اقدام جزو برنامه‌های آتی در این سند است.

وی با اشاره به دیگر عملکرد این سند در بخش حمل و نقل گفت: از دیگر موضوعات مکان‌یابی هاب‌های لجستیک در کشور است که حدود ۵۰ مرکز با یک مدل ریاضی انتخاب شده اند.

همچنین با اشاره به برنامه‌های این بخش برای کاهش کشته‌های سوانح جاده‌ای گفت در این سند به بحث ایمنی هم اشاره شده و در این سند نقشه راه کاهش تصادفات جاد‌ه‌ای از سال ۹۷ تغییر می‌کند البته نباید انتظار داشته باشیم که تصادفات جاده‌ای یک مرتبه کاهش پیدا کند.

تقی‌زاده ادامه داد: سال  ۸۴  کشته‌های تصادفات جاده‌ای  چیزی حدود ۲۷ هزار نفر بود که با افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی سوخت در آن سال‌ها روند کشته‌های جاده‌ای نزولی شد و توانستیم با افزایش قیمت جریمه‌ها این روند را کنترل کنیم اما به تازگی شیب کشته‌های جاده‌ای متوقف شده است.

وی ادامه داد: در حالی که پیش‌بینی می‌کردیم که تعداد کشته‌های جاده‌ای از سال ۹۷ افزایش یابد اما طبق آمار از سال ۹۶ حدود ۳ درصد افزایش در تعداد کشته‌های جاده‌ای نسبت به سال قبل آن داشته‌ایم.

وی ادامه داد: طبق این سند راهبردی استراتژیک بخش حمل و نقل می‌توان برنامه‌ای را برای کاهش تعداد کشته‌های جاده‌ای تنظیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز