خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در معاونت امور بین الملل وزارت نفت تشریح کرد؛

جزئیات توسعه بلوک اکتشافی نفت خزر / آذربایجان به همکاری خود با ایران ادامه می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۴۵۷

مدیر کل اروپا، امریکا و کشورهای همسایه خزر معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره احتمال تاثیر گذاری تحریم‌های ایران بر تدوام این قرارداد گفت: ما با آذربایجان روابط دیرینه‌ای داریم و قطعا این کشور به تمام این موارد فکر کرده و قرارداد را امضا کرده است.

حسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامهتوسعه بلوک‌های اکتشافی خزر اظهار داشت: در ملاقاتی که فروردین ماه سال جاری بین روسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان صورت گرفت، مذاکراتی انجام و سند همکاری امضا شده است.

وی درباره احتمال تاثیر گذاری تحریم‌های ایران بر تدوام اجرای این قرارداد گفت: ما با آذربایجان روابط دیرینه‌ای داریم و قطعا این کشور به تمام این موارد فکر کرده و قرارداد را امضا کرده، تصور نمی‌کنم مشکل خاصی در رابطه با توسعه این بلوک داشته باشیم.

مدیر کل اروپا، امریکا و کشورهای همسایه خزر معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت تصریح کرد: در حال حاضر محدودیت خاصی در زمینه توسعه این بلوک نداریم، بخشی از امکانات را داریم و سکوی منحصر به فرد شناور امیر کبیر را نیز در آبهای خزر داریم و برخی امکانات را هم طرف آذری دارد، بنابراین مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین بیان کرد: ما با چند شرکت بین المللی که در آبهای عمیق فعالیت می‌کنند در حال مذاکره هستیم و مذاکرات بعدی هم توسط هیات مشترک دو کشور ادامه پیدا می‌کند. 

اسماعیلی یادآور شد: سهم هر دو کشور از هر دو بلوک بطور مساوی است، در مورد مدل مشارکت نیز در حال مذاکره هستیم، اینکه به صورت مشترک و یا مدل‌های دیگر رایج در دنیا  توسعه صورت گیرد.

به گزارش ایلنا، دریای خزر به سه حوزه رسوبی شمالی، جنوبی و میانی تقسیم می‌شود که پس از اجرای ۳۰ هزار کیلومتر لرزه نگاری دوبعدی در بخش میانی آن و بر اساس مطالعات ژئوشیمیایی، ٤٦ ساختار در این بخش مشخص شد و در ادامه پس از بلوک بندی این ٤٦ ساختار، هشت بلوک جزو اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت خزر قرار گرفت.

میدان سردارجنگل در بلوک ٦ و با فاصله ۲۵۰ کیلومتری از پایگاه پشتیبانی نکا واقع شده است. این میدان در سال ۱۳۹۱ کشف شد و حفاری چاه نخست آن تا عمق حدود ٢ هزار و ٥٠٠ متری پیش رفت. چاه دوم میدان سردارجنگل نیز در ١٤٢٣ متری غرب چاه نخست این میدان و تا عمق حدود سه هزار و ٥٠٠ متری با هدف فعالیت اکتشافی/توصیفی حفاری و در ابتدای سال ٢٠١٥ آزمایش و بهره برداری شد.

محاسبات حجمی شرکت نفت خزر نشان می‌دهد نفت در سردارجنگل حدود ٢ میلیارد بشکه است و به نظر می‌رسد در اعماق بیشتر خزر، پتانسیل‌های قابل توجه‌تری نیز وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز