خبرگزاری کار ایران

نخستین محموله گازمایع پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بورس انرژی معامله شد

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۶۴۴

نخستین محموله گاز مایع پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حجم ۲ هزار تن در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه و با قیمت ۵۸۵ دلار در هر تن معامله شد.

به گزارش ایلنا به نقل از بورس انرژی، نخستین معامله گاز مایع تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به حجم ۲ هزار تن روز یکشنبه ۱۳ خردادماه انجام شد.

مدیرعامل بورس انرژی، قیمت هرتن گاز مایع در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران را ۵۸۵ دلار اعلام کرد که با موفقیت در بازار بورس عرضه و معامله شده است.

سیدعلی حسینی، با بیان این‌که محموله گاز مایع از انبار پالایشگاه ستاره خلیج فارس به خریداران تحویل داده می‌شود و حمل آن به صورت زمینی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: با ادامه روند عرضه فرآورده‌های این پالایشگاه، شاهد توسعه و رونق معاملات همه محصولات تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهیم بود که با تداوم و ثبات در عرضه فرآورده‌ها، استقبال بیشتر خریداران و یافتن بازارهای هدف محقق خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که بورس انرژی ایران در سال ۹۵، فرآورده بنزین این پالایشگاه را در تابلوی دیگر حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی پذیرش کرد، گفت: تاکنون پنج فرآورده تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس شامل نفتای مخلوط، نفت گاز، حلال ۴۰۴، گاز مایع و بنزین در بورس انرژی ایران  پذیرش شده‌اند.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت است.

این شرکت در سال ۱۳۸۵ با هدف طراحی، مدیریت، تامین منابع مالی، احداث، بهره‌برداری و نگهداری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسید. شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بهره‌گیری از توان و ظرفیت نیروهای متخصص ایرانی و شرکت‌های داخلی اعم از مدیریتی، مهندسی و ساخت از بزرگ‌ترین شرکت‌های پالایشی کشور است که ارزش افزوده آن بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از ۷۵ درصد بنزین و نفت‌گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی یکی از مهم‌ترین دلایل اقتصادی برای راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی به شمار می‌آید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز