خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی برای استفاده از دلار 4200 تومانی بیش اظهاری می‌کنند/ دولت به بزرگترین صادرکننده رانت تبدیل شده است/ طرفدار تک‌نرخی کردن قیمت ارز نیستیم/ دولت کسب و کار خود را شفاف کند

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۴۶۰

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: زمانی اقصاد ما سروسامان خواهد گرفت که فضای کسب و کار شفاف و رقابت‌پذیر باشد و معاملاتی که صورت می‌گیرند به صورت شفاف اطلاعات آن در اختیار همه باشد تا هیچ رانتی به وجود نیاید که اگر این اتفاقات صورت گرفت دیگر ما شاهد کم‌اظهاری یا بیش‌اظهاری نخواهیم بود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص افزایش قاچاق مواد اولیه وارداتی در کشور گفت: در همان روزهایی که دلار 4200 تومانی مطرح شد ما نسبت به قاچاق این مواد هشدار دادیم، در واقع ما نگران اتفاق خطرناک ترویج قاچاق صادرات بودیم که تا پیش از این فقط در کالاهای سوختی همچون بنزین و گازوئیل شاهد آن بودیم اما الان به اکثر محصولات تسری پیدا کرده است.

علی دیلمقانیان ادامه داد: این اتفاق سبب شده که رانتی نزدیک به صد هزار میلیارد تومان به وجود آید.

این فعال اقتصادی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد هم کالا را با قیمت 4200 وارد می کنند و آن را با دلار 6500 به فروش می‌رسانند.

وی تصریح کرد: ما به عنوان فعالین اقتصادی هیچ زمان طرفدار تک‌نرخی کردن قیمت ارز نبوده‌ایم ما همواره اعلام کردیم که بهترین حالت برای اقتصاد کشور واقعی بودن قیمت ارز است. حال در این بین دولت می‌تواند به هر قشر یا صنعتی که خودش صلاح می‌داند سوبسید بدهد اما امروز دولت تبدیل به بزرگترین صادرکننده رانت شده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه یادآور شد: ادعای دولت این است که برای برخی واردات ارز 4200 تومانی تامین خواهد کرد. سوال این است که این وسط برای چه کسانی رانت ایجاد خواهد شد؟ مطابق آمار اعلام شده در ماه‌های گذشته درخواست ثبت سفارش و واردات کالا به طور فزاینده‌ای افزایش داشته است. اگر واردات ما در سال 40 میلیارد دلار باشد و بابت هر دلار 2 هزار تومان دولت سوبسید بدهد در واقع ما شاهد یک سوبسید صد هزار میلیارد تومانی خواهیم بود. در صورتی که نه مصرف کننده و نه تولیدکننده از این رقم بزرگ سوبسید منتفع نشده‌اند.

وی اظهار داشت: دولت اگر می‌خواهد بازار را کنترل کند و به مردم و تولیدکننده فشار نیاید باید مستقیم سوبسید را به اقشار بدهد نه اینکه آن را در بازار پخش کند.

دیلمقانیان تاکید کرد: زمانی اقصاد ما سروسامان خواهد گرفت که فضای کسب و کار شفاف و رقابت‌پذیر باشد و معاملاتی که صورت می‌گیرند به صورت شفاف اطلاعات آن در اختیار همه باشد تا هیچ رانتی به وجود نیاید که اگر این اتفاقات صورت گرفت دیگر ما شاهد کم‌اظهاری یا بیش‌اظهاری نخواهیم بود.

وی گفت: ما الان شاهد بیش‌اظهاری در گمرک هستیم تا از این رانت بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز