خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

انتشار اوراق و برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران کاهش درآمدها اشتباه است/ دولت پایه‌های مالیاتی را گسترش دهد/ نباید تمام تخم مرغ‌ها را در سبد اروپا بچینیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۳۵۳

یک استاد دانشگاه گفت: امریکا می‌تواند هزینه‌های همراهی نکردن اروپا در آینده را افزایش دهد و این افزایش هزینه‌ها می‌تواند اروپا را مجبور به همراهی با امریکا کند. بنابراین نباید تمام تخم مرغ‌ها را در سبد اروپا بگذاریم بلکه باید با رفتار عقلایی در کنار اروپا به چین، روسیه، هند، کره یا ژاپن هم توجه داشته باشیم.

سجاد برخورداری ( اقتصاددان و استاد دانشگاه) در گفت‌وگو با ایلنا در مورد راهکارهای جبران کاهش درآمدهای دولت در اثر اعمال تحریم گفت:  دولت برای جبران کاهش درآمدهای خود راه‌های مختلفی را  پیش‌رو دارد؛ مانند افزایش درآمدهای مالیاتی که البته به دلیل شرایط اقتصادی دولت می‌تواند پایه‌های مالیاتی را گسترش دهد و مالیات‌های شکل نگرفته را نیز سامان دهد.

وی تاکید کرد که در این روش نباید از مالیات‌هایی که تولید را تحت تایر قرار می‌دهد استفاده کرد چرا که این امر می‌تواند رکود را عمق بخشد.

این اقتصاددان ادامه داد: از سویی دولت می‌تواند  با  کنترل  هزینه‌های  غیرجاری و احتیاط در  مورد افزایش حقوق‌ها، سمت هزینه‌های خود را تعدیل کند.

استاد دانشگاه تهران انتشار اوراق برای جبران کاهش درآمدی را اشتباه دانست و افزود:  این اقدام اصلا توصیه نمی‌شود چرا که بدهی‌های آینده دولت را افزایش می‌دهد و با توجه به اینکه تحریم‌ها تشدید و درآمدها در آینده نیز کاهش می‌یابد دولت را در دور باطل  قرار می‌دهد.

وی متذکر شد:‌ برداشت از صندوق توسعه ملی هم یک اشتباه محض است و البته موجودی آن هم پاسخگوی نیازهای دولت نخواهد بود و تنها ذخایر را کاهش می دهد. باید بررسی کرد که اگر امسال از صندوق استفاده کنیم برای سال آینده چه برنامه‌‌ای خواهیم داشت؟ بنابراین باید سنجیده عمل کرد.

برخورداری در مورد نقش اروپا در بی‌اثر کردن تحریم‌ها گفت:  اتکای بیش از اندازه به اروپا هم  یک اشتباه بزرگ است، همان طور که ما شاهد بودیم در دوران پسابرجام اروپا نفع آن چنانی برای ما نداشت و ارتباط با اروپا تاثیر چشمگیری بر اقتصاد ما نداشت و تنها فروش نفت ایران را بهبود بخشید در حالی که در نقل و انتقلات مالی مشکلات قبلی پابرجا بود.

وی ادامه داد: امریکا می‌تواند هزینه‌های همراهی نکردن اروپا در آینده را افزایش دهد و این افزایش  هزینه‌ها می‌تواند اروپا را مجبور  به همراهی با امریکا کند. بنابراین نباید تمام تخم مرغ‌ها را در سبد اروپا بگذاریم بلکه باید با رفتار عقلایی در کنار  اروپا به چین،  روسیه،  هند، کره یا ژاپن هم توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز