خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بیمه کارآفرین در گفت‌وگو با ایلنا:

بیمه‌های شخص ثالث، درمان و مسئولیت کمر شرکت‌های بیمه را خم کرده است/ بیمه‌ها می‌توانند مشوق تولید باشند/ شرکت‌های بیمه‌ای اروپا از عدم ادامه همکاری با ایران خبر داده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۰۲۲

مدیرعامل بیمه کارآفرین گفت: نگاه حرفه‌ای ایجاب می‌کند که با شرکت‌های اروپایی ارتباط داشته باشیم و در حال حاضر هم شرکت‌های بزرگ اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند در ایران فعالیت کنند، البته هنوز به صورت کتبی ابلاغ نکردند و از دیدگاه بنده هم بعید است که این شرکت‌ها فعالیت خود در ایران را گسترش دهند.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اینکه  به احتمال بالا در آینده نزدیک شاهد تحریم‌های جدید امریکا علیه کشور و به ویژه اقتصاد آن خواهیم بود، بسیاری از بخش‌های اقتصادی در معرض آسیب‌های جدی هستند،  هرچند این آسیب ها می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد. یکی از بخش‌هایی که می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد صنعت بیمه و  خروج بیمه‌های اتکایی بزرگ از کشور است.اما عبدالحمید ضرابی معتقد است که صنعت بیمه در دوران تحریم‌ها توانسته یک خودآزمایی کند و با تشکیل بیمه اتکایی ملی برخی پروژه‌های بزرگ را پوشش دهد.

وی همچنین باور دارد که برای گسترش فرهنگ بیمه در میان آحاد جامعه نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ است.

صندوق ملی اتکایی توانست پروژه‌های بزرگ را پوشش دهد/نگاه حرفه‌ای ایجاب می‌کند که با شرکت‌های اروپایی ارتباط  داشته باشیم

عبدالمحمود ضرابی‌( مدیر عامل بیمه کارآفرین ) در گفت‌گو با ایلنا در مورد وضعیت صنعت بیمه در دوران برجام و پسابرجام گفت:  در زمان تحریم‌ها  تقریبا هیچ همکاری با شرکت‌های خارجی نداشتیم اما پس از برجام شرکت‌های بیمه اتکایی به دلیل مناسب شدن فضای همکاری به شرکت‌های ایرانی از جمله بیمه کارآفرین جهت انعقاد قراداد مراجعه کردند. البته در شرایط تحریم هم شرکت‌های آسیایی، آفریقایی و عربی برای بیمه اتکایی مراجعه می‌کردند که به دلیل عدم اطلاع از رتبه بندی این شرکت‌ها  و اینکه تا چه میزان توانایی پرداخت خسارت در زمان وقوع حادثه را داند، کمتر مورد استقبال قرار گرفتند. اما پس از برجام  شرکت‌های بزرگ اروپایی وارد ایران شدند که هم ما و هم شرکت‌های خارجی جانب احتیاط  را در زمینه همکاری رعایت می‌کردیم.

وی یادآور شد: البته در زمان تحریم یک خود آزمایی در مورد توان خود انجام دادیم، چون این پرسش همواره مطرح بوده است که در صورت نبود شرکت‌های خارجی آیا شرکت‌های داخلی توان پوشش خسارت‌های احتمالی را دارند؟ این یک مشکل بزرگ بود اما به اندازه‌ای نبود که در مورد آن بزرگ نمایی می‌شد و در همین راستا شرکت‌های داخلی بیمه یک صندوق ملی اتکایی را ایجاد کردند که یک پوشش بیمه اتکایی اجباری است و شرکت‌ها موظف هستند سهم خود به بیمه مرکزی را پرداخت کنند. این صندوق مشترک و از حمایت دولت برخوردار است و شرکت بیمه نیز در آن سهم دارد و توانست پروژه‌های بزرگ را پوشش دهد.

ضرابی متذکر شد: با این وجود نگاه حرفه‌ای ایجاب می‌کند  که با شرکت‌های اروپایی ارتباط داشته باشیم و در حال حاضر هم شرکت‌های بزرگ اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند در ایران فعالیت کنند،  البته هنوز به صورت کتبی ابلاغ نکردند و از دیدگاه بنده هم بعید است که این شرکت‌ها فعالیت خود در ایران را گسترش دهند.

در حادثه پلاسکو تنها 10 درصد فروشنده‌ها بیمه بودند

مدیر عامل بیمه کارآفرین در مورد دلالیل عمده  عدم گسترش فرهنگ بیمه گفت: یکی از دلالیل عدم توسعه  فرهنگ بیمه در کشور عدم آشنایی مردم است و شرکت‌های بیمه باید سعی کنند تا مردم را توجیه کنند که بیمه هیچ مغایرتی با اعتقادات دینی آنها ندارد. اینکه تمامی اتفاقات به خواست خداوند است شکی در آن نیست اما اگر از این اعتقاد برای توجیه بیمه نکردن دارایی‌ها استفاده  شود دور از عقلانیت است.

وی یادآور شد:‌ بنده به عنوان  یک مدیر بیمه نزدیک به 37 سال بیمه آتش سوزی پرداخت کردم و درست در سی و هفتمین سال خانه بنده آتش گرفت که اگر  بیمه نبود نمی‌توانستم اموال از دست رفته را جبران کنم. مثلا در حادثه پلاسکو نزدیک به 10 درصد مغازه دارن دارای بیمه بودند و  آنها نیز با فشار کارگزاران اقدام به آن کرده بودند، همچنین این مکان فاقد امکانات معمولی آتش نشانی بود که مربوط به مقاومت فکری است. البته بیمه کارآفرین مفتخر است که در این حادثه با بیمه کردن آتش نشان‌ها  در اسرع وقت، بیمه شهدا را به صورت مستقیم به خانواده‌های آنها پرداخت کرد.

ضرابی تصریح کرد: در گسترش فرهنگ بیمه رسانه‌ها نیز نقش محوری دارند که متاسفانه به دلیل هزینه‌های بالا استفاده از این ابزار مهم خارج از توان شرکت‌های بیمه است که دولت و وزارت  ارشاد می‌توانند در راستای گسترش فرهنگ بیمه یاری رسان شرکت‌های بیمه باشند، البته بنده به عنوان مدیر شرکت بیمه با روش‌های تبلیغی مانند اتوبوس‌ها مخالف هستم و آن را پسندیده نمی‌دانم.

 وی اضافه کرد:‌ عدم شناخت باعث عدم گرایش خانوار و تولیدکننده‌ها به بیمه می‌شود و این مشکل بزرگی است که تا حالا راهکارهای سازنده‌ای ارایه نشده است. بنده زمانی که در بیمه ایران بودم طرحی را به نام «خانه به خانه» جهت آموزش خانوارها ارایه کردم تا با مراجعه به منزل افراد را با فرهنگ و کارکرد بیمه آشنا کنیم که از لحاظ آماری موفق بود اما این طرح نیز مشکلاتی مانند عدم پاسخ دهی به دلیل سوء استفاده‌های قبلی، مشکلات فرهنگی یا ذهنیت‌های اشتباه...روبه رو بود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: دلیل دیگر مسایل اقتصادی است. طبیعی است که اقتصاد در همه موضوعات تاثیر گذار است و بدیهی است که انسان ابتدا به دنبال پوشش نیازهای ابتدایی مانند معاش، پوشاک، مسکن... و سپس به  دنبال موضوعات دیگر مانند  بیمه باشد. این نگرش برای واحدهای تولیدی هم صادق است، این کارگاه‌ها با اینکه آشنایی کاملی با  کارکرد بیمه دارند اما ترجیح می‌دهند که برطرف کردن مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و پرداخت حقوق و دستمزد کارگران را در اولویت کاری خود قرار دهند. بنابرین می‌توان نتیجه گرفت بیمه اولویت چندم زندگی است که شرایط اقتصادی در آن تاثیرگذار است و هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند.

بیمه‌ها می‌توانند مشوق تولید باشند/ کیک بیمه متناسب با ظرفیت کشور رشد نکرده است

این کارشناس بیمه نقش این صنعت را در افزایش تولید و اشتغال موثر دانست و افزود:‌ تولیدکنندگان با بیمه کردن تولیدات خود می‌توانند خسارت‌های احتمالی جانی و مالی را پوشش دهند و به عبارت دیگر پیشگیری قبل از حادثه  کنند که متاسفانه در جامعه ما  بعد از حادثه چاره‌اندیشی  می‌کنیم و از سویی مربوط به رفتار شرکت‌های بیمه است تا با جبران و رسیدگی سریع مشوق تولید کننده باشند.

ضرابی ادامه داد: در زمینه اشتغال هم باید این را در نظر گرفت زمانی که بیمه‌ها دولتی بودند  تقریبا چهار یا پنج هزار فروشنده در سراسر کشور  وجود داشت که در شرایط کنونی با ایجاد بیمه‌های خصوصی و گسترش نمایندگی‌ ها این رقم به بیش از 40 هزار نفر رسیده است. البته اشتغال غیرمستقیم چند برابر این رقم است، چون شغل مستقیم شاخه‌های فرعی زیادی می‌تواند داشته باشد. همچنین این نمایندگی‌ها علاوه بر اشتغال در زمینه‌های دیگر مانند پرداخت مالیات، بیمه، هزینه آب و برق.... در اقتصاد کشور تاثیرگذار هستند بنابراین با بزرگ شدن کیک بیمه‌ای کشور زمینه برای برای استخدام کارمند و پژوهشگر فراهم می‌شود که البته این متناسب با ظرفیت کشور نیست.

ضرابی با اشاره به افزایش سهم بیمه عمر و سرمایه گذاری گفت: بیمه کارآفرین به همراه سه شرکت دیگر اولین مجوز تاسیس بیمه خصوصی را دریافت کرد اما به عنوان اولین شرکت بیمه‌ای است که در سال 81 به ثبت رسیده است. بیمه کارافرین به برند بیمه عمر و سرمایه گذاری شناخته می‌شود که نشان دهنده پذیرش از سوی مردم است، به طوری که نزدیک به 50 درصد پرتفوی  ما را بیمه عمر و سرمایه گذاری  تشکیل می‌دهد و این بیمه هرچند در جهان رایج بود اما در ایران توسط بیمه کارآفرین متداول شد.

وی افزود: در گذشته این محصول به خوبی معرفی نشده بود و از جذابیت بالایی برخوردار نبود و ما سعی کردیم نام و محصول را جذاب کنیم و از طریق آموزش و قانع کردن مردم آن را رواج داده و به دستاوردهای خوبی رسیدیم.

تمام تعهدات خود را پرداخت کرده‌ایم

مدیر عامل بیمه کارآفرین در مورد عملکرد این شرکت بیمه گفت:  در شرایطی شانزدهمین سال فعالیت خود را شروع می‌کنیم که بین مردم به بیمه خوشنام معروف هستیم چون بدهی‌ها و تعهدات خود را پرداخت کرده‌ایم و کارهایی هم که از توان ما خارج بود، سعی کردیم با مدیریت ریسک، کنسرسیوم و اتکایی آن را پوشش دهیم به نوعی رعایت اصول و مقررات برای ما از اولویت خاصی برخوردار است.

وی گفت: ما در سال 96 سودده بودیم اما این راضی کننده نبود و به نوعی حق ما بیشتر از آن است اما رعایت قوانین در اولویت است. در حالی‌که می توانستیم پول خود را سپرده گذاری کنیم سعی کردیم  هیچ بدهی به وزارت بهداشت، سازمان مالیاتی و نیروی انتظامی نداشته باشیم.

بیمه‌های شخص ثالث، درمان و مسولیت کمر شرکت‌های بیمه را خم کرده است

ضرابی با اشاره به نقش بیمه‌های شخص ثالث و درمان در پایین بودن سود شرکت‌های بیمه افزود:  البته تقریبا همه مدیران و کارشناسان صنعت بیمه در این مورد اتفاق نظر دارند که بخش فنی صنعت بیمه سودده نیست که بخش بزرگی از آن مربوط به بیمه شخص ثالث است و به نوعی بیمه‌های شخص ثالث، درمان و مسولیت کمر شرکت‌های بیمه را خم کرده است.

وی ادامه داد: مثلا در مورد بیمه شخص ثالث، حق بیمه توسط دولت و خسارت جانی توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود که هیچ تناسبی با هم ندارند و  در حالی که در خیلی سال‌ها حق بیمه رشد نکرد ولی دیه افزایش یافته بود و اگر هم حق بیمه رشد کند هیچ تناسبی با افزایش دیه نداشته است به همین دلیل شرکت‌های بیمه از محل بیمه شخص ثالث همیشه آسیب دیده‌اند. این بیمه نزدیک به 50 درصد فعالیت صنعت بیمه را شامل می‌شود که سهم آن به همراه بیمه درمان به بیش از 70 درصد می‌رسد که با سود دیگر فعالیت‌ها باید آن را جبران کرد.

بیمه کارآفرین تا حد مقدور مسولیت‌های اجتماعی خود را انجام داده است

وی در خاتمه گفت: بنده در مدت 46 سال همیشه با عشق و علاقه سرکار حاضر شدم چون این صنعت به نوعی خدمت رسان به جامعه نیازمند است، همچنین در این سال‌ها توانستیم در سراسر کشور شعبی را تاسیس و برای عده‌ای از جوانان کشور شغل ایجاد کنیم و نیز  بیمه کار افرین تا حد مقدور مسولیت‌های اجتماعی خود را انجام داده است که باعث می شود برای حضور در این صنعت  خرسند باشم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز