خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

کاهش امنیت سایبری به دلیل ایجاد انحصار در فضای مجازی

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۵۰۳

با وجود گذشت یک ماه از دسترسی کاربران ایرانی به پیام رسان تلگرام تاکنون هیچ اپلیکیشنی نتوانسته جایگزین آن شود. فارغ از چرایی محدودیت تلگرام، در شرایط کنونی به نظر می‌رسد وجود یک پیام رسان که با اقبال مردم همراه باشد یک ضرورت به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با شروع کوچ مخاطبان از فضای تلگرام،تلاش شرکت‌‌ها به منظور توسعه پیام رسان‌ها و جذب مخاطبان بیشتر آغاز شده است. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته برخی از مردم همچنان  به پیام رسان‌های که از مجاری رسمی تبلیغ می‌شوند اعتماد ندارند و بسیاری از کارشناسان معتقدند انحصار شبکه های پیام رسان به خودی خود اعتماد مردم برای عضویت در این پیام رسان‌ها را محدود می‌سازد.

این‌ها در حالی است که یک خبرگزاری از ورود یک پیام رسان دیگر به فضای مجازی ایران و مذاکرات میان پیام رسان دیالوگ با یک MVNO ایرانی خبر داده بود. همچنین در این گزارش آمده است که این اپراتور مجازی، شرکت ارتباطات سیار هوشمند امین بوده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیش از این  شرکت ارتباطات سیار هوشمند امین  رسماً در وبسایت خود اعلام کرده بود که در حال مذاکره با یک پیام رسان  است و می‌خواهد از خدمات و پلت‌فرم آن استفاده کند.

این گزارش بدون اشاره به مفاد و نوع قرارداد صورت گرفته میان این دو شرکت با این استدلال که این پیام‌رسان خارجی است و می‌تواند به اطلاعات ایرانیان دسترسی پیدا کند  به آن تاخته است. واکنش‌های منفی این چنینی به همکاری شرکت‌های خارجی در راه اندازی پیام رسان‌‌ها، تقویت کننده فضای انحصاری در فضای مجازی ایران است.

انتقادات برخی از رسانه‌ها به همکاری شرکت‌های خارجی و ایرانی در حالی مطرح می‌شود که همچنان اطلاعات روشنی از نوع همکاری آن‌ها مشخص نیست و محدود شدن تلگرام تنها موجب افزایش استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن شده است.

فیلتر شکن‌هایی که افراد به واسطه الزام شان و عدم اطمینان به دیگر پیام رسان‌ها از آن استفاده می‌کنند. موضوعی که وزیر فاوا بر آن تاکید دارد و معتقد است فیلتر کردن تلگرام بیش از ترویج استفاده از پیام رسان‌های داخلی، به ترویج استفاده از فیلترشکن‌ها کمک کرده است. از سوی دیگری افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها امنیت سایبری در کشور را کاهش داده به نحوی که آذری جهرمی اعلام کرده است رتبه ما در امنیت از 90 به 60 رسیده است.

ورود یک پیام رسان جایگزین که بتواند در عین بر طرف کردن نگرانی‌های امنیتی، خدمات مناسبی را به مخاطبان ارائه دهد و بتواند حایگزینی مناسبی به مخاطبان ارائه دهد یک ضرورت به حساب می‌آید. در عین حال باید توجه داشت که فرایند و جریان آزاد اطلاعات در جامعه امروز، فرایندی قطع ناشدنی‌ست. این را قبلاً جامعه ما درباره وی‌چت، اورکات، فیسبوک، توئیتر و وایبر نشان داده بود و امروز می‌بیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز