خبرگزاری کار ایران

با این وضعیت صادرات کاهش خواهد داشت/ قیمت مواد اولیه برای تولید کنندگان بیش از ۴۲۰۰ تومان است

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۳۰۴

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در شرایط کنونی که نرخ ارز مواد اولیه بالاتر از ۴۲۰۰ تومان است و صادرکنندگان مجبور هستند ارز حاصل از صادرات را با نرخ ۴۲۰۰ تومان بفروشد، صادرات قطعا کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا ؛ «علیرضا کلاهی»  در نشست خبری در مورد وضعیت اقتصاد ایران بعد از خروج آمریکا گفت: دولت باید با تعامل با بخش‌خصوصی از این دوران گذر کند و تا انتخابات آینده شرایط اقتصادی و توان تولید کننده داخلی را حفظ کند زیرا احتمال زیادی دارد که در انتخابات بعدی آمریکا ترامپ نتواند دوباره پست ریاست جمهوری را به دست آورد.

 هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: البته باید خودمان را برای هر شرایطی آماده کنیم و انتظار حضور طولانی مدت جمهوری خواه را داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت بازار ارز گفت:در شرایطی که نرخ ارز برای مواد اولیه بیشتر از نرخ ارز حاصل از صادرات است، شرکتها توان ادامه کار را نخواهند داشت و به اجبار، فعالیتهای صادراتی خود را متوقف می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون مس با ارز ۴۷۰۰ تومانی، پتروشیمی با ارز ۴۷۰۰ تا ۵۲۰۰ تومانی، فولاد با ارز پنج تا شش هزار تومانی و آلومینیوم، سرب و روی با ارز هفت هزار تومانی عرضه می‌شود اما تولیدکننده باید ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومان عرضه کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: تولیدکنندگان با نگرانی هایی که از افزایش قیمت ارز دارند، سعی می کنند مواد اولیه بیشتری خریداری کنند.

وی افزود: تقاضا برای مس در بورس کالا ۱۰ برابر شده است؛ هفته گذشته تقاضا برای مس ۲ هزار و ۵۰۰ تن بود اما به ۲۰ هزار تن رسیده است؛ همین اتفاق در بازار پتروشیمی نیز رخ داده است.

کلاهی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در اوایل سال جاری، گفت: آن شرایط صرفا نتیجه معادلات اقتصادی نبود و دولت مجبور بود برای کنترل آن تصمیماتی را اتخاذ کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: تصمیم دولت برای آن زمان درست بود اما از آنجا که خیلی سریع اتخاذ و اجرا شد، ساز و کارهای آن به طور کامل دیده نشد.

وی گفت: به عنوان نمونه، هنوز تولیدکنندگان، واردکنندگان، صادرکنندگان و حتی سیستم بانکی شناختی کامل از سامانه نیما (نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی) ندارند.

کلاهی اظهار کرد: علاوه بر این، پرداخت ارز به صورت کامل انجام نمی شود؛ به عنوان نمونه ۳۶ پیش فاکتور (پرفورما) برای تحویل ارز ارایه کرده‌ایم اما فقط ارز هفت پیش فاکتور را توانسته‌ایم دریافت کنیم.

وی در مورد خروج آمریکا از برجام و پیامدهایی که می‌تواند به دنبال داشته باشد، گفت: باید منتظر ماند و دید که شرکتها و بانکهای اروپایی چقدر از رفتار آمریکا پیروی می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد: مساله، فقط تحریمهای خارجی نیست؛ سیستم بانکی ما هنوز برای کار با دنیا آماده نیست که باید این موانع برطرف شود.

وی به پایین بودن رتبه ایران در شاخصهای فضای کسب و کار و رقابت‌پذیری اشاره کرد و گفت: در شرایطی که ساختار اقتصادی، سرمایه‌گذار خارجی را مجبور به خروج از کشور می‌کند، نباید انتظار داشته باشیم که سرمایه گذار خارجی وارد کشور شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز