خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با ایلنا:

صادرات به کشورهای مشترک المنافع با مشکل روبرو شده است

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۰۱۵

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه صادرات به کشورهای مشترک المنافع با مشکل روبرو شده است، گفت: تحیقات میدانی ما از تولیدکنندگان بخش خصوصی نشان می‌دهد که خیلی از صادرکنندگان فعالیت خود را متوقف یا کم کرده‌اند اما رئیس گمرک در صدا و سیما اعلام کرده صادرات ما 25 درصد افزایش پیدا کرده است. البته جزئیات آن را منتشر نکردند و تا آنها در اختیار ما قرار نگیرند نمی‌توانیم در این خصوص قضاوت کنیم.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص استثنای برخی کالاها مبنی بر بازگرداندن ارز صادراتی آنها به سامانه نیما گفت: بر اساس دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور ارز 80 درصد کالاهای صادراتی که لیست آنها را وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند باید به سامانه نیما وارد شود و 20 درصد باقیمانده نیز به صورت تهاتر بین صادرکننده و واردکننده انجام گیرد که البته در آنجا نیز باید قیمت ارز 4200 محاسبه شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: با گذشت 40 روز از این دستورالعمل هنوز این لیست مشخص نشده است و برخی شنیده‌ها حاکی از این است که خشکبار، زعفران، فرش و روده نیز در این لیست هستند. ما در اتاق بازرگانی ایران و کنفدراسیون صادرات این موضوع را بررسی کردیم و به دولت پیشنهاد دادیم که ارز حاصل از صادرات برخی کالاها به استثنای پتروشیمی‌ها و میعانات که مشخصا دولت اعلام کرده که ارز آنها در سامانه نیما به فروش برسد از این قانون مستثنی شده و به نرخ توافقی در بازار معامله شود که این کالاها کمتر از 20 درصد صادرات غیرنفتی ما است.

وی ادامه داد: کالاهایی که مواد اولیه آنها ارزبری ندارد و کاملا از داخل تامین می‌شود از قیمت دلار بازار رسمی تبعیت نمی‌کند به طور مثال یک باغدار پسته هنگام محاسبه نرخ ارز آن را در بازار آزاد حساب می‌کند و قیمت‌های جهانی را می‌بیند پس صادرات آن به قیمت دلار 4200 تومان هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به ابهامات در خصوص ارز صادراتی بعد از چهل روز از ابلاغ دستورالعمل ارز تک نرخی گفت: صادرکنندگان هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند و در واقع هر کالایی که در این مدت صادر شده همراه با ریسک بوده، در بخشنامه دولت عراق و افغانستان از بند پ مستثنی شدند در صورتی که این بخش سه بند دیگر نیز دارد که در آنها تصریح می‌کنند این رفع تعهد ارزی باید ثابت شود این در حالی است که بیشتر معاملات در این بازارها به صورت ریالی انجام می‌شود حال صادرکننده چگونه باید ارز را به واردکننده بدهد یا اینکه در سامانه نیما آن را ارائه کند.

وی گفت: متاسفانه بخشنامه در این خصوص خیلی مبهم است و اصلا تکلیف صادرکننده را مشخص نکرده همین عامل سبب شده که امروز صادرکنندگا ن ما با ریسک فعالیت کنند و صادرکنندگان بزرگ نیز فعلا فعالیتی نداشته باشند تا تکلیف مشخص شود همین امر باعث می‌شود ما بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم.

لاهوتی در خصوص تاثیر این بلاتکلیفی بر صادرات کشور گفت: آنچه که تحقیقات میدانی ما از تولیدکنندگان بخش خصوصی نشان می‌دهد این است که خیلی از صادرکنندگان فعالیت خود را متوقف یا کم کرده‌اند اما رئیس گمرک در صدا و سیما اعلام کرده که صادرات ما 25 درصد افزایش پیدا کرده البته جزئیات آن را منتشر نکردند و تا آنها در اختیار ما قرار نگیرند نمی‌توانیم در این خصوص قضاوت کنیم.

وی ادامه داد: خیلی از تشکل‌ها به ما اعلام کردند که اعضای آنها به خاطر بلاتکلیفی درخصوص نحوه برگرداندن ارز، صادرات خود را کم یا متوقف کرده‌اند. اما در نهایت ملاک آمار گمرک است که باید به صورت رسمی و با جزئیات منتشر شود.

وی تصریح کرد: نامه‌هایی از تشکل‌ها به ما رسیده که در صادرات به کشورهای CIS نیز (مشترک المنافع) مشکلاتی به وجود آمده زیرا همانطور که ما با افغانستان و عراق روابط بانکی نداریم وضعیت ما با این کشورها نیز همین گونه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز